EPN-V2

VDTR6000 Digital Transformation and Leadership Course description

Course name in Norwegian
Digital transformasjon og ledelse
Study programme
Digital transformation and leadership
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

Mange organisasjoner opplever i dag store utfordringer knyttet til digital transformasjon og møter alternative organisasjons- og forretningsmodeller som utfordrer eksisterende måter å skape verdi på. I offentlig og privat sektor finnes det et ekspotensielt mulighetsrom for endring ved bruk av digitale løsninger. Det å bygge og ha kunnskap om måter å fasilitere og jobbe med dette på er sentralt for å få til en god transformasjon, for å sikre konkurransefortrinn og god ressursutnyttelse av offentlige midler - og et konkurransedyktig Norge.

Emnet Digital transformasjon og ledelse har til hensikt å gi kunnskap om teori og arbeidsmetoder som kan understøtte digitale endringsprosesser. Emnet er bygget opp rundt et selvvalgt digitalt endringsprosjekt - gjerne fra egen organisasjon, og har til hensikt å understøtte og medvirke til fremdrift i prosjektet og at det lykkes.

I emnet omhandles sentrale begreper innen digitalisering og ulike former for digital teknologi. I tillegg behandles viktige spørsmål rundt eierskap til data, kode og algoritmer, samt sikkerhet og rettigheter. Emnet dekker også teori knyttet til nettverksøkonomi, digitale økosystemer og drivere i digitale markeder. Digitalisering handler likevel om mye mer enn teknologi. Det er like viktig hvordan teknologien forstås og brukes i organisasjoner. Det er ikke teknologien i seg, men den unike bruken som kan gi grunnlag for verdiskaping. Dette emnet tar derfor for seg sammenhengen mellom teknologi, mennesker, organisasjon og strategi, og ser digitalisering som et middel i organisasjons- og forretningsmodellinnovasjon - heller enn noe som er et mål i seg selv.

I tillegg formidles konkrete virkemidler og metoder som kan danne grunnlag for praktisk digital endring i organisasjoner. Emnet integrerer således disipliner som teknologi, ledelse, strategi, innovasjon og organisasjonsfag, og inkluderer fagpersoner fra ledelsesfag i tillegg til teknologifag.

Innholdet i emnet skal gi studenten dybdeforståelse for hvordan man leder, tenker strategisk og handler i forhold til digitalisering. I tillegg til å ta et strategisk perspektiv på teknologi har emnet til hensikt å bidra til å utvikle visjon, strategi og handlingsplaner for den enkelte leder i eget digitaliseringsarbeid.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Teaching and learning methods

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om det teoretiske grunnlaget og de metodiske prinsippene for langtidsbevaring av digitalt arkivmateriale
  • kjennskap til digitale formaters betydning for langtidsbevaring
  • god innsikt i relevante nasjonale/internasjonale standarder
  • kjennskap til norsk praksis om digitalt mottak og bevaring
  • kjennskap til revisjonskriterier og sertifiseringsordninger for digitale depoter

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende teorier, modeller og metoder i arbeid med å motta, kontrollere og forvalte digitale arkiv
  • kan forstå hvordan logistikk virker innenfor arkivområdet
  • kan kommunisere krav og forvalte arkivsystem

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere kritisk over teorier, modeller og metoder i arbeid med å forvalte digitalt arkivmateriale

Course requirements

Undervisningen gis i form av forelesninger og seminarer. Det forutsettes aktiv deltakelse fra studentene i undervisningen, og det legges vekt på dialog.

Assessment

Vurderingsform er en individuell skriftlig 3-dagers hjemmeeksamen. Hjemmeeksamen skal ha et omfang på 12.500-15.000 tegn (eksklusive forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Admission requirements

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Overlapping courses

Inger Marie Stigen