EPN

VCOAK6000 Coaching og kommunikasjon Emneplan

Engelsk emnenavn
Coaching and Communication
Studieprogram
Coaching og kommunikasjon
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir en innføring i teorigrunnlag og ferdigheter i anvendelse av coaching og kommunikasjon. Coaching som metode er mål- og ressursorientert, og fremmer handlekraft og mestringsevne. Studiet er basert på en kognitiv og læringsbasert tilnærming hvor motiverende intervju inngår som en sentral komponent.

I coaching jobber man med å legge til rette for frigjøring av personlige ressurser hos den andre. Dette gjøres på en systematisk og målrettet måte for å stimulere til bevegelse fra ord til handling. Coachen skal bidra til at den andre kan videreutvikle sine talenter og realisere sine mål, gjennom å bli sett, tatt på alvor og utfordret.

Pedagogisk legges det stor vekt på ferdighetstrening med feedback, basert på coachingens systematikk og virkemidler. Studiet bygger videre på kunnskaper og erfaringer studentene har tilegnet seg gjennom tidligere utdanning og praksis.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

  • coachingens kunnskaps- og læringssyn
  • coachingprosessen og den coachende samtalen
  • motiverende samtale som kommunikasjonsform

Ferdigheter

Studenten kan:

  • utføre enkle samtaler med bruk av struktur og virkemidler i coaching
  • anvende kommunikasjonsferdigheter fra motiverende intervju
  • vurdere anvendbarheten av coaching i ulike situasjoner

Generell kompetanse

Studenten:

  • har evne til å skape klima for endring
  • kan vurdere og analysere egen coachingkompetanse
  • har kompetanse for håndtering av etiske utfordringer i coachingprosessen

Innhold

Emnet tar opp relevante tema i coaching og kommunikasjon:

  • Definisjoner og teoretisk grunnlag
  • Rollen som relasjonsbygger og prosessleder
  • Coachingens systematikk
  • Virkemidler og ferdigheter i coaching og motiverende intervju
  • Etiske utfordringer og vurderinger
  • Coachingens anvendelse

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet har samlinger på ettermiddags- og kveldstid, totalt ca. 30 timers undervisning. Samlingene består av forelesninger, erfaringsutveksling og gruppetrening. I tillegg skal studentene mellom samlingene arbeide med oppgaver og øve på coaching i mindre grupper i minimum 15 timer. Gruppene kan selv bli enige om tidspunkter og steder for slike øvelser. Det forventes aktiv deltakelse fra hver enkelt for å bidra til egen og andres læring, og studentene må være innstilt på å arbeide med egne lærings- og utviklingsprosesser. Aktiv deltakelse og egentrening er en forutsetning for å kunne gjennomføre de ulike arbeidskravene.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må følgende 3 arbeidskrav være godkjent:

1. Obligatorisk deltakelse

Det kreves 80 % tilstedeværelse. Ved fravær utover 20 % må studenten levere inn et alternativt arbeidskrav. Ved fravær utover 25 % mister studenten retten til å framstille seg for eksamen. Begrunnelsen for krav om tilstedeværelse er at studenten ved dette får mulighet til å tilegne seg en kompetanse som både er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/ eller ta eksamen. Coaching er et ferdighetsfag som ikke kan læres gjennom å lese om det eller høre på forelesninger, det må praktiseres.

2. Minimum 15 timer trening på coaching i gruppe mellom samlingene.

3. Et skriftlig refleksjonsnotat på 2-3 sider over egne erfaringer fra coaching.

Formålet med et skriftlig arbeidskrav er at studentene skal trenes i refleksjon over coaching som tilnærmingsform og egen læreprosess. Studentene må gjennomføre 15 timers coachingtrening innen gitt tidsfrist. Dersom skriftlig arbeidskrav ikke blir godkjent, gis studenten anledning til å levere forbedret versjon èn gang.

Arbeidskravene må gjennomføres innen angitte frister og være godkjent av emneansvarlig. Dersom de ikke oppfylles, mister studenten retten til å framstille seg til eksamen.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en individuell skriftlig fordypningsoppgave med utgangspunkt i egne erfaringer fra coaching relatert til teori. Oppgavens omfang skal være på 8-10 sider.

Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen. Ved ikke bestått eksamen gis studenten anledning til å levere en omarbeidet versjon av fordypningsoppgaven til sensur én gang. En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av høstsemesteret.

Vurdering og sensur skal foregå i samsvar med bestemmelsene om vurdering i lov av 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høyskoler og forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studentene plikter å sette seg godt inn i gjeldende regler.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. 

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F. 

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av hver besvarelsen.

Opptakskrav

Målgruppe

Emnet retter seg mot ansatte i offentlig og privat sektor og frivillige organisasjoner som jobber med utviklings- og endringsprosesser slik som helse-, velferds- og sosialarbeidere, ledere, pedagoger, rådgivere, idrettspedagoger, veiledere og fag- og organisasjonsutviklere. I målgruppen er også konsulenter og andre som arbeider med tilrettelegging og gjennomføring av utviklings-, endrings- og læringsprosesser. 3. års bachelorstudenter kan ta emnet som fordypningsemne.

Opptakskrav

Opptakskrav er bachelorgrad eller tilsvarende. For rangeringsregler vises det til forskrift om opptak til studier ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

Emnet kvalifiserer for opptak til emnet Coaching og livslæring (20 studiepoeng) ved OsloMet - storbyuniversitetet, som gir fordypning i livscoaching og utvikling av personlig kompetanse for utfordringer i hverdagen.