EPN

TOSRL1100 Grunnleggende kultur- og religionsforståelse, fagdidaktikk, jødedom, kristendom, islam, livssyn med vekt på humanismen Emneplan

Engelsk emnenavn
Religion, Philosophies of Life and Ethics for Bilingual Teachers
Studieprogram
Lærerutdanning for tospråklige lærere, bachelorstudium
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Forkunnskapskrav

Ingen

Læringsutbytte

Etter fullført emne har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om grunnleggende kultur- og religionsforståelse
  • har kunnskap om grunnskolefagets historie i hovedtrekk; begrunnelse, innhold og formål
  • har kunnskap om sentrale arbeidsmåter og vurderingsformer i faget i forhold til de aktuelle trinnene
  • har kunnskap om Bibelen: hovedinnhold, historisk bakgrunn og sentrale fortellinger
  • har kunnskap om kristendommens historie med vekt på reformasjonen og framover
  • har kunnskap om mangfoldet av kristne kirker og trossamfunn, levende tro og praksis, estetiske uttrykk
  • har kunnskap om jødedom og islam: historisk bakgrunn, levende tro og praksis, sentrale fortellinger, estetiske uttrykk
  • har kunnskap om humanisme som livssyn i historisk og aktuell kontekst
  • har kunnskap om humanisme som filosofisk perspektiv
  • har kunnskap om etiske teorier og bruken av disse i forhold til aktuelle problemstillinger

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere KRLE-undervisning på en selvstendig og faglig gjennomtenkt måte med vekt på danningsperspektiv og de flerkulturelle utfordringene
  • kan sette seg inn i barn og unges tanker og forestillinger om religiøse og filosofiske spørsmål og kan samtale med dem om dette
  • kan bruke sentrale arbeidsmåter med vekt på dialog, utforskning, sammenlikning og kritisk og analytisk arbeid i undervisning og læring
  • kan samarbeide med andre lærere, elever og hjemmet om faget

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har yrkesetisk kompetanse og kan se dette i sammenheng med religiøse og livssynsmessige tradisjoner
  • kan reflektere over forholdet mellom familienes, skolens og samfunnets verdier

Innhold

Se fagplan

Arbeids- og undervisningsformer

Se fagplanen

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før innlevering av individuell skriftlig oppgave på slutten av høstsemesteret:

  • Muntlig presentasjon i gruppe av et faglig innlegg basert på en ekskursjon til et tros- eller livssynssamfunn. Omfang: 10-15 minutter.
  • Et individuelt skriftlig refleksjonsnotat knyttet til undervisningen, omfang 400 ord +/- 10%.
  • Deltakelse i minst 80 % av undervisningen, inkludert ekskursjoner.

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Arbeidskrav vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak får ingen nye forsøk.

Vurdering og eksamen

Individuell, skriftlig oppgave. Denne leveres i slutten av første semester. Omfang: 5-8 sider (ca. 3000 ord). Studentene velger tema for oppgaven i samråd med faglærer. Det gis individuell veiledning i forbindelse med oppgaven; det arrangeres et veiledningsseminar. 

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt

Vurderingsuttrykk

A - F

Sensorordning

Oppgaven bedømmes av en ekstern og en intern sensor.