EPN-V2

UUVO6100 Videreutdanning i psykososial støtte til ungdom og unge voksne med kreft Emneplan

Engelsk emnenavn
Advanced Education in Psychosocial Support for Adolescent and Young Adult Patients with Cancer
Studieprogram
Videreutdanning i psykososial støtte til ungdom og unge voksne med kreft
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Forkunnskapskrav

Se opptakskrav.

Læringsutbytte

En student med fullført videreutdanning psykososial støtte til ungdom og unge voksne med kreft har følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • avansert kunnskap om ungdom og unge voksnes normalutvikling,
  • inngående kunnskap om ulike type modellers betydning i tilnærmingen til ungdom og unge voksne med kreft og deres familie
  • forståelse for ulike tilnærminger som fremmer psykososial helse
  • kunnskap om betydningen av pasientens nettverk for psykososial helse
  • inngående kunnskap om informasjonsflyt mellom tjenestenivåene
  • inngående kunnskap om mestringsstrategier
  • inngående kunnskap om ungdom og unge voksne med kreft sine psykososiale behov, helsepersonells funksjon og ansvarsområde både som selvstendig yrkesutøver og som aktør i et tverrfaglig samarbeid og pasientens nettverk

FerdigheterStudenten kan

  • planlegge, organisere og gjennomføre en helhetlig plan for psykososial oppfølging og tiltak gjennom hele sykdom- og behandlingsforløpet
  • mobilisere, iverksette og delta i forpliktende tverrprofesjonelt og sektorovergripende samarbeid for å bidra til koordinerte tjenestetilbud
  • mobilisere pasientens og familiens private nettverk
  • fungere som koordinator for kreftsyk ungdom
  • kan analysere og forholde seg kritisk til egne personlige ferdigheter

Generell kompetanseStudenten kan

  • formidle kunnskap, veilede og ivareta familien som helhet
  • anvende kompetanse som ivaretar de enkelte familiemedlemmers ulike behov
  • analysere og forholde seg kritisk til egen faglige kompetanse

Innhold

Emnet gjennomføres på deltid i løpet av 1 semester. Det arrangeres 2 samlinger av 5 dagers varighet. Bestått eksamen gir 10 studiepoeng.

Følgende tema inngår i samlingene:

  • Den biopsykososiale modellen i et helseperspektiv
  • Hva er spesielt med ungdom og unge voksne?
  • Kreftsykdommer og behandling
  • Unge kreftpasienter behov i ett biopsykososialt perspektiv
  • Hva fremmer og hva hemmer en sunn utvikling?
  • Å bli syk i ungdomsårene
  • Brukererfaring og brukermedvirking
  • Familien
  • Mestring
  • Kommunikasjon
  • Møte med ungdom og unge voksne fra ulike kulturer
  • Rettigheter og støtteordninger
  • Hvordan kan vi som helsearbeidere legge til rette for god psykososial oppfølging?
  • Å sikre overganger/ informasjonsflyt på tvers av tjenestenivåene gjennom nettverksarbeid
  • Oppfølging etter avsluttet behandling
  • Seneffekter
  • Palliativ omsorg i livets sluttfase

Arbeids- og undervisningsformer

Utdanningen består av en kombinasjon av nettbasert og samlingsbasert undervisning.

Samlingsbaserte arbeidsformerFellessamlingene går over 5 dager og består blant annet av forelesninger, rollespill, ferdighetstrening, gruppearbeid, case og diskusjoner.

Nettbaserte arbeidsformerE-læringsverktøy brukes for kommunikasjon, informasjon, kunnskapsinnhenting, kunnskapsutvikling og oppgaveinnleveringer.

  • Digital undervisningFaglærere legger ut forelesninger, faglige tekster, interaktive oppgaver, og studentene får tilgang til informasjon, pensum og artikler gjennom internett og nettsider.
  • Digital forelesningDet kan være aktuelt med digital forelesning. Digitale forelesninger skjer online eller som opptak, og primært brukes korte, redigerte filmer på 2-8 minutter.
  • DiskusjonsforumStudentene oppfordres til å opprette arenaer for diskusjon og å delta i digitale diskusjoner. Studentene oppfordres også til å være aktive i diskusjoner på eget arbeidssted.

SelvstudierStudentens egenaktivitet er en vesentlig del av studieinnsatsen. Denne skal sikre kontinuitet i læring og gjennomføring. Egenaktivitet er oftest individuelt arbeid, men omfatter også samarbeid med medstudenter via universitetets læringsplattform.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

eksamen. Hensikten med arbeidskravene er primært å fremme studentens progresjon og faglige utvikling i studiet, stimulere studenten til å oppsøke og tilegne seg ny kunnskap og legge til rette for samhandling og kommunikasjon om faglige spørsmål.

Det er obligatorisk frammøte på samlingene. Eventuelt fravær må avtales med emneansvarlig. Det kreves da en form for kompensasjon for å erstatte samlingen. Dette avtales med emneansvarlig.

Vurdering av arbeidskravArbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent.

Ikke godkjent arbeidskrav

Arbeidskrav som ikke blir godkjent, må forbedres før ny innlevering. Ved manglende obligatorisk tilstedeværelse er det emneansvarlig som vurderer om annet arbeid eller oppgave kan erstatte dette. Normalt har studenten rett til tre forsøk på et arbeidskrav.

Arbeidskrav

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

1)

Oppgave: Helsepersonells funksjon og ansvar for å ivareta de psykososiale behov til ungdom og unge voksne med kreft og deres familie

Skriftlig oppgave som utføres i gruppe på inntil 3 ¿ 4 studenter

Omfang: 2000 ord (+/- 10 %)

Muntlig fremlegg

Studentene får muntlig tilbakemelding fra medstudenter og faglærer

2)

Obligatorisk tilstedeværelse på samlingene med 90 %

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen, tre dager.

Omfang: 2500 ord (+/- 10 prosent).

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Bestått/Ikke bestått.

Sensorordning

Intern sensor på alle besvarelser. Uttrekk på 20 % av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.