EPN

VBINF6400 Åpen forskning og vitenskapelig kommunikasjon i folkebibliotek Emneplan

Engelsk emnenavn
Open research and scholarly communication in public libraries
Studieprogram
Åpen forskning og vitenskapelig kommunikasjon i folkebibliotek
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Åpen forskning er sentralt i norsk forskningspolitikk, og målet er at det skal være åpen tilgang til vitenskapelige artikler og bøker skrevet av norske forskere. Det betyr at det ikke lenger blir nødvendig med abonnementer for å få tilgang, men det trengs likevel gode folkebibliotekarer som kan veilede i de åpne og kvalitetssikrede kildene.

Emnet gir en teoretisk og praktisk innføring i temaet. Studentene får en forståelse av den historiske utviklingen av vitenskapelig kommunikasjon og hva som kjennetegner vitenskapelige tekster. Det legges særlig vekt på organisering av norsk forskning og publisering. Studentene blir kjent med terminologien knyttet til åpen forskning og de ulike modellene for åpen tilgang. Emnet har en praktisk del som skal gjøre studentene i stand til å finne fram i litteraturen som er åpent tilgjengelig og formidle den til allmennheten.

Undervisningsspråk er norsk.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • har innsikt i hvordan vitenskaplige tekster kvalitetssikres, publiseres og formidles

  • behersker terminologi knyttet til åpen forskning

  • kjenner til økonomiske modeller for åpen tilgang

Ferdigheter

Studenten

  • kan finne fram til og formidle kilder til vitenskaplig kunnskap

  • kan veilede studenter og allmennheten til å finne fram i den vitenskaplige litteraturen og vurdere faglige tekster

Generell kompetanse

Studenten

  • har grunnleggende forståelse av forskningsprosessens faser: planlegging, gjennomføring, rapportering og formidling

  • har innsikt i organisering av forskning og vitenskap i Norge

  • kan følge med i og forstå diskusjoner om åpen tilgang til vitenskaplig litteratur

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformene veksler mellom videoforelesninger, nettdiskusjoner og -seminarer og selvstudium.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Delta i en diskusjon i emnets digitale læringsplattform med et individuelt innlegg (rundt 1.500 tegn) og minst to kommentarer til andre innlegg.

  • Arbeidskrav 2: En skriftlig, individuell innlevering knyttet til en søkeoppgave (rundt 10.000 tegn). Nærmere angivelse av oppgaven gis av faglærer. Det gis en kort tilbakemelding fra faglærer.

Emnet har arbeidskrav for at studenten skal tilegne seg evne til å bearbeide og anvende det faglige innholdet, utover kun å lese pensum og/eller ta eksamen.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen over en periode på 3 dager. Besvarelsen skal ha et omfang på 8.000-12.000 tegn inkludert mellomrom. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A – F

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.