Studieinfo emne VØR6000 2019 HØST
VØR6000 Teoretiske perspektiver på økonomisk rådgivning Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Theoretical perspectives on financial counseling
- Studieprogram
-
Videreutdanning i økonomisk rådgivning
- Omfang
- 15 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Pensum
-
HØST
2019
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Dette emnet omhandler økonomisk sosiologi, sosialpolitikk, psykologi og juss, og belyser sosiologiske begreper som rammer inn fattigdom, pengebegrepet, samhandling omkring penger og forståelse av betalingsvansker. Sosialpolitikken bidrar med perspektiver på rådgivningens plass i hjelpeapparatet. Den psykologiske vinklingen gir innsikt i hvordan pengebegreper og pengeforvaltning utvikles og styres i og av den enkelte.
Psykologien bidrar også med kunnskap omkring innretningen av rådgivningsarbeidet. Jussfaget gir kunnskap om fordringer og inkasso, kreditor og debitors rettigheter og plikter og innrammer rådgiving som hjelpetiltak.
Anbefalte forkunnskaper
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emne ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- hvordan økonomiske problemer og gjeldsproblemer oppstår
- politikk og institusjoner som påvirker gjeldsutvikling og privatøkonomi
- juridisk metode
- relevante lover omkring privatøkonomi og økonomisk rådgivning
Ferdigheter
Studenten kan
- identifisere økonomiske problemer på individuelt nivå
- produsere framstillinger av saksforhold og drive korrespondanse med kreditorer, samarbeidspartnere og brukere i tråd med lovverket på området
- drøfte og avgjøre juridiske problemstillinger i en sak
- drive informasjonsarbeid og opplæring i privatøkonomiske spørsmål med sikte på å forhindre utvikling av gjeldsproblemer
Generell kompetanse
- Studenten kan forstå og reflektere kritisk og etisk over økonomisk rådgivning som tjeneste i forhold til de behov brukere har og de rettigheter som er nedfelt i lovverk
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen veksler mellom forelesninger på OsloMet, digitale forelesninger, seminarer, gruppearbeid, praktiske øvelser og veiledning.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må følgende krav være godkjent:
- Skriftlig gruppeoppgave med et omfang på 3000 ord. I tillegg skal hver gruppe lese en annen gruppes oppgave og gi skriftlig og muntlig tilbakemelding.
Gruppeoppgaven blir vurdert som helhet og skal være utført av gruppen i fellesskap. Det gjøres ikke individuelle vurderinger av enkeltstudenters bidrag i oppgaven. Gruppeoppgaven skal være godkjent av emneansvarlig og skriftlig og muntlig tilbakemelding skal være gjennomført for å kunne framstille seg til eksamen. Ved ikke godkjent gruppeoppgave leverer gruppen en omarbeidet versjon innen angitt frist. Dersom oppgaven igjen ikke blir godkjent, mister alle i gruppen retten til å framstille seg til eksamen.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen over 7 dager. Besvarelsen skal ha et omfang på 10-12 sider. I tillegg kommer forside og litteraturliste. Innlevering av eksamen foregår digitalt i Inspera.
Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen som har lik utforming som ordinær. Det vil bli gitt en ny eksamensoppgave. En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av vårsemesteret.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt under eksamen så lenge regler om kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av hver besvarelse.