Programplaner og emneplaner - Student
VDJ6100 AI-journalism: Introduction to statistics and data analysis Emneplan
- Engelsk emnenavn
- AI-journalism: Introduction to statistics and data analysis
- Studieprogram
-
AI-journalism: Introduction to statistics and data analysis
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Emnehistorikk
-
Innledning
Because most journalists do not have a solid quantitative background, they face difficulties when analysing data independently. This difficulty represents a major drawback in research. Journalists waste time learning analytical methods by themselves that could be more quickly learned with proper instruction and support. As consequence, the quality of insights and research productivity suffer. This course provides a comprehensive introduction to data science and big data applied to investigative journalism.
The content is designed to train the participants in state-of-the-art techniques in data analysis. This will enable the students to interact independently with the data and draw insights from them. This is a hands-on course where the students will learn from implementing the analysis themselves with close supervision. The course will focus on case studies using data from real cases; advanced students may choose to use their own data. The students will develop understanding through constant presentation of their work and dialectical reflection over their choices, results, and interpretations.
Language of instruction is English.
Forkunnskapskrav
None.
Læringsutbytte
Ingen
Arbeids- og undervisningsformer
Teaching and learning are centred around students’ participation in classes and group activities. The course is organized in digital and/or physical gatherings of intensive tuition, with lectures, workshops, group presentations and discussions.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Samlingene er en kombinasjon av digitale samlinger og asynkron læringsform. Samlingene baseres på forelesninger med innslag av studentaktive arbeidsmåter.
Vurdering og eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og vurdert til godkjent for å kunne avlegge eksamen i emnet:
- Individuell skriftlig oppgave der studentene skal vurdere og analysere en selvvalgt læreboktekst på alle lingvisktiske nivåer. Omfang 1 000 ord +/- 10 %
- Individuell presentasjon av en konstruksjon eller språkstruktur i norsk i et kontrastivt perspektiv mo et annet selvvalgt språk. Presenteres for medstudenter på samling. Omfang 10-15 minutter
- Gruppeoppgave (3-4 studenter) der studentene jobber med og presenterer en mellomspråksanalyse av en elevtekst. Presentasjonens varighet 10-15 minutter per gruppe.
Hensikten med arbeidskravet er å øke studentenes lingvistiske forståelse, gi dem trening i egen lesing på de ulike lingvistiske nivåene samt mulighet til å anvende sin teoretiske kunnskap om språkstrukturer og tekstlige nivåer i møte med konkrete tekster som er relaterte til deres undervisningspraksis. I tillegg vil studentene kunne få øve seg på muntlig fremstilling av fagkunnskap og identifisering av ulike språklige kjennetegn i både målspråks- og mellomspråkstekster, på fonologisk, morfologisk, leksikalsk, syntaktisk og tekstuelt nivå.
Arbeidskravet vurderes til godkjent/ikke godkjent. Ved vurderingen ikke godkjent, får studenten mulighet til én ny innlevering. Studenten må selv avtale dette med faglærer. Se nærmere omtale av arbeidskrav i programplanen.
Krav om obligatorisk tilstedeværelse
Det et krav om 80 % tilstedeværelse i undervisningen i emnet for å kunne avlegge eksamen. Fravær ut over 20 % kan unntaksvis, etter en faglig vurdering, kompenseres med en skriftlig oppgave. Se nærmere omtale av krav om tilstedeværelse i programplanen.
Hjelpemidler ved eksamen
Individuell muntlig eksamen. Omfang 20-30 minutter (inklusive forberedelser) per student.
På eksamensdagen trekker studenten en tekst som danner grunnlag for muntlig eksamen
Ny og utsatt eksamen
- Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått gjennomføres det ny muntlig eksamen og det trekkes nytt tema
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - Storbyuniversitetet
- Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb
Vurderingsuttrykk
Ingen
Sensorordning
Gradert skala A - F
Opptakskrav
Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.
Emneoverlapp
Sentrale temaer vil være:
- Språkstruktur og tekstkultur i et kontrastivt perspektiv
- Informasjonsstruktur på ulike tekstnivåer i muntlige og skriftlige tekster
- Setninger og setningsoppbygging
- Orddanning og ordlæring i muntlige og skriftlige tekster
- Tekststruktur, tekstforming og tekstsammenheng i muntlige og skriftlige tekster