EPN

VBAM6000 Barnevern i et minoritetsperspektiv Emneplan

Engelsk emnenavn
Child Welfare from a Minority Perspective
Studieprogram
Barnevern i et minoritetsperspektiv, nivå 2
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Videreutdanningen har som formål å bidra til å styrke flerkulturell kompetanse i barnevenrsarbeid for å bidra til utvikling av likeverdige barneverntjenester.  En viktig målsetting er å stimulere den enkelte sosialarbeiders bevissthet på betydningen av egen og andre kulturbakgrunn og måter å se virkeligheten  på.

Emnet er består av tre hovedtemaer: 

  • Migrasjon, minoriteter og det flerkulturelle samfunnet.
  • Samhandling mellom barnevernet og minoriteter.
  • Kritisk refleksjon i barnevernsarbeid med barn og familier med minoritetsposisjon.

Videreutdanningen bygger på studentenes erfaringer fra egen yrkesutøvelse. I undervisningen vil det bli lagt vekt på relevant forskning og innføring i kritisk anvendelse av barnevernfaglige kunnskaper og metoder. Undervisningen forankres i et minoritetsperspektiv, dvs. bevissthet og kunnskap om forholdet mellom minoritet-majoritet og de ulike utfordringer og problemstillinger dette kan innebære for barnevernet. 

Emnet bygger på bachelorkompetanse, og kan inngå i et relevant masterstudium. God tilrettelegging fra arbeidsgiver er vesentlig for å få best mulig utbytte for både studenter og arbeidsplass. 

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Emnet skal bidra til økt kompetanse i barnevernsfaglig arbeid overfor minoriteter, samt bidra til å øke barnevernets legitimitet i minoritetsbefolkningen. Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om sentrale begreper innen barnevern i et minoritetsperspektiv
  • avansert kunnskap om mangfold av familiemønstre og oppdragelsesmønstre
  • kunnskap om migrasjon i et globalt perspektiv og hvordan migrasjon kan føre til endringer i familieliv
  • kunnskap om internasjonale konvensjoner og nasjonal innvandringspolitikk
  • kunnskap om urfolk og nasjonale minoriteters særskilte rettigheter
  • inngående kunnskap om minoritetsbarns identitetsutvikling 
  • avanserte kunnskaper om hvordan forståelse av etnisitet, kjønn, seksualitet, klasse og kaste har betydning for samhandling på ulike nivå i samfunnet
  • kunnskap om suksessfaktorer og risikofaktorer i minoritetsbarns oppvekst, både internt i familien og eksterne samfunnsmessige faktorer. 
  • inngående kunnskap om minoritetsbarn og familier i forhold til arbeidsliv, utdanning, oppvekst og levekår, marginalisering, rasisme og diskriminering

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere egne holdninger og profesjonelle rolle i et majoritets- og minoritetsperspektiv
  • har ferdigheter i interkulturell kommunikasjon, med vekt på blant annet språkets betydning
  • kan bruke tolk og vise forståelse for tolkingens rolle i kommunikasjonen
  • kan analysere hvordan makt, klasse, kjønn, språk og kultur kan påvirke samhandling i barnevernet
  • kan avdekke og arbeide med familiekonflikter og vold
  • kan håndtere utfordringer knyttet til arbeidet med enslige mindreårige flyktninger

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kritisk anvende ulike metoder i barnevernsfaglig arbeid med barn og familier med minoritetsbakgrunn
  • har kritisk forståelse for hvordan majoritetssamfunnet kan oppleves som premissleverandør for metoder og modeller som anvendes i barnevernsarbeid
  • kan anvende et analytisk perspektiv på barnevernets kunnskapsgrunnlag og definisjonsmakt
  • har innsikt i hvordan egne normer, etikk, verdier og teoretiske forankringer påvirker yrkesutøverens oppfatning og forståelse av andre
  • har kunnskap om- og kompetanse i innhenting og bruk av teoretiske kilder
  • kan utføre en systematisk og teoretisk kritisk refleksjon av barnevernsfaglig praksis

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen går over ett semester, og er organisert med 3 samlinger à tre dager. I tillegg skal studentene jobbe med kunnskapstilfanget mellom samlingene.

Undervisningen gis gjennom forelesninger, seminargrupper og egenstudier. Emnet baserer seg på aktiv bruk av deltakernes praksis og erfaringer som yrkesutøvere. Analyse av barnevernsfaglige problemstillinger vil være gjennomgående. Det forventes aktivt bidrag fra studentene selv, og legges opp til studentaktive læringsformer som selvstudium, gruppearbeid og studentframlegg. På samlingene vil det bli gitt ulike oppgaver som studentene skal arbeide med mellom samlingene. Disse oppgavene vil bli benyttet i undervisningen som innlegg til diskusjoner. 

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Med relativt få undervisningsdager er krav om tilstedeværelse begrunnet i prosessundervisning og viktigheten av å reflektere sammen. For å kunne framstille seg til eksamen må følgende to krav være godkjente:

1. Obligatorisk tilstedeværelse

Det kreves 80 prosent tilstedeværelse i seminargruppene. Ved fravær ut over dette må det leveres et skriftlig arbeidskrav som dekker det temaet som undervisningen omhandlet. Dersom fraværet overstiger tre undervisningsdager, mister studenten retten til å framstille seg til eksamen.

2. Skriftlig arbeidskrav

To skriftlige oppgaver skal jobbes med mellom samlingene og må være godkjente for å kunne framstille seg til eksamen. Oppgavene har et omfang på inntil fem sider. Ved ikke godkjent, kan studenten levere en ny og forbedret versjon innen angitt frist. Dersom studenten ikke leverer eller ikke får oppgavene godkjent, kan studenten ikke framstille seg til eksamen. 

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en skriftlig individuell hjemmeeksamen over tre dager (72 timer). Besvarelsen skal ha en ramme på 5000 ord +/- ti prosent. Forside, litteraturliste og eventuelt forord kommer i tillegg til dette.

Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen. Ny/utsatt eksamen har samme utforming som ordinær. Det vil bli gitt en ny eksamensoppgave. En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av vårsemesteret. 

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt under eksamen så lenge regler for kildehenvisning følges. 

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Det benyttes interne sensorer til sensurering av hver besvarelse. Et uttrekk på 25 % av besvarelsene sensureres av ekstern sensor. Karakteren på de besvarelsene som er vurdert av ekstern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttrykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle eksamensbesvarelser.

Opptakskrav

Målgruppe

Målgruppen er ansatte i den kommunale barnevernstjenesten, samt ansatte i barnevernsinstitusjoner og det statlige barnevernet på regionalt nivå.

Opptakskrav

Opptakskrav er bachelorgrad eller tilsvarende. For opptak kreves også ansettelse i barnevernet på kommunalt eller statlig nivå, eller at søker er engasjert av eller utfører oppgaver på vegne av kommunalt og statlig barnevern. Søkere som er ansatt i barnevernet på kommunalt eller statlig nivå gis 5 tilleggspoeng. Opptak skjer i henhold til forskrift om opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet.  

Emneansvarlig

Marianne Rugkåsa