Programplaner og emneplaner - Student
VBB6100 Decisions and interventions for the best of the child Course description
- Course name in Norwegian
- Beslutninger og intervensjoner til barnets beste
- Study programme
-
Assessment of children's needs
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Med bakgrunn i arbeidet med barnevernets kunnskapsgrunnlag for vurderinger av barnets beste i emne 1, handler emne 2 om den konkrete beslutningspraksisen. I emnet vil en særlig tematisere ulike metoder og modeller for innhenting av kunnskap om barnets omsorgssituasjon, hvordan det legges til rette for kunnskapsinnhenting og vurderinger i samarbeid med barn og foreldre og hvilke betydninger og forutsetninger dette har for tillit. Her vil også fordeler og ulemper med ulike standardiserte og mer skjønnsbaserte modeller tematiseres med utgangspunkt i studentenes erfaringer. Barnevernets mandat innebærer omfattende makt til å gripe inn i barn og foreldres liv.
I emnet vil en i særlig grad være opptatt av makten slik den utspiller seg i konkret praksis en tar for gitt, og hvordan det har betydning for hva som forstås som relevant i vurderingen av barnets beste. Kompleksiteten i barnevernets beslutninger om barnets beste knyttes til ulike nivåer både gjennom et sammensatt kunnskapsgrunnlag, og usikkerhet knyttet til beslutningene og begrensninger i menneskets resonnering. Forenklede beslutningsreglers betydning for resonneringen og nødvendigheten av en kritisk reflektert praksis drøftes. Beslutningsteoretisk forståelse vil knyttes til ulike beslutningssituasjoner i barnevernets arbeid og ulike beslutningsarenaer som fagmøter i barneverntjenestene, familieråd og nettverksmøter og fylkesnemnda. Hvilke beslutningssituasjoner det blir lagt mest vekt på i utdanningen, vil avgjøres i samarbeid med studentene ut i fra deres behov og tidligere kompetanse. Hvordan vurderingene om barnets beste begrunnes og dokumentasjonsarbeid inngår også som viktige tema i emnet.
Sentrale tema
- Beslutninger, beslutningsteori og medvirkning
- Standardiserte modeller og skjønn - beslutninger i samarbeid
- Ulike beslutningsarenaer og særlig krevende beslutningstema
Undervisningsspråk er norsk.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om innhenting av informasjon om barnet og familiens situasjon som grunnlag for gode vurderinger og beslutninger til barnets beste
- har inngående kunnskap om forutsetninger for tillit og bygging av tillit
- har en utdypet forståelse av hva barns perspektiv og et barneperspektiv innebærer
- har avansert kunnskap om muligheter og begrensninger ved ulike modeller og metoder for informasjonsinnhenting
- har avansert kunnskap om ulike former for makt og hvordan disse viser seg i praksis
- har inngående kunnskap om ulike beslutningsteoretiske modeller
- har inngående kunnskap om resonneringsprosesser og bruk av forenklede beslutningsregler
- har inngående kunnskap om ulike beslutningsarenaer som fylkesnemnd, familieråd og nettverksmøter
Ferdigheter
Studenten
- kan involvere barn og foreldre på en hensiktsmessig måte ved innhenting av kunnskap om deres situasjon og i vurdering av barnets beste i ulike faser av en barnevernssak
- tar høyde for barnevernets maktposisjon i samarbeid med barn, unge og foreldre
- kan analysere barn og unges omsorgssituasjon i lys av kunnskap om familiens erfaringer, ulike teoretiske perspektiver og forskning
Generell kompetanse
Studenten
- formidler respekt for enkeltmennesker i situasjoner der barn og unge utsettes for omsorgssvikt eller overgrep
- kan vurdere kritisk ulike modeller og metoder for kartlegging og informasjonsinnhenting
- kan stille kritiske spørsmål til egne og andres vurderinger
- kan begrunne og argumentere for sine vurderinger på en nyansert måte
Teaching and learning methods
Pharmacology is the study of drugs, their action and application. The course deals with basic knowledge of pharmacology, which is a precondition for responsible drugs administration. Drug calculations are part of the course. The students take part in the interdisciplinary course INTER1100.
INTER1100 The Same Child - Different Arenas (1.5 credits)
INTER 1100 ‘The Same Child - Different Arenas’ is part of the teaching project Interprofessional Interaction with Children and Youth (INTERACT), which takes place across the programmes of professional study at OsloMet. The goal is to increase the quality of the programmes of professional study that focus on children and young people. Through INTERACT, students acquire research-based knowledge about the everyday lives of children and young people, as well as practice in cooperating with students from other programmes. In this way, INTERACT forms the basis for improved coordination of society’s services directed at children and young people and their parents/guardians. INTER1100 ‘The Same Child - Different Arenas’ makes up the first module of INTERACT.
INTER1100 provides a common academic platform for all students involved. It is about becoming more aware and gain more knowledge about your own and other people’s programmes of professional study that target children and young people's upbringing.
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:
- Arbeidskrav 1: En skriftlig individuell oppgave med et omfang på 1500-2000 ord.
- Arbeidskrav 2: Obligatorisk tilstedeværelse. All undervisning er obligatorisk. Ved fravær over 25 % må det avtales med emneansvarlig om og eventuelt hvordan dette kan kompenseres. Kompenserende arbeidskrav må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen.
Den skriftlige individuelle oppgaven skal være godkjent av emneansvarlig for å kunne framstille seg til eksamen. Dersom oppgaven ikke godkjennes, har studenten rett til å levere den på nytt èn gang innen angitt tidsfrist. Dersom oppgaven igjen ikke blir godkjent, mister studenten retten til å framstille seg til eksamen.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom skriftlig arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Assessment
Eksamen i emnet er en individuell skriftlig hjemmeeksamen over en periode på 7 dager. Hjemmeeksamen skal ha et omfang på 4000 ord (+- 10 %). Forside og litteraturliste kommer i tillegg. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen som har lik utforming som ordinær. Det vil bli gitt en ny eksamensoppgave. En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av høstsemesteret.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
The work and teaching methods vary between lectures, study groups and self-study. There will also be skills training in drug calculations and in preparation and administration of medication (including placement of peripheral intravenous catheters and establishing infusion therapy).
INTER1100
INTER1100 The Same Child - Different Arenas includes two seminar days, digital learning resources and conversation and observation assignments related to interprofessional group work. The students will converse, reflect on and discuss selected cases in groups across the different programmes.
Examiners
The following must have been approved in order for the student to take the exam:
- Minimum attendance of 90% in simulation and skills training
- Minimum attendance of 80% in study groups
Required coursework relating to INTER1100:
- Submitted individual log. Scope: 500 words (+/- 10%). In order to write the log, the student must first attend a seminar over two days
Course contact person
Combined assessment:
Part 1 Pharmacology: Individual oral exam, up to 20 minutes.
Part 2 Drug Calculations: Supervised individual written exam, 3 hours.
Part 1 and Part 2 can be taken independently of each other. The student must have obtained a pass grade on both parts in order to pass the course as a whole and earn the credits. The Drug Calculations exam (part 2) must be entirely without error in order for the student to pass the exam and complete the course.