Programplaner og emneplaner - Student
TLP6200 Spesialpedagogikk og mangfold i trafikkopplæringen Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Special Needs Education and Diversity in Traffic Education
- Studieprogram
-
Trafikkpedagogikk
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studentene skal gjennomføre en fire ukers praksisperiode (altså praksistid tilsvarende 20 normale arbeidsdager). Studentene finner relevante praksissteder i samråd med emneansvarlig som også må godkjenne valg av praksissted. Praksisperioden er obligatorisk. 80 prosent av praksisstiden må være gjennomført for at studentene skal kunne gå opp til eksamen.
Ved fravær over 20% grunnet sykdom eller andre tungtveiende årsaker kan det gjøres en individuell vurdering.
Forkunnskapskrav
Til eksamen skal studentene levere en mappe. Mappen består av tre oppgaver fra læringsmappen samt et avsluttende refleksjonsnotat på 4-6 sider der studentene diskuterer egne arbeider i lys av fagbegreper og pensum. Mappeoppgavene skal være omarbeidet etter at de ble levert inn første gang. Emneansvarlig avgjør hvilke mappeoppgaver som skal leveres inn til eksamen. Omfang av mappeoppgavene beskrives nærmere under "arbeids- og undervisningsformer". Der eksamen er skriftlig skal følgede skrifttype og skriftstørrelse brukes: Arial / Calibri / Verdana 12 pkt. Linjeavstand: 1,5.
Ved strykkarakter må alle delene av mappen leveres på nytt. En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur en gang.
Læringsutbytte
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Innhold
Emnet inneholder følgende temaer
- endringsbehov i egen og andres undervisning av elever med spesielle behov
- planlegging og gjennomføring av undervisning av elever med spesielle behov
- planlegging og gjennomføring av undervisning av elever som trenger språklig tilrettelegging
- aktuell faglitteratur, forskningsrapporter, myndighetens rammer, mål og føringer for trafikkopplæringen
- selvinnsikt og kommunikasjon med elever og kolleger
- yrkesetisk kompetanse
- trafikk, spesielle behov og samfunn
Arbeids- og undervisningsformer
Gradert skala A-F.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Eksamensbesvarelsene blir vurdert av intern eller ekstern sensor. Ett uttrekk på minst 25 prosent av besvarelsene blir sensurert av to sensorer. Karakterene på utdraget fastsetter nivået for hvordan resten av svarene skal vurderes.
Vurdering og eksamen
Individuell hjemmeeksamen over 2 uker. Studenten skal utforme et skriftlig undervisningsopplegg, som kan bygge på arbeidskravet ovenfor. Omfang 4000 ord +/- 10%. Innhold: planlegging av undervisning for elever med spesielle behov eller elever som trenger språklig tilrettelegging. Tema velges selv av studenten. Undervisningsopplegget begrunnes trafikkpedagogisk og trafikkdidaktisk opp mot pensumlitteraturen
Ny og utsatt eksamen
- Ved sykdom: Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen
- Ved ikke bestått: Ved ikke bestått kan det leveres en omarbeidet versjon inntil én gang
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes etter gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet og skriver tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.