EPN-V2

VBINF6000 Entitetsorienterte metadata Emneplan

Engelsk emnenavn
Entity-oriented metadata
Studieprogram
Entitetsorienterte metadata
Videreutdanning i bibliotek- og informasjonsvitenskap (nettstudium)
Videreutdanning i bibliotek- og informasjonsvitenskap (nettstudium), enkeltemner
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Godkjent i studieutvalget 2. mai 2013. Redaksjonelle endringer foretatt 29. juni 2015. Revisjon godkjent av studieutvalget 11. mai 2017. Gjeldende fra høstsemesteret 2017.

Studentene skal tilegne seg grunnleggende ferdigheter i norsk tegnspråk slik at de kan forstå og selv delta i enkle samtaler om hendelser i hverdagen, og slik at de kan forstå og selv produsere korte og enkle fortellinger.

Anbefalte forkunnskaper

Ingen formelle krav til tidligere utdanning, men emnet baserer seg på at studentene har grunnleggende kunnskap om katalogisering og formater for bibliografiske beskrivelser (primært MARC 21).

Forkunnskapskrav

Ingen hjelpemidler tillatt.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • har god kunnskap om moderne entitetsorienterte bibliografiske modeller
  • har god kunnskap om prinsipper og formater for semantisk web / lenkede data
  • har god kunnskap om identifikatorer og autoritetstjenester for global identifisering av entiteter
  • har god kunnskap om formater og språk for entitetsorienterte bibliografiske metadata
  • har god kunnskap om vokabularer og tjenester relevant for entitetsorienterte beskrivelser innen bibliotek
  • har god kunnskap om metadatakvalitet i kontekst av global informasjonsdeling og gjenbruk

Ferdigheter

Studenten

  • har grunnleggende ferdigheter i utforming og koding av entitetsorienterte metadata
  • har grunnleggende ferdigheter i å vurdere og evaluere kvalitet av entititetsorienterte data

Generell kompetanse

Studenten

  • har god kompetanse i bruk av digitale verktøy, teknologi og tjenester
  • har god erfaring i samarbeid, arbeidsdeling, prosjektarbeid
  • har evne til å formidle og diskutere faglige problemstillinger

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er prosjektbasert, og studentene skal lære ved å jobbe med et gjennomgående prosjekt bestående av en samling bibliografiske poster som skal berikes og videreutvikles til entitetsorientert data som skal kvalitetssikres og analyseres ved hjelp av visualiseringer og utprøving av data i et søkesystem. Arbeidsformene veksler mellom nettbaserte forelesninger og introduksjoner, nettbaserte seminarer med samarbeid og veiledning i grupper, individuelt arbeid med utvikling av samlingen og selvstudium.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten få godkjent 3 arbeidskrav innen fastsatte frister. Arbeidskravene er innleveringene av iterasjoner av datasamlingen med et tilhørende refleksjonsnotat på ca. 2 sider. For hver innlevering inngår en medstudentvurdering hvor studentene skal gi tilbakemeldinger til hverandre.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én innen angitt frist.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er mappe som inneholder a) endelig versjon av datasamlingen og b) en rapport som dokumenterer og diskuterer problemstillinger og erfaring relatert til utvikling og resultat. Forventet omfang på rapport er ca. 4 sider.

Vurderingsuttrykk

Det gis gradert bokstavkarakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er ikke bestått.

Sensorordning

Studentene lærer et grunnleggende vokabular, håndalfabet, skille mellom utsagnssetninger og ulike typer spørresetninger, uttrykke negasjon og bekreftelse på forskjellige måter, bruke lokalisasjon i dialoger og monologer, bruke turtakingssignaler, gi uttrykk for tid i dialoger og monologer, bruke strategier for avlesning, strategier for å sikre kommunikasjon og unngå misforståelser.