EPN-V2

VØR6100 Metoder i økonomisk rådgivning Emneplan

Engelsk emnenavn
Methods in financial counseling
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Dette emnet belyser hvordan den økonomiske rådgivningen kan innrettes og drives. Emnet omhandler veiledning, forhandling og megling som metoder og introduksjon til metodiske ressurser i økonomisk rådgivning. Her belyses variabler av betydning for samhandling mellom bruker og rådgiver, arbeidsprosessen og ulike hjelpemidler som kan bidra til kvalitet i veiledningen.

  • Forkunnskapskrav

    Oppstart på emnet forutsetter at emne VØR6000 Teoretiske perspektiver på økonomisk rådgivning er bestått. Studentene kan starte på emne 2 i påvente av at ny/utsatt eksamen på emnet VØR6000 avholdes og sensureres.

  • Læringsutbytte

    Studenten skal etter å ha fullført emne ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har kunnskap om

    • sosialt arbeids metode som hjelpemiddel i økonomisk rådgivning,
    • veiledning, rådgivning og forhandling, og
    • forebygging og hjelp til selvhjelp.

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • møte mennesker i pressede situasjoner og bidra til dialog,
    • etablere og vedlikeholde dialog mellom kreditorer og skyldner,
    • produsere framstillinger av saksforhold og drive korrespondanse med kreditorer, samarbeidspartnere og brukere, og
    • lede samarbeidsprosesser med bruker, kreditorer og andre aktuelle deltakere.

    Generell kompetanse

    • Studenten kan forstå og reflektere kritisk og etisk over egen utøvelse av økonomisk rådgivning i forhold til de behov brukere har og de rettigheter som er nedfelt i lovverk.
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen veksler mellom forelesninger på OsloMet, digitale forelesninger, seminarer, gruppearbeid, praktiske øvelser og veiledning.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Emnet tar sikte på å gi studenten en innføring i varmetransport og en grunnleggende forståelse for transportprosessene for varme. Praktiske anvendelser kan være dimensjonering av komponenter i varme- og kjøleanlegg (for eksempel varmevekslere), beregning av bygningers varmebehov. Emnet bygger på kunnskap fra EMTS1400 Termodynamikk og EMTS2200 Strømningsteknikk.

  • Vurdering og eksamen

    Ingen ut over opptakskrav.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten:

    • har tilegnet seg de sentrale begrepene innenfor varmetransport, samt prinsippene for de ulike transportformene
    • kjenner og kan utlede varmeledningsligningen (3-dimensjonal, transient) med grensebetingelser og initialbetingelse
    • har kunnskap om stasjonær varmeledning (1- og 2-dimensjonal) i kartesiske koordinater, sylinderkoordinater.
    • kan behandle indre varmekilder og benytte termiske nettverk
    • kjenner til transient (ikke-stasjonær) varmeledning, og kan regne på enkle problemer (Lumped system, null-dimensjonalt)
    • kan benytte numeriske metoder for varmeledningsberegninger (1-, 2- eller 3-dimensjonalt, transient), v.h.a. finite difference-metoden
    • kan beherske eksplisitt og implisitt formulering av transiente problem
    • kan gjøre beregninger av ekstern og Intern tvungen konveksjon, behandle grensesjikt og tegne hastighets- og temperaturprofil. Empiriske korrelasjoner blir benyttet
    • kan analysere varmevekslere arrangert i medstrøm og motstrøm, ved å benytte logaritmisk midlere temperaturdifferanse og ε-NTU metodene . Kjenner til behandling av beleggdannelse
    • har innsikt i enkel strålingsfysikk og termisk stråling mellom faste flater. Sorte/grå flater behandles, bl.a. ved bruk av elektrisk analogi for beregninger

    Ferdigheter

    Studenten kan:

    • utføre nødvendige beregninger for ingeniørmessig analyse av varmetransport i praktiske konstruksjoner, deriblant bygninger og varmevekslere, og i naturen for øvrig
    • beregne varmeledning i faste legemer, for eksempel i vegger (varmestrøm og temperaturfelt)
    • beregne konvektiv varmetransport (konveksjon) mellom fast legeme og fluid
    • beregne varmeutveksling mellom faste flater ved hjelp av termisk stråling
    • beregne varmeoverføring mellom varmt og kaldt fluid i varmevekslere

    Generell kompetanse

    Studenten kan:

    • bidra i arbeidet med å utvikle ny teknologi med bakgrunn i en forståelse for matematisk modellering og løsning av fysiske problemer
    • løse koblede problemer knyttet til både varmetransport, termodynamikk og fluidmekanikk (strømningslære). Dette vil være et grunnlag for beregning av for eksempel et byggs effekt- og energibehov
    • vurdere om beregningsresultater er rimelige
  • Vurderingsuttrykk

    Forelesninger, individuelle øvinger, labortatorie-øvinger i gruppe i ALC rom, samt befaringer.

  • Sensorordning

    Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

    • En muntlig presentasjon der studenten fremlegger en statusoppdatering på eget prosjekt.
  • M�lgruppe og opptakskrav (enkeltemner)

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Emneansvarlig

    Alle trykte og skrevne hjelpemidler. Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.