EPN-V2

TGSP1300 Norsk tegnspråk 2A Emneplan

Engelsk emnenavn
Norwegian Sign Language 2A
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Studentene skal videreutvikle sine språklige ferdigheter slik at de kan forstå og selv delta i samtaler om flere av dagliglivets hendelser og gjøremål, og slik at de kan forstå videotekster om ulike emner fortalt av ulike tegnspråkbrukere.;

    Studentene skal også videreutvikle sine kunnskaper om norsk tegnspråk og dets utvikling gjennom årene.;

    Emneplan ble godkjent av utdanningsutvalget LUI 29. november 2021 og gjelder fra høsten 2022.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • Har kunnskap om morfologiske prosesser
    • Har videreutviklet sin kunnskap rundt norsk tegnspråk og dets grammatikk
    • Har kjennskap til ulike;tegnspråklige;varianter hos tegnspråkbrukere i ulike aldre og med ulik bakgrunn

    Ferdigheter

    Studenten

    • Kan gjøre seg forstått overfor ulike tegnspråkbrukere
    • Kan forstå tekster om ulike temaer fortalt av ulike tegnspråkbrukere
    • Kan delta i og bidra aktivt under enkle samtaler om dagligdagse temaer

    Generell kompetanse

    Studenten

    • Kan redegjøre for hva norsk tegnspråk er
    • Kan beskrive døve og tegnspråklige som språklig minoritet i Norge
  • Innhold

    Studentene;fortsetter;å utvikle;et grunnleggende vokabular og øker samtalekompetansen sin. Utdyping av språkferdigheter, både gjennom monolog og dialoger.;Økt;kompetanse rundt tegnspråkets utvikling, i tillegg til samfunnsutviklingen og hvordan ulike syn gjennom tidene har satt sitt preg på tegnspråket.;;Emnets undervisningsprogresjon er lagt opp til å følge felles europeisk referanseramme for språk (CEFR).;

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Den praktiske undervisningen foregår gruppevis med faglærer. Det forutsettes aktiv bruk av video ved selvstudium. Det blir gitt fortløpende tilbakemeldinger fra faglærerne på studentenes tegnspråklige produksjon. Undervisningen gis i all hovedsak på norsk tegnspråk, med noe bruk av norsk, for eksempel i undervisningsmateriell. Det forventes at studentene ikke bruker talespråk i disse timene. Det benyttes tolk ved behov.;

    Undervisningen gis i form av forelesninger, veiledning og oppgaver.;Gjennomføring av praktiske oppgaver skjer på tegnspråk. Tavlebruk, bilder, skrift, video og håndalfabet vil også bli benyttet. Utstyr som hørselsvern og ørepropper vil benyttes i perioder.;

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:;

    • Arbeidskrav 1: Individuell avlesningsøvelse på universitetets digitale plattform(er) der studentene avleser en tegnspråktekst på video, og besvarer et visst antall spørsmål knyttet til tegnspråkteksten. Studenten må ha minimum 80% korrekte svar i avlesningsøvelsen.
    • Arbeidskrav 2: Individuell avlesningsøvelse på universitetets digitale plattform(er) der studentene avleser en tegnspråktekst på video, og besvarer et visst antall spørsmål knyttet til tegnspråkteksten. Studenten må ha minimum 80% korrekte svar i avlesningsøvelsen.
    • Arbeidskrav 3: Gruppeoppgave på video, inntil 2,5 minutter per gruppemedlem. Av praktiske hensyn bør gruppen bestå av tre studenter

    Formålet med arbeidskravene;er å gi studenten tilstrekkelig veiledning i emnets faglige innhold og praktisk øvelse. Omfang vil spesifiseres i oppgavetekster eller individuelt i samarbeid med faglærer. Tidsfrister gjøres elektronisk tilgjengelig for studentene ved semesterstart.

    For generelle regler om arbeidskrav, se programplan.;

    Krav om deltakelse

    Det er krav om 80% tilstedeværelse i emnet. Se programplan for mer informasjon om krav om deltakelse.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen er en muntlig gruppeeksamen med 3-4 studenter som gjennomføres på norsk tegnspråk. Varighet 5-10 minutter. Studentene får utdelt en liste med 10 mulige samtaletemaer 24 timer før gruppeeksamenens oppstart. Sensor trekker tema ved oppstart av samtalen. Studentenes prestasjon vurderes individuelt.

    Ny/utsatt eksamen foregår som ordinær eksamen.;

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ingen hjelpemidler er tillatt.;

  • Vurderingsuttrykk

    Eksamen vurderes til bestått / ikke bestått.

  • Sensorordning

    Det benyttes to sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.