Programplaner og emneplaner - Student
UHPED6020 Introduction to higher education pedagogy II Course description
- Course name in Norwegian
- Innføring i universitets- og høgskolepedagogikkk II
- Weight
- 7.5 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Course history
-
- Curriculum
-
SPRING 2026
- Schedule
- Programme description
-
-
Introduction
Innføring i universitets- og høgskolepedagogikk II er et kvalifiseringstilbud for faglig tilsatte ved OsloMet i stillingsprosenter opp til 50%. Gjennom emnet skal deltakerne opparbeide seg grunnleggende ferdigheter innen planlegging, gjennomføring, evaluering og utvikling av undervisning og veiledning.
Emnet har en profesjonsrettet profil på undervisning og læring i høyere utdanning og undervisningsaktivitetene kobles tett til deltakernes faglige forankring og undervisningspraksis. Emnet kombinerer teoretisk og forskningsbasert grunnlagskunnskap med praktiske aspekter ved undervisning, læring og vurdering. Emnet forutsetter at deltakerne har høy kompetanse i de fagene de underviser i.
Emnet på 7,5 studiepoeng er lagt opp som en serie med tre todagers samlinger, egeninnsats før/mellom samlingene i form av litteraturstudier og forarbeider, samt kollegaveiledning. Deltakere må i tillegg skrive et pedagogisk profileringsdokument.
På samlingene vil det være en kombinasjon av forelesninger, framlegg av litteratur, plenums- og gruppediskusjoner, og deltakerpresentasjoner. Det forutsettes at deltakerne deltar aktivt i å forme emnets innhold og opplegg.
I arbeidet med å skrive et pedagogisk profileringsdokument vil deltagerne få veiledning av kurslederne. Deltakerne skal også selv bidra i veiledning av hverandre gjennom kollegaveiledning og tilbakemeldinger på utkast til profileringsdokumentet.
-
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- velge, begrunne og vurdere undervisnings-, lærings- og vurderingsformer på basis av avansert kunnskap om eget fagfelt, grunnleggende utdanningsfaglig kunnskap, og inngående innsikt i de faglige krav som gjelder i høyere utdanning
- vise kunnskap om studenters læring i høyere utdanning og sammenhenger mellom undervisning, læring og vurdering
- vise og anvende kunnskap om FoU-basert utdanning og sammenhengen mellom profesjonsutdanning og praktisk yrkesutøvelse
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende et spekter av studentaktive undervisningsformer
- bidra i å utvikle utdanningskvalitet i kollegiale fagfellesskap
Generell kompetanse
Studenten kan
- anvende forskningsbasert kunnskap om undervisning, læring og vurdering som er relevant for egen undervisning
- demonstrere utdanningsfaglig kompetanse
- identifisere studentene som ressurs i undervisning og læring
-
Content
Emnet har følgende innholdskomponenter:
- Læring og undervisning i høyere utdanning. Dette temaet inkluderer forskningsbasert kunnskap om læring og undervisning, undervisningsplanlegging, ulike undervisningsformater, samarbeidslæring, bruk av digitale verktøyer og kunstig intelligens i undervisningen, og underviserrollen.
- Vurdering. Dette temaet inkluderer faglige standarder, underveisvurdering og sluttvurdering, medstudentvurdering, læringsfremmende tilbakemeldinger, og studentevaluering av utdanning.
-
Teaching and learning methods
Arbeidsformen kombinerer forelesninger med innsikt fra forskningslitteratur og praktisk arbeid med undervisningsrelevante oppgaver. Samlingene kombinerer presentasjoner, framlegg av litteratur, plenums- og gruppediskusjoner, og deltakerpresentasjoner. Det forutsettes at deltakerne deltar aktivt i å forme emnets innhold og opplegg. Deltakerne skal bidra til egen og andres læring gjennom å være forberedt, delta aktivt på samlingene og gi hverandre kommentarer på notater som skrives mellom samlingene.
Praksis (kollegaveiledning)
Observasjon av og veiledning av hverandres undervisning inngår som en praksiskomponent i emnet. Kollegaveiledningen foregår i grupper på fire-fem deltakere, gjennom hele semesteret. Gruppemedlemmene forventes å delta på samtlige undervisnings- og veiledningsøkter.
-
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente innleveringer og deltakelse på alle samlinger.
I forkant av hver samling fullfører deltakerne 1-3 oppgaver, som leveres på Canvas til fastsatte frister. Innleveringene danner grunnlag for vesentlige deler av arbeidet på samlingene. Detaljert informasjon om innleveringene blir publisert i Canvas.
For å få emnet godkjent må deltakerne ha deltatt på minst fem av seks kursdager (samlinger), ha levert alle forarbeider til samlingene og deltatt i kollegaveiledning. Fravær fritar ikke fra innleveringer knyttet til samlingen.
-
Assessment
For å ha fullført og bestått emnet må deltagerne ha godkjent deltakelse på samlinger og i kollegaveiledningsprsosessen, samt innlevering av alle arbeidskrav.
I tillegg må kandidaten levere et pedagogisk profileringsdokument (3-6 sider, individuell innlevering). I profileringsdokumentet skal studenten beskrive og begrunne sin tilnærming til undervisning, læring og vurdering. Notatet utarbeides med referanse til relevant forskningslitteratur, egen praksis, og eget fagområde/profesjonsfelt. Notatet skal være i tråd med OsloMet sine retningslinjer for dokumentasjon av utdanningsfaglig kompetanse.
Frist for innlevering: 10. juni (vårsemester) eller 10. desember (høstsemester).
Hjelpemidler til eksamen
Alle
Vurderingsuttrykk
Profileringsdokumentet vurderes til bestått eller ikke bestått.
Ny/utsatt eksamen
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet – storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på StudentWeb. Ny/utsatt eksamen som påfølger en ordinær gruppeeksamen kan tilbys som individuell eksamen.
Sensorordning.
Det pedagogiske profileringsdokumentet vurderes av en intern sensor. Dersom dokumentet vurderes til ikke bestått avlegges ny eksamen. For å få vurdert profileringsdokumentet må alle innleveringene til samlingene være gjennomført.
Tilsynssensor
Det benyttes tilsynssensor i samsvar med retningslinjer for oppnevning og bruk av sensor ved OsloMet – storbyuniversitetet.
Klageadgang
Det kan klages over karakterfastsetting og på formelle feil i samsvar med bestemmelsene i lov om universiteter og høyskoler, jf. også forskrift om studier og eksamen ved OsloMet – storbyuniversitetet.
-
Target group and admission
Emnet er åpent for
- tilsatte i bi-stillinger (opptil 50%) som har undervisningsoppgaver ved OsloMet – storbyuniversitetet.
- teknisk tilsatte som har ansvar for undervisningsoppgaver.