Programplaner og emneplaner - Student
VØR6100 Metoder i økonomisk rådgivning Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Methods in financial counseling
- Studieprogram
-
Videreutdanning i økonomisk rådgivning
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
VÅR 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Dette emnet belyser hvordan den økonomiske rådgivningen kan innrettes og drives. Emnet omhandler veiledning, forhandling og megling som metoder og introduksjon til metodiske ressurser i økonomisk rådgivning. Her belyses variabler av betydning for samhandling mellom bruker og rådgiver, arbeidsprosessen og ulike hjelpemidler som kan bidra til kvalitet i veiledningen.
Forkunnskapskrav
Oppstart på emnet forutsetter at emne VØR6000 Teoretiske perspektiver på økonomisk rådgivning er bestått. Studentene kan starte på emne 2 i påvente av at ny/utsatt eksamen på emnet VØR6000 avholdes og sensureres.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emne ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- sosialt arbeids metode som hjelpemiddel i økonomisk rådgivning,
- veiledning, rådgivning og forhandling, og
- forebygging og hjelp til selvhjelp.
Ferdigheter
Studenten kan
- møte mennesker i pressede situasjoner og bidra til dialog,
- etablere og vedlikeholde dialog mellom kreditorer og skyldner,
- produsere framstillinger av saksforhold og drive korrespondanse med kreditorer, samarbeidspartnere og brukere, og
- lede samarbeidsprosesser med bruker, kreditorer og andre aktuelle deltakere.
Generell kompetanse
- Studenten kan forstå og reflektere kritisk og etisk over egen utøvelse av økonomisk rådgivning i forhold til de behov brukere har og de rettigheter som er nedfelt i lovverk.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen veksler mellom forelesninger på OsloMet, digitale forelesninger, seminarer, gruppearbeid, praktiske øvelser og veiledning.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må følgende krav være godkjent:
- Skriftlig gruppeoppgave med et omfang på 3000 ord. Det forutsettes at alle i gruppen deltar aktivt. I tillegg skal hver gruppe lese en annen gruppes oppgave og gi skriftlig og muntlig tilbakemelding.
Gruppeoppgaven blir vurdert som helhet og skal være utført av gruppen i fellesskap. Det gjøres ikke individuelle vurderinger av enkeltstudenters bidrag i oppgaven. Gruppeoppgaven skal være godkjent av emneansvarlig og skriftlig og muntlig tilbakemelding skal være gjennomført for å kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Samlingene i emnet er obligatoriske. Det kreves 80% tilstedeværelse. Ved fravær ut over 20% må studentene levere inn et alternativt arbeidskrav. Ved fravær ut over 25% mister studenten retten til å framstille seg for eksamen.
Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
Vurdering og eksamen
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om kriterier for godt inneklima og hvordan disse oppnås
- inngående kunnskap om myndighetenes krav, lover, forskrifter samt om bransjenormer for inneklima, renhold og sanitærtekniske installasjoner
- inngående kunnskap om helse og hygiene
- avansert kunnskap om renhold, innemiljø og renholdstasjoner
- avansert kunnskap om renhold og avfallshåndtering i byggefase og i drift
- avansert kunnskap om varmtvann/ventilasjon og legionella
- avansert kunnskap om vannkvalitet og kvalitetskrav
- avansert kunnskap om korrosjon på rørsystemer
- avansert kunnskap om anvendelse, skadebegrensninger og skadesanering vedrørende miljøgifter som PCB, asbest, tungmetaller
- avansert kunnskap om våtroms-problematikk og kan anvende dette ved design av våtrom
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere behov og forholde seg til gjeldende regler og normer, utarbeide kravspesifikasjoner for inneklima, renhold og sanitærtekniske løsninger
- anvende renholdsmetoder som gir godt inneklima i bygninger
- designe og vedlikeholde (rengjøre, rehabilitere) gode hygieniske forhold i våre bygninger
- bidra til at gode hygieniske forhold er tilstede i bygninger under bygging, drift og rehabilitering
- bruke relevante metoder for å beregne, spesifisere og designe anlegg for ventilasjon, vannforsyning, avløp, sanitærteknikk og varmtvannsberedning i hus i forhold til inneklima, renhold og sanitærbehov
- analysere sanitæranlegg med hensyn på energibruk, økonomi og miljøbelastning
- lede og optimalisere arbeid med sanitærtekniske installasjoner i bygg
- designe korrosjonsrobuste rørsystemer og velge tiltak for å redusere korrosjon på korrosjonsutsatte systemer
- utføre analyser med hensyn til materialvalg og bygningstekniske løsninger og anvende resultatene slik at det oppnås tilfredsstillende inneklima og sanitærtekniske anlegg i forhold til miljø og helse
Generell kompetanse
Studenten kan
- planlegge, prosjektere, dimensjonere og kontrollere energieffektive varme-, ventilasjon- og sanitær-tekniske installasjoner
- formulere problemstillinger og analysere dem ved bruk av vitenskapelige metoder.
- arbeide selvstendig med analyser av sanitærtekniske anlegg
Hjelpemidler ved eksamen
Forelesninger, øvinger og prosjektarbeid i gruppe.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen:
- Tre individuelle øvinger, hver på to til fire sider.
Opptakskrav
Emnet er et oppdrag finansiert av Arbeids- og velferdsdirektoratet rettet mot ansatte i NAV.
Emneansvarlig
Michaela Nilsen