Programplaner og emneplaner - Student
TOLKDIATUR Concecutive Interpreting of a Dialogue Norwegian/Turkish Course description
- Course name in Norwegian
- Konsekutiv tolking av dialog norsk/tyrkisk
- Study programme
-
Bachelor's Program in Public Sector InterpretingIntroduction to Public Sector Interpreting
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Etter praksisperioden skal studenten levere et refleksjonsnotat på seks til åtte sider, der han/hun evaluerer og reflekterer over eget læringsutbytte i lys av det selvvalgte pensumet. En kort uttalelse fra redaksjonen om studentens faglige utvikling, og om praksisperioden generelt, skal vedlegges praksisrapporten. Utdanningen informerer redaksjonen om dette, men det påhviler studenten et ansvar for å etterlyse uttalelse ved eventuell forglemmelse i redaksjonen.
Required preliminary courses
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Learning outcomes
Vurderingsuttrykket er bestått/ ikke bestått.
Content
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om rettssystemet.
- kjenner til juridisk metode og hvordan man går frem for å kunne ta stilling til rettsspørsmål i utøvelsen av sosialt arbeid.
- har kunnskap om generell forvaltningsrett, herunder grunnleggende forvaltningsrettslige prinsipper og saksbehandlingsregler.
- har kunnskap om barnevernloven, folketrygdloven, lov om sosiale tjenester i NAV, pasient- og brukerrettighetsloven, helse- og omsorgstjenesteloven og barneloven.
- har kunnskap om minoriteters rettigheter og samenes rettigheter, særlig deres særskilte status som urfolk.
- kjenner til grunnbegreper og prinsipper i velferdsretten.
- kjenner til sentrale menneskerettigheter og deres betydning for sosialt arbeid.
Ferdigheter
Studenten:
- kan identifisere, drøfte og avgjøre juridiske problemstillinger i sosialt arbeid.
- kan identifisere de krav som stilles til det rettslige grunnlaget for sosionomens forvaltningsavgjørelser.
Generell kompetanse Studentene:
- har innsikt i juridiske spørsmål med relevans for sosialfaglige problemstillinger.
- kan arbeide med juridiske spørsmål relatert til sosialt arbeid.
Teaching and learning methods
Praksisrapporten med vedlegg vurderes av én intern sensor. Et uttrekk på minst 25 prosent av besvarelsene sensureres av en ekstern og en intern sensor. Karakterene på besvarelsene fra uttrekket skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Course requirements
Anders Gjesvik
Assessment
Avsluttende vurdering består av følgende to eksamener à 15 studiepoeng. Begge eksamenskarakterene framkommer på karakterutskriften/vitnemålet. Det gis ikke samlet sluttkarakter.
- Individuell, skriftlig hjemmeeksamen i "Yrkesetikk og profesjonskunnskap" (i første semester av emnet): Eksamensbesvarelsen skal ha en akademisk essayform med omfang ca. 1100-1800 ord. Det tilbys veiledning via nettet under hjemmeeksamen, men deltakelse i veiledning er frivillig. Studenten får oppgaveteksten to uker før innleveringsfristen.
- Eksamen i praktisk tolking (i andre semester av emnet): Konsekutiv tolking av en rollespilt institusjonell dialog mellom norsk og tolkespråket. Varighet maksimum 30 minutter. Eksamen tas opp på video (opptak gjøres for å gi kandidaten klagerett).
Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved HiOA. Studenten er selv ansvarlig for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Studenten kan utarbeide sin egen terminologiliste (norsk/tolkespråket). Denne listen må være innlevert innen angitt frist dersom studenten skal benytte den under eksamen i praktisk tolking.
Grading scale
Det anvendes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.
Vurderingskriterier
Kriterier for vurdering av skriftlig hjemmeeksamen i yrkesetikk og profesjonskunnskap:
A, fremragende: Prestasjon som klart utmerker seg. Kandidaten viser svært høyt kunnskapsnivå, svært god vurderingsevne og en høy grad av selvstendighet og kritisk tilnærming til fagstoffet. Gjennom bruken av pensum og fagterminologi viser kandidaten svært god forståelse av fagstoffet, og framstillingen er presis og sammenhengende. Drøftingen viser at kandidaten på en fremragende måte kan kombinere kunnskap fra ulike sider ved pensum og framstille denne kunnskapen på en selvstendig og innsiktsfull måte.
B, meget god: Meget god prestasjon. Kandidaten viser et meget godt kunnskapsnivå, meget god vurderingsevne, og selvstendighet i behandlingen av fagstoffet. Gjennom bruken av pensum og fagterminologi viser kandidaten god forståelse av kunnskapsfeltet og besvarelsen settes klart inn i en faglig sammenheng. Drøftingen viser at kandidaten på en god måte kan kombinere kunnskap fra ulike sider ved pensum og vise innsikt i forhold til fagstoffet.
C, god: Jevnt god prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Kandidaten viser kunnskaper om de viktigste områdene og elementene i fagfeltet, og kan til en viss grad bruke kunnskapen selvstendig. Kandidaten demonstrerer forståelse av sentrale deler av fagstoffet. Drøftingen viser at kandidaten til en viss grad kan kombinere kunnskap fra ulike sider ved pensum, og til en viss grad har personlig grep om stoffet.
D, nokså god: En akseptabel prestasjon med noen vesentlige mangler. Kandidaten viser en viss grad av vurderingsevne og selvstendighet. Kandidaten svarer i hovedtrekk på dét det er spurt om, men bruker i liten grad stoffet selvstendig. Besvarelsen bærer preg av å være overflatisk, lite utfyllende og lite reflektert. Drøftingen viser at kandidaten i liten grad kombinerer kunnskap fra ulike sider ved pensum, og besvarelsen viser lite selvstendighet og innsikt i forhold til fagstoffet.
E, tilstrekkelig: Prestasjonen tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer. Kandidaten viser liten vurderingsevne og selvstendighet. Kandidaten svarer i grove trekk på sentrale deler av oppgavesettet, men besvarelsen er mangelfull og reflekterer et lavt kunnskapsnivå. Drøftingen viser at kandidaten ikke kombinerer kunnskap fra ulike sider ved pensum og besvarelsen viser ingen selvstendighet i forhold til fagstoffet.
F, ikke bestått: Prestasjon som ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene. Kandidaten mangler kunnskap om/forståelse av sentrale sider ved eksamensstoffet. Kandidaten viser både manglende vurderingsevne og selvstendighet. Innholdet i besvarelsen mangler relevans i forhold til oppgaveteksten. Besvarelser med stor grad av "avskrift" fra andre tekster gir F.
Kriterier for vurdering av eksamen i praktisk tolking:
A, fremragende: Fremragende prestasjon som klart utmerker seg gjennom svært god gjengivelse med nyanser intakt på begge språk, samt naturlig flyt i forhold til originalen både mht. tempo og sekvenslengde. Kandidatens turtaking, stemmebruk, sittestilling, mimikk og gester er naturlig og forstyrrer ikke kommunikasjonen. Kandidatens bruk av hjelpemidler er hensiktsmessig og kandidatens notater, ordlister og ordveksling med partene forstyrrer ikke kommunikasjonen.
B, meget god: Meget god prestasjon med gjennomgående god gjengivelse og de fleste nyanser intakt på begge språk, samt overveiende grad av naturlig flyt i forhold til originalen mht. til tempo og sekvenslengde. Kandidatens turtaking, stemmebruk, sittestilling, mimikk og gester er i overveiende grad naturlig og forstyrrer sjelden kommunikasjonen. Kandidatens bruk av hjelpemidler er overveiende hensiktsmessig og kandidatens notater, ordlister og ordveksling med partene forstyrrer i liten grad kommunikasjonen.
C, god: God prestasjon med generelt god gjengivelse på begge språk, men enkelte unøyaktigheter, samt noe avvik i forhold til originalens tempo og sekvenslengde. Turtaking, stemmebruk, sittestilling, mimikk og gester gjør at kandidaten innimellom tiltrekker seg fokus ved f.eks. å framstå som nølende/dominerende i situasjonen. Kandidaten bruker for det meste hjelpemidler på en hensiktsmessig måte.
D, nokså god: En akseptabel prestasjon som har enkelte vesentlige mangler bl.a. gjennom unøyaktigheter i gjengivelsen på ett eller begge språk, samt avvik i forhold til originalens tempo og sekvenslengde slik at kandidaten innimellom skaper markerte pauser og bidrar til at kommunikasjonen blir oppstykket. Kandidatens turtaking, stemmebruk, sittestilling, mimikk og gester gjør at kandidaten framstår som såpass nølende/usikker eller overivrig/dominerende at det forstyrrer kommunikasjonen. Kandidatens bruk av hjelpemidler er såpass dominerende/fraværende at det forstyrrer kommunikasjonen.
E, tilstrekkelig: Prestasjonen tilfredsstiller de faglige minimumskravene men gjengivelsen på ett eller begge språk preges av flere/ større unøyaktigheter samt sjenerende avvik i forhold til originalens tempo og sekvenslengde. Kandidatens turtaking, stemmebruk, sittestilling, mimikk og gester er sjenerende og forstyrrer kommunikasjonen. Kandidatens bruk av hjelpemidler dominerende/fraværende og avleder eller hindrer kommunikasjonen.
F, ikke bestått: Prestasjonen tilfredsstiller ikke de faglige minimumskravene og kandidaten behersker ikke språklige eller tolketekniske ferdigheter i en slik grad at han/hun mestrer situasjonen.
Examiners
Emnet gir en innføring i juridisk metode, menneskerettigheter og forvaltnings- og velferdsrett. Undervisningen tar utgangspunkt i rettsanvendelse som en del av profesjonsutøvelsen. Emnet gir en innføring i det norske rettssystemet og den juridiske metodens anvendelse i arbeidet med juridiske problemstillinger i sosialt arbeid. Videre gis en innføring i sentrale menneskerettigheter og menneskerettighetenes betydning i sosialt arbeid. Emnet gir også kunnskap om generell forvaltningsrett, med hovedvekt på forvaltningsrettslige grunnprinsipper og forvaltningslovens betydning for saksbehandling i sosialt arbeid. Emnet gir videre en innføring i barnevernloven, barneloven, grunnleggende helserett, folketrygdloven og lov om sosiale tjenester i NAV.;
I begynnelsen av emnet vil det tverrprofesjonelle undervisningsopplegget "Den samme ungen- ulike arenaer";(INTER 1100) gjennomføres. Se;INTERACTs;hjemmeside for mer utfyllende beskrivelse av innholdet i INTER 1100:;https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact
Admission requirements
Ingen forkunnskapskrav.