EPN-V2

UTVÅR1100 Utviklingsstudier årsstudium Emneplan

Engelsk emnenavn
Development Studies - Foundation Level
Studieprogram
Bachelorstudium i utviklingsstudier
Utviklingsstudier årsstudium
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Innledning

Gjeldende fra høstsemesteret 2017. Godkjent av KUF 09.12.86. Redaksjonelle endringer foretatt 02.05.15. Revisjon godkjent av studieutvalget ved LUI 23.05.16. Siste revisjon godkjent av studieutvalget 11.05.17. Pensum oppdatert 10.08.17.

Årsstudiet/første år av bachelorstudiet er tverrfaglig og har elementer fra geografi, historie, sosialantropologi, religionsvitenskap, sosiologi, statsvitenskap, utdanningsvitenskap og økonomi. Det særegne med studiet er måten disse fagene kombineres og anvendes på til å reise problemstillinger og utvikle kunnskap om Nord-/Sør-forhold og utviklingsspørsmål. En vesentlig del av studiet består av et feltarbeid og utarbeidelse av en feltoppgave. Feltarbeidet er obligatorisk og foregår i form av et forpliktende gruppearbeid. De fleste studentene gjennomfører feltarbeid i et land i Sør, én gruppe vil gjøre feltarbeid i Norge.

Forkunnskapskrav

Ingen.

Læringsutbytte

One of the biggest challenges we are facing globally is climate change. Given that our world is becoming more computable opens up the opportunity for applying new technologies to achieve smart cities to fulfil sustainability goals. The current Smart City paradigm has evolved from a technology-only driven approach to a human-centred approach, in which a variety of technological tools help to improve quality of life for people. The main aim of the smart city is to enhance the existing built environment. Nowadays smart cities are geared towards facing future multifaced environmental, social, economic and political challenges of societies. Residents are coming to the forefront in the co-creating of cities, expressing their needs with increasing interest and influencing the design of livable, sustainable cities. An integrated understanding has an enormous impact in planning of smart cities and policy recommendations to achieve livability in urban areas, quality of life for residents and equity in cities. This course is utilizing acquired knowledge from previous and parallel running courses such as advanced methods course, ethics in research, data analysis in GIS, and urban policies, and adds to it the component of smart cities and the human factor.

Innhold

1. Historie, politikk, økonomi og samfunnsteori

Temaet er viet økonomiske mekanismer, politiske prosesser og maktforhold både innad i enkeltland og i det globale systemet. Det legges vekt på internasjonal økonomi og internasjonale institusjoner, globalisering, utviklingsteorier og utviklingssamarbeid. Andre viktige temaer er sosiale bevegelser, menneskerettigheter og demokratisering. Grunnleggende samfunnsteori og sentrale begreper blir vektlagt.

2. Befolkning, miljø og livsvilkår

Temaet tar sikte på å belyse befolkningsutvikling, klimaendringer, ressursgrunnlag, vannforsyning og matproduksjon og retter søkelyset både mot lokale og globale miljøutfordringer. Sammenhengene mellom internasjonal migrasjon, fattigdom og utvikling vektlegges, og intern migrasjon blir tatt opp i sammenheng med livsvilkår på landsbygda og i byene. Helsespørsmål blir belyst i tilknytning til befolkningsutvikling og livsvilkår.

3. Kultur, kunnskap og kjønn

Temaet tar opp grunnleggende kulturforståelse og søker å konkretisere hva kultur er gjennom å belyse begreper som nasjonalisme, etnisitet og religion. Emnet presenterer også et nærblikk på en såkalt tradisjonell kultur i et utviklingsland. Det legges vekt på forståelse av hvordan kjønn preger alle sider ved sosialt liv. Sammenhengen mellom kultur, kunnskap og utdanning blir studert i forhold til utvikling og sosial endring.

4. Områdekunnskap

Temaet gir en innføring i sentrale trekk ved historie og samtidsforhold i Latin-Amerika, Afrika, Sør-Asia, Midtøsten og Norge. Skjønnlitteratur inngår også i dette hovedtemaet.

5. Metode, kildekritikk og formidling

Fordi feltarbeidet er en viktig del av studiet, krever dette grunnleggende kunnskaper om feltarbeidsmetoder, med vekt på kvalitative metoder. Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) øker mengden og tilgjengeligheten av opplysninger, meninger og data. Dette krever økt evne til å finne informasjon og kritisk vurdere dens kvalitet og relevans. Måten kunnskap om land og folk i Sør formidles til folk i Norge på, vil bli gjenstand for analyse og diskusjon.

Arbeids- og undervisningsformer

Studiet er et heltidsstudium som går over ett studieår og gir 60 studiepoeng. Studiet baserer seg på lærerstyrte og studentaktive arbeidsmåter. Et feltarbeid står sentralt i studiet, og pensum, undervisning og arbeidskrav defineres i forhold til dette. I tillegg til forelesninger anvendes følgende arbeidsmåter: diskusjoner, gruppeaktiviteter, skriftlige oppgaver, veiledning og prosjektarbeid. Det forutsettes at studentene danner kollokviegrupper på eget initiativ.

Feltarbeid

En obligatorisk del av studiet er et prosessorientert prosjektarbeid der kjernen er et fem ukers feltopphold i et land i Sør/i Norge. Instituttet bestemmer sted for feltoppholdet, og studentene fordeles normalt på tre til fem ulike steder Studentene har anledning til å ønske feltarbeidssted blant de aktuelle landene, og så langt det er mulig, tas det hensyn til disse ønskene.

Avreise til feltarbeidet finner sted i månedsskiftet januar/februar. Arbeidet foregår normalt i grupper på fire-fem studenter. Instituttet setter sammen feltarbeidsgruppene. Tema for feltarbeidet velges etter samråd med faglærere og innleveres til godkjenning innen gitt frist. Materialet og erfaringene fra feltarbeidet skal analyseres og presenteres i en feltoppgave som skal innleveres digitalt innen gitt frist i mai. Feltoppgaven skal være på 50-70 sider, og nærmere opplysninger om innhold og format gis i eget veiledningshefte. Av hensyn til våre samarbeidspartnere i Sør skal feltoppgaven også inneholde en to-tre siders oppsummering på engelsk/spansk.

Gjeldende frister vil framgå av undervisningsplanen som vil foreligge ved studiestart.Alle studenter som skal på feltarbeid i utlandet er forpliktet til å ha egen reiseforsikring.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Skriftlige innleveringer

Følgende arbeidskrav må være godkjent før skriftlig hjemmeeksamen (UTVÅR1000) kan avlegges:

  1. Prosjektskisse i forbindelse med arbeid i feltarbeidsgruppe; prosjektskissen skal være en redegjørelse for feltarbeidsplanene (800-1600 ord).
  2. Individuelt refleksjonsnotat i forbindelse med gjennomført obligatorisk minifeltarbeid; refleksjonsnotatet skal være en refleksjon om metodeøvelsen og gruppearbeidet (400-800 ord).

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatte frister. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, fritar ikke for innfrielse av arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for innlevering av arbeidskrav fastsettes i hvert enkelt tilfelle av den aktuelle læreren.

Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/ utførelser. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

1) For å kunne avlegge skriftlig eksamen under tilsyn (UTVÅR1100), kreves deltakelse i følgende obligatoriske faglige aktiviteter:

  • Deltakelse i undervisningen fra studiestart i august til valg av feltarbeidsland er gjennomført, dvs. i ca. to uker;
  • Deltakelse på et todagers feltseminar med overnatting tidlig på høsten;
  • Deltakelse i feltforberedelser og i metodeundervisning.

2) For å kunne avlegge skriftlig hjemmeeksamen (UTVÅR1000), kreves deltakelse i følgende obligatoriske faglige aktiviteter:

  • Deltakelse i en feltarbeidsgruppe, feltforberedelser og i metodeundervisning;
  • Gjennomført obligatorisk 1 ukes minifeltarbeid og en 15 minutters muntlig presentasjon i gruppe.

3) Følgende obligatoriske aktiviteter må være fullført før feltoppgave (gruppeoppgave) og individuell muntlig eksamen (UTVÅR1200) kan avlegges:

  • Deltakelse i feltarbeidet, inkludert nærmere angitte forberedelser og etterarbeid (nærmere informasjon om dette gis ved studiestart).
  • Udokumentert fravær som overstiger 20 % medfører at studenten ikke får avlegge eksamen.
  • Studenter med dokumentert gyldig fravær fra obligatorisk undervisning som overstiger 20 %, men ikke over 50 %, må levere et skriftlig arbeid som kompenserer for fraværet. Omfanget av dette arbeidet skal være 2000 ord (+/- 10 %). Frist for innlevering og tema for dette arbeidet bestemmes i hvert enkelt tilfelle.
  • Fravær (dokumentert og/eller udokumentert) som overskrider 50 % kan ikke kompenseres, og det gis i slike tilfeller derfor ikke mulighet for å avlegge eksamen.

Vurdering og eksamen

Upon completing the course, the student should have the following outcomes:

Knowledge:

Upon successfully completion of the course, the student

  • Has current knowledge on key concepts, approaches and conditions of sustainable smart cities.
  • Can explain and critically reflect on the human-centred approach of sustainable urban planning of smart cities including different approaches to digital citizen’s engagement and participatory processes.
  • Has advanced knowledge of methods for sustainable smart cities.

Skills:

Upon successfully completion of the course, the student

  • Is able to collect and analyse primary quantitative and qualitative data using online digital tools for crowd mapping with a volunteered geographic information (VGI) approach.
  • Is able to apply smart city assessment tools (SCA) through a case study to evaluate different indicators and stakeholder engagement as well as strategic needs of smart cities
  • Is able to make thematic maps and present analytical results from primary data to approach a problem-solving strategy for a problem statement on the base of sustainable smart cities.
  • Can make thematic maps and create strategies for assessment to approach a problem-solving strategy for identified urban problems and defined questions in the context of sustainable smart cities

General competence:

Upon successfully completion of the course, the student

  • Can apply data analysis as a tool and develop strategies to develop sustainable smart cities using a problem-solving approach.
  • Can communicate with specialists and the public planning problems, analytical results and potential solutions to these
  • Is able to reflect on her/his own role as urban expert, particularly concerning professional and ethical positions and has a strong sense of responsibility for her/his profession

Hjelpemidler ved eksamen

The course is delivered through lectures, seminars, practicals, excursions, and fieldwork to provide theoretical content, methods and hands-on experience. The students will be given a group or individual project during the semester.

Vurderingsuttrykk

None

Sensorordning

(1) Group or individual project assignment: Project report prepared individually or in groups of 2 students (or more), approx. 15-20 pages (excl. appendices), weighted 80%.

(2) Oral group presentation of the project, weighted 20%

Grading is individual, which means that grades may differ within each group. Both oral and written examinations can be presented/written in teams. To ensure that individual grading should be possible, each group of students will provide a written and signed statement in where each individual's contribution is clearly stated and explained.

All assessment parts must be awarded a pass grade (E or better) to pass the course.

Assessment parts: 1) can be appealed and 2) cannot be appealed.

Opptakskrav

1) All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.

2) None