EPN-V2

UTVB3130 Recent Trends in Development Assistance Course description

Course name in Norwegian
Nye retninger i utviklingsbistand
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history
  • Introduction

    The course description was approved 24.05.2018 by the Academic Affairs Committee, Faculty of Education and International Studies. Valid from autumn semester 2018.

    The Faculty of Education and International Studies at Oslo and OsloMet offers interdisciplinary courses in Development Studies and North-South relations, leading to a Bacherlor's degree in Development Studies of 180 ECTS credits. This course on Recent Trends in Development Assistance is at the intermediate level and represents a 10 ECTS credits module in the 5th semester of the bachelor programme.

    The course will be taught in English (or Norwegian, depending on needs according to the participants' language abilities). The exam papers can be written in English, Norwegian, Swedish or Danish.

  • Required preliminary courses

    Læringsutbytte for prosjektarbeid

    Kunnskap

    Studenten har kunnskap om:

    • selvvalgte tema relatert til utøvelse av sosialt arbeid
    • prosjektteori og prosjektorganisering
    • samfunnsarbeid og endringsprosesser basert på sosialt arbeids metoder
    • vitenskapelig tenke- og arbeidsmåte, samt kjennskap til aktuelt forsknings- og utviklingsarbeid
    • samspillet mellom samfunnsmessige faktorer og enkeltmenneskers og gruppers livssituasjon

    Ferdigheter

    Studenten kan:

    • etablere, koordinere og gjennomføre prosjektarbeid og gruppearbeid
    • arbeide i gruppe og delta i gruppeprosesser
    • kartlegge, utrede og analysere sosiale fenomener med ulike teoretiske perspektiv
    • utøve etisk refleksjon og kildekritikk
    • presentere resultat av et konkret faglig arbeid, både skriftlig og muntlig
    • kritisk evaluere eget og andres arbeid
    • søke litteratur gjennom læringssenterets databaser

    Generell kompetanse

    Studenten har:

    • innsikt i egne verdier og holdninger og forståelse for andres perspektiv, verdisyn og livsform
    • forståelse for betydningen av fleksibilitet og kreativitet i håndteringen av komplekse og foranderlige situasjoner
    • kompetanse i samarbeid og kommunikasjon i grupper
    • forståelse for sosialt arbeid i en sosialpolitisk og samfunnsmessig sammenheng

    Særskilt læringsutbytte for utenlands prosjekt

    I tillegg til læringsutbytte for emnet beskrevet ovenfor, gjelder følgende læringsutbytte for studenter som gjennomfører prosjektarbeid i utlandet.

    Kunnskap

    Studenten har kunnskap om:

    • selvvalgt tema relatert til utøvelse av internasjonalt sosialt arbeid
    • kunnskap om hvordan faglige utfordringer løses utenfor den norske velferdsstaten

    Ferdigheter

    Studenten kan:

    • reflektere rundt egen posisjon og rolle i nye sosiale og kulturelle kontekster

    Generell kompetanse

    Studenten har:

    • evne til å reflektere over sosialt arbeids teori og utøvelse i lys av ulike virkelighetsforståelser og verdensbilder
  • Learning outcomes

    Studentene mottar undervisning i sentrale temaer i prosjektarbeid i et obligatorisk prosjektseminar som består av forelesninger, seminargrupper og gruppearbeid i prosjektgruppene. I tillegg får studentene tilbud om søkeverksted fra Læringssenteret.

    Studentene arbeider deretter selvstendig i grupper. Prosjektarbeidet kan gjennomføres i Norge eller i samarbeid med en organisasjon i utlandet. Det stilles krav om at gruppene som gjennomfører prosjektarbeid i utlandet, skal ha et utenlandsopphold på minimum 3 måneder.

    Studenter som ønsker å ha prosjektperioden utenlands, søker om dette innen en gitt frist, etter oppsatte retningslinjer fra Institutt for sosialfag. Det praktiske vedrørende opptak, reismål og opphold avklares i samarbeid med ansvarlig for internasjonalt arbeid i studieadministrasjonen. Studentgrupper som ønsker å ha prosjektperioden utenlands utformer en prosjektskisse som de sender inn på eget skjema sammen med andre relevante opplysninger om stedet de ønsker å være på, kontaktpersoner m.m.

    Gruppene skal bestå av mellom 4 og 6 deltagere. Det kan i særskilte tilfeller dispenseres fra det oppsatte antall gruppemedlemmer.

    I løpet av prosjektperioden gjennomfører gruppene en undersøkelse eller et endringsarbeid, som de rapporterer om i en prosjektrapport. Gruppene kan i tillegg produsere et produkt som har relevans for prosjektarbeidet.

    Alle grupper får oppnevnt en veileder. Det er obligatorisk å motta veiledning på prosjektarbeidet og gruppeprosessen. Med mindre annet er avtalt med veileder, skal prosjektgruppen levere skriftlig materiale og spørsmål til diskusjon til veileder minst to dager før oppsatt veiledningstime.

    Gruppene som gjennomfører prosjektarbeid i Norge skal ha et møte med veileder før oppstart av prosjektarbeidet, og deretter til sammen 8 veiledningstimer à 45 min. i prosjektperioden. Grupper og veiledere avtaler selv hvordan veiledningstimene skal organiseres, men det er et minimumskrav med ett møte hver 14. dag.

    Gruppene som gjennomfører prosjektarbeid i utlandet skal ha to møter med veileder før avreise. Før andre møte leverer gruppen tilstrekkelig skriftlig materiale til at det kan gis veiledning på deres tema/problemstilling. Under oppholdet skal det sendes rapporter om prosjektets gang og spørsmål/-problemstillinger til veileder minimum hver 14. dag. Veiledning skjer via e-post, eller telefonkonferanse hvis det er mulig å arrangere.

    Ved avslutning av prosjektperioden leverer alle grupper en prosjektrapport med et refleksjonsnotat som vedlegg. Refleksjonsnotatet leveres i tillegg til veileder.

    Gruppene skal presentere prosjektarbeidet sitt for sine medstudenter og andre interesserte på Høgskolen etter innlevering av eksamen. Det forventes at studentene er tilstede på minimum 50 % av andres fremføring av prosjekt.

    Etter at prosjektemnet er fullført og sensur er falt, skal gruppene ha et oppsummeringsmøte med veileder. Her gis muntlig tilbakemelding på prosjektarbeidet og refleksjonsnotatet, og gruppen får anledning til å reflektere over læringsutbytte.

  • Content

    The course will cover key issues of international development assistance as it is currently organized. It will focus on processes and trends internationally and in recipient countries. Focus will be on the way aid is organized and implemented today. These issues will be illustrated through empirical case studies from Asia, Africa and Latin America.

    The following themes will be included:

    • Key actors in development assistance (non-traditional donors, multilateral organizations, for-profit actors)
    • Aid and the Sustainable Development Goals (with an emphasis on health and education)
    • New modalities of aid (budget support and performance-based aid)
    • The "environmentalization", "securitization" and "marketization" of aid
    • The effects of aid for recipient countries
  • Teaching and learning methods

    • Innlevering av gruppekontrakt, foreløpig problemstilling og gjennomføringsplan til veileder innen angitt frist.
    • Innlevering av utkast til prosjektrapport innen angitt frist. Veileder kommenterer utkastet. Disse kommentarene skal være veiledende for arbeidet fram til endelig innlevering.
    • Fremføring av prosjektet for medstudenter, faglærer, veileder og andre interesserte ved Universitetet. Hver framføring følges opp av kommentarer fra en respondentgruppe, samt andre spørsmål og innspill fra salen. Alle grupper får i oppdrag å kommentere en annen gruppes arbeid.

    Obligatorisk nærvær i undervisning:

    • 80 % deltakelse på prosjektsamlingen i starten av prosjektperioden. Ved fravær utover 20 % må studenten levere et alternativt arbeidskrav. Ved fravær over 40 % mister studenten muligheten til å fremstille seg til eksamen.
    • 80 % deltakelse på alle fellesmøter/veiledninger med gruppens veileder.
    • 80 % deltakelse på gruppearbeidet i prosjektperioden. Gruppene bestemmer selv i sin gruppekontrakt hvordan deltakelse skal registreres og dokumenteres.

  • Course requirements

    Eksamen består av innlevering av prosjektrapporten og vedlagt refleksjonsnotat, samt eventuelt andre produkter som er utarbeidet av prosjektgruppen.

    Krav til prosjektrapporten

    Prosjektperioden dokumenteres i en skriftlig rapport. Rapporten skal være på 30 sider +/- 10% (utenom forside, innholdsfortegnelse, forord, vedlegg og litteraturliste).

    Grupper som har utarbeidet et produkt som de leverer som en del av eksamen, skal i tillegg til produktet skrive en rapport på 22 sider +/- 10% (utenom forside, innholdsfortegnelse, forord, vedlegg og litteraturliste).

    Grupper som har gjennomført prosjektarbeid i samarbeid med institusjoner utenlands skal skrive prosjektrapporten på engelsk. Unntatt fra dette er grupper som hatt samarbeid med skandinavisktalende institusjoner i eller utenfor Skandinavia.

    Godkjent referansestil skal følges.

    Studentene har opphavsretten til resultatet av prosjektarbeidet (Jf. åndsverksloven). På forsiden til prosjektoppgaven skal følgende stå: «Utarbeidet av en gruppe studenter ved OsloMet - storbyuniversitetet, fakultet for samfunnsvitenskap. Universitetet har intet ansvar for synspunkter eller innhold i rapporten. Framstillingen og synspunktene står utelukkende for studentgruppens regning og ansvar.» . Prosjektgruppen har råderett over rapporten, og avgjør spørsmål om eventuell publisering. Dette er eventuelt begrenset av avtaler mellom gruppen og samarbeidspartnere.

    Krav til refleksjonsnotatet

    Refleksjonsnotat skal være på minimum 4 sider, og skal legges ved prosjektrapporten.

    Krav til eventuelt tilleggsprodukt

    Gruppene kan velge å levere et produkt sammen med prosjektrapporten. Et produkt må ha tilknytning til prosjektarbeidet som helhet, og rapporten må referere til produktet. I likhet med prosjektrapporten må produktet ha sosialfaglig relevans, og ha relevans for praksisfeltet.

    Vurdering

    Prosjektrapporten, refleksjonsnotatet, og eventuelle andre produkter som leveres som en del av eksamen, blir vurdert som helhet. Alle innleverte arbeider skal være utført av gruppen i felleskap, og skal være påført studentenes kandidatnummer. Det gjøres ikke individuelle vurderinger av enkeltstudenters bidrag i prosjektet.

    En prosjektgruppe kan ved Ikke bestått på alle eller deler av innleverte produkter, levere omarbeidet versjon av de aktuelle delene av produktet til sensur én gang til ved ny eksamen. Gruppen har da rett til en time veiledning. Dersom gruppen ved omarbeidet rapport får Ikke bestått, må emnet tas på nytt.

  • Assessment

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Permitted exam materials and equipment

    Bestått-Ikke bestått.

  • Grading scale

    Vurdering av rapporten foregår i prosess, der første ledd er innlevering av utkast som et arbeidskrav. Utkastet vurderes og kommenteres av veileder. Kommentarene skal ligge til grunn for det videre arbeidet med rapporten før endelig innlevering.

    Minstekrav til vurderingen Bestått er at kandidatene viser et tilstrekkelig godt kunnskapsnivå med tilfredsstillende håndtering og oversikt over faglige teorier og metoder. Kandidatene viser en tilfredsstillende evne til selvstendig drøfting, tolkning og refleksjon. Framstillingen av stoff er tilstrekkelig strukturert og språket er tilfredsstillende.

    Det benyttes to interne sensorer på hver besvarelse. Gruppeveileder sensurerer ikke egen gruppes innlevering. Ekstern sensor benyttes til å kvalitetssikre emnet og sensorveiledningen når det gjøres pedagogiske endringer i emnet.

  • Examiners

    Pernille Skotte og Ariana Fernandes.