EPN-V2

VBB6000 Knowledge base and knowledge perspectives for care assessments in the child welfare service Course description

Course name in Norwegian
Kunnskapsgrunnlag og kunnskapsperspektiver for omsorgsvurderinger i barneverntjenesten
Study programme
Assessment of children's needs
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
FALL 2021
Schedule
Course history

Introduction

This course teaches students about patients and next-of-kin in an acute, critical and chronic context, and what the nurse’s areas of responsibility entail. Students will learn to communicate with patients and next-of-kin in situations of stress and crisis. Systematic mapping and assessment, nursing of somatic diseases, pre and postoperative nursing and competent drug administration are also part of the course. You will complete 8 weeks of practical training in this course.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om ulike perspektiver på barn og unge, og spesialisert innsikt i kategoriseringsprosesser i barnevernets hverdagspraksiser,
  • har avansert kunnskap om foreldreskap og forelderepraksiser i ulike kulturelle kontekster,
  • kan analysere faglige problemstillinger knyttet til risikovurderinger og ulike forklaringer og tilnærminger til barn og barns problemery, og
  • kan skille mellom ulike preferanser og levemåter og forhold som bryter med barns rettigheter og barns behov for beskyttelse.

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere barns utvikling og forelderepraksiser i lys av aktuelle teorier,
  • kan i samarbeid med andre reflektere over hva det vil si å handle etisk i situasjoner med sterke interessemotsetninger og konflikt,
  • kan analysere sitt eget bidrag i en interaksjonsprosess, forholde seg til kritikk fra ulike parter og revurdere egne vurderinger og beslutninger i lys av ny kunnskap og informasjon, og
  • kan anvende relevant teori knyttet til utvalgte kasus fra praksis.

Generell kompetanse

Studenten

  • forstår betydningen av makt og avmakt i møte med mennesker i utsatte posisjoner,
  • kan kommunisere om ulike hensyn som inngår i en omsorgsvurdering både tverrprofesjonelt og overfor allmennheten, og
  • kan bidra til innovasjon og nytenkning i tjenestene.

Teaching and learning methods

Undervisningen vil ta utgangspunkt i studentenes praksiserfaringer med konkrete kasus for å belyse og drøfte dilemmaer i vurderinger av barnets beste. Emnet har tre samlinger á tre dager. Innholdet veksler mellom forelesninger og arbeid i både student- og lærerstyrte seminargrupper. I seminargruppene vil studentene arbeide med ulike former for ferdighetstrening, pensum, analyse og kritisk refleksjon over egne kasus. I tillegg må det påregnes tid til selvstudium og arbeidskrav. Arbeidsformene skal bidra til studentenes faglige- og personlige utvikling og økt refleksjonsnivå.

Denne kombinasjonen av arbeidsformer vil gi muligheter til personlig læring, utveksling av erfaringer og utvikling av faglig kompetanse.

Course requirements

Practical training: in the specialist health service (medicine/surgery) (8 weeks), supervised by the practical training supervisor and contact lecturer and simulation and skills training. Includes digital learning resources, case studies, simulation and skills training and seminars. First aid practice constitutes one day of the practical training.

Assessment

Practical training has requirements for attendance 90 %. The student fills in a self-presentation for the start of the practice and self-assessment for the mid- and final assessment. Other compulsory activities included in the assessment of practice are:

  • Courses in first aid.
  • Courses in blood test.
  • SF-unit.
  • Individual assignment, scope of 1,500 words (+/- 10 %).

Permitted exam materials and equipment

Assessment in practical training.

The assessment takes its point of departure in given criteria based on learning outcomes for the course, criteria for failing the practical training, criteria for suitability assessment and compulsory activities carried throughout the practical training. Students’ practical training can only be assessed if their attendance is sufficiently high (90%). For more information, see the general part of the programme description about the assessment of practical training.

If the student has failed the practical training, the whole practical training course must be retaken. This includes associated requirements.

Grading scale

Not relevant.

Examiners

Pass-fail.

Course contact person

Contact lecturer approves the exam after recommendation from practical training supervisor. The final decision on whether to award a pass or fail grade is made by the university.