Programplaner og emneplaner - Student
TOSMA1200 Geometri. Funksjoner. Statistikk, kombinatorikk, sannsynlighet. Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Geometry. Functions. Descriptive Statistics, Combinatorics, Probability.
- Studieprogram
-
Lærerutdanning for tospråklige lærere, bachelorstudium
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2015/2016
- Emnehistorikk
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående undervisningskunnskap i geometri og funksjoner
- kunnskap om statistikk, kombinatorikk og sannsynlighetsregning knyttet til lærestoffet i grunnskolen
- kunnskap om språkets rolle for læring av matematikk, blant annet kommunikasjon i matematikkundervisningen og betydningen av ulike representasjonsformer og overgangen mellom disse
- undervisningskunnskap om regning som grunnleggende ferdighet i alle skolefag og kunnskap om alle de grunnleggende ferdighetene i matematikkfaget
- har innsikt i og erfaring med bruk av ulike læremidler, både digitale og andre, og muligheter og begrensninger ved slike læremidler
Ferdigheter
Studenten kan
- kommunisere muntlig og skriftlig i matematikkundervisning med bruk av ulike språklige uttrykk, representasjonsformer, konkretiseringsmateriell og illustrasjoner, og kan også fremme slike ferdigheter hos elevene
- bruke digitale verktøy og digitale læringsressurser i geometri, funksjoner, statistikk og sannsynlighet
- lytte til, fortolke, vurdere og gjøre bruk av elevers innspill for å fremme elevers videre læring, både enkeltvis og kollektivt
Generell kompetanse
Studenten har
- forståelse for matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med kultur, filosofi og samfunnsutvikling
- innsikt i matematikkfagets rolle innenfor andre fag og i samfunnet for øvrig
- innsikt i matematikkfagets betydning for deltakelse i et demokratisk samfunn