EPN-V2

VAL6000 Administration and management for service and trade Course description

Course name in Norwegian
Administrasjon og ledelse for service og handel
Study programme
Human Resource Management
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

Emnet skal gi en innføring i praktisk personaladministrasjon. Fagområdet blir nå også kalt HR som står for Human Resources. Det gjelder å velge ut de riktige medarbeidere og å bruke, ivareta og utvikle den enkelte medarbeider til det beste for organisasjonen og for medarbeideren selv. Emnet krever ingen spesielle forkunnskaper, men det er en fordel å ha erfaring fra arbeidslivet.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kjenner betydningen av å ansette medarbeidere i tråd med bedriftens behov
  • har kjennskap til betydningen av å utvise lederskap i forbindelse med administrasjon (styring) av medarbeidere
  • har forståelse for at kunden skal stå sentralt for medarbeiderne i servicebransjen
  • har innsikt i at organisasjonens mål og personalpolitikk skal styre avgjørelser i forhold til medarbeiderne
  • har kunnskaper om sentrale lovparagrafer for HMS (Helse, miljø, sikkerhet) og arbeidsrett
  • kjenner betydningen av å følge opp den enkeltes arbeidsinnsats på en måte som bidrar til motivasjon for arbeidet

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke aktuelle verktøy ved ansettelse - for eksempel annonsering, intervju, sjekking av referanser osv.
  • kan gjennomføre medarbeidersamtaler
  • kan gjennomføre en oppsigelse på en juridisk riktig måte
  • vil være i stand til å sette opp en turnusplan

Generell kompetanse

Studenten

  • kan behandle medarbeidere med vennlighet og respekt
  • er tydelig med hensyn på lovbestemmelser og personalpolitikk
  • er bevisst en leders ansvar for effektiv personaladministrasjon (HRM)

Content

  • Innledning: Administrasjon / Ledelse - forskjeller på begrepene og trender
  • Serviceledelse - hva er spesielt i forhold til annen type ledelse?
  • Personalpolitikk
  • Rekruttering og valg blant søkere til stillinger (jobbintervju m. m.)
  • Aktuelle juridiske bestemmelser for ansettelsesprosessen
  • Introduksjon av nyansatte
  • Jus: Arbeidstid og ferie
  • Innføring i turnusplanlegging
  • Oppfølging av medarbeideres ytelse (performance management)
  • Kompetanseutvikling - interne kurs, empowerment
  • Jus: Styringsretten
  • HMS - Krav i arbeidsmiljøloven
  • Medarbeidersamtaler
  • Jus: Oppsigelse
  • Praktisk personalbehandling ved advarsler, oppsigelse, ulykker, dødsfall, pensjonering

Teaching and learning methods

Undervisningsformer vil variere mellom forelesninger, diskusjoner, studentpresentasjoner, gruppearbeid og rollespill.

Course requirements

Èn skriftlig innlevering må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen. Omfanget skal være på maksimum 7 sider. Temaet vil bli nærmere beskrevet av emneansvarlig. Ved «ikke godkjent» innleveringsoppgave, kan studenten levere en omarbeidet versjon av oppgaven èn gang.

Assessment

Eksamen i emnet er en individuell, skriftlig hjemmeeksamen på 48 timer. Oppgaven skal ha et omfang på 8 sider. Studenter som har gyldig fravær eller ikke består eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen. Ny/utsatt eksamen har lik form som ordinær eksamen og arrangeres innen rimelig tid etter ordinær eksamen.

Vurdering og sensur skal foregå i samsvar med bestemmelsene om vurdering i lov av 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høyskoler og forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studentene plikter å sette seg godt inn i gjeldende regler.

Eksamen er kun for de studentene som oppfyller opptakskravet i emnet. De andre som deltar på emnet får utstedt kursbevis.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt under eksamen. Oppgaven skal følge Fakultet SAM sin mal for oppgaveskriving.

Grading scale

Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått, jf. lov om universiteter og høyskoler § 3-9 (6).

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av hver besvarelse.

Admission requirements

Målgruppe

Ledere i servicebransjen, organisert i medlemsbedrifter under NHO Service (Sikkerhet, kantine, renhold, bemanning, helse og velferd, drift, Facility Management-selskaper).

Opptakskrav

Opptakskrav er generell studiekompetanse eller realkompetanse. For opptak vises det til forskrift om opptak ved Høgskolen i Oslo og Akershus (lovdata). Ved vurdering av realkompetanse gjelder Retningslinjer for opptak på grunnlag av realkompetanse ved Høgskolen i Oslo og Akershus.