Programplaner og emneplaner - Student
VØR6100 Metoder i økonomisk rådgivning Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Methods in financial counseling
- Studieprogram
-
Videreutdanning i økonomisk rådgivning
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
VÅR 2026
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Dette emnet belyser hvordan den økonomiske rådgivningen kan innrettes og drives. Emnet omhandler veiledning, forhandling og megling som metoder og introduksjon til metodiske ressurser i økonomisk rådgivning. Her belyses variabler av betydning for samhandling mellom bruker og rådgiver, arbeidsprosessen og ulike hjelpemidler som kan bidra til kvalitet i veiledningen.
Forkunnskapskrav
Oppstart på emnet forutsetter at emne VØR6000 Teoretiske perspektiver på økonomisk rådgivning er bestått. Studentene kan starte på emne 2 i påvente av at ny/utsatt eksamen på emnet VØR6000 avholdes og sensureres.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emne ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- sosialt arbeids metode som hjelpemiddel i økonomisk rådgivning,
- veiledning, rådgivning og forhandling, og
- forebygging og hjelp til selvhjelp.
Ferdigheter
Studenten kan
- møte mennesker i pressede situasjoner og bidra til dialog,
- etablere og vedlikeholde dialog mellom kreditorer og skyldner,
- produsere framstillinger av saksforhold og drive korrespondanse med kreditorer, samarbeidspartnere og brukere, og
- lede samarbeidsprosesser med bruker, kreditorer og andre aktuelle deltakere.
Generell kompetanse
- Studenten kan forstå og reflektere kritisk og etisk over egen utøvelse av økonomisk rådgivning i forhold til de behov brukere har og de rettigheter som er nedfelt i lovverk.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen veksler mellom forelesninger på OsloMet, digitale forelesninger, seminarer, gruppearbeid, praktiske øvelser og veiledning.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må følgende krav være godkjent:
- Skriftlig gruppeoppgave med et omfang på 3000 ord. Det forutsettes at alle i gruppen deltar aktivt. I tillegg skal hver gruppe lese en annen gruppes oppgave og gi skriftlig og muntlig tilbakemelding.
Gruppeoppgaven blir vurdert som helhet og skal være utført av gruppen i fellesskap. Det gjøres ikke individuelle vurderinger av enkeltstudenters bidrag i oppgaven. Gruppeoppgaven skal være godkjent av emneansvarlig og skriftlig og muntlig tilbakemelding skal være gjennomført for å kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Samlingene i emnet er obligatoriske. Det kreves 80% tilstedeværelse. Ved fravær ut over 20% må studentene levere inn et alternativt arbeidskrav. Ved fravær ut over 25% mister studenten retten til å framstille seg for eksamen.
Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
Vurdering og eksamen
I dette emnet får du mulighet til å fordype deg i fagområdet veiledning. Du vil lære om veiledning, veileders rolle, ansvar og funksjon. Dette valgemne gir deg grunnleggende kompetanse som kontaktsykepleier, men kan også anvendes i andre sammenhenger, som for eksempel i veiledning av kollegaer, pasienter og pårørende. Innholdet i emnet har vekt på grunnleggende teori om veiledning kombinert med praktisk trening i gruppe og individuell veiledning.
Bestått emne kan gi grunnlag for å søke fritak for emne VEIPR6000 Veiledning og vurdering 1, 5 stp. på studiet Veiledning av studenter i praksisstudier, 10 stp. ved OsloMet.
Hjelpemidler ved eksamen
Opptak til studiet.
Vurderingsuttrykk
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap og ferdigheter:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for sentrale begreper og faser innen veiledning
- kan gjøre rede for kommunikasjon og relasjonenes betydning i veiledning
- kan beskrive veileders rolle og funksjon som tilrettelegger for læring
- kan beskrive formativ og summativ vurdering og skikkethetsvurdering
- kan beskrive hvordan en kan oppdatere egen kompetanse innen valgt fagområde og hvordan en kan medvirke til fagutvikling
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere individuell veiledning
- kan stimulere til refleksjon over praksis
- kan reflektere over eksisterende rutiner og metoder, og ta initiativ til dialog om implementering av ny kunnskap og nye arbeidsmetoder
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over egen veiledning, rolle og ansvar
- kan reflektere over sykepleie- og/eller helsefaglige problemstillinger innen valgt fagområde
Sensorordning
Selvstudier, fellessamlinger med korte forelesninger, ulike veiledningsøvelser og -simulering i mindre grupper.
Opptakskrav
Emnet er et oppdrag finansiert av Arbeids- og velferdsdirektoratet rettet mot ansatte i NAV.
Emneansvarlig
Michaela Nilsen