Programplaner og emneplaner - Student
TEK2800 Teknologiledelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Technology Management
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i anvendt datateknologiBachelorstudium i ingeniørfag - byggBachelorstudium i ingeniørfag - dataBachelorstudium i ingeniørfag - elektroBachelorstudium i ingeniørfag - energi og miljø i byggBachelorstudium i ingeniørfag - bioteknologi og kjemiBachelorstudium i ingeniørfag - maskinBachelorstudium i informasjonsteknologi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet teknologiledelse har til hensikt å styrke studentenes evne til å bidra til å lede verdiskaping i organisasjoner. Dette er et introduksjonskurs som skal gi en innføring i sentrale temaer for å kunne forstå verdiskaping, drift av og utfordringer i organisasjoner. Hensikten er at studentene skal oppnå en grunnleggende forståelse for hva en bedrift er og hvordan den fungerer. Nøkkeltema som vil bli behandlet er ledelse, strategi, økonomi, organisasjon og entreprenørskap.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten kan:
- forstå hvordan organisasjoner skaper verdier
- gjøre rede for sentrale prinsipper for ledelse og organisering
- forklare og forstå bedriftsøkonomiens hovedelementer
- gjennomføre grunnleggende tolkning og analyse av regnskap og budsjetter
- forklare sentrale begreper knyttet til innovasjon og entreprenørskap
- ha kjennskap til muligheter og utfordringer knyttet til det å starte en egen bedrift
- ha kjennskap til grunnleggende elementer for å forstå omgivelser og marked
Ferdigheter
Studenten kan:
- sette seg inn i og forstå hvordan en bedrift fungerer
- foreta lønnsomhetsvurderinger og vurdere økonomisk risiko
- utarbeide en forretnings- eller prosjektplan
- være bevisst en bedrifts etiske utfordringer og samfunnsansvar
Generell kompetanse
Studenten kan:
- orientere seg i en bedrift og i arbeidslivet
- foreta økonomiske, etiske og samfunnsmessige hensyn
- se en tverrfaglig sammenheng på tvers av en organisasjon
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, prosjektarbeid (individuell eller i gruppe [maksimalt fire studenter]), veiledning, presentasjoner, oppgaveøvinger.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Tre obligatoriske arbeider:
- To skriftlige innleveringer, der hver innlevering har deloppgaver
- En presentasjon av forretningsidé med tilhørende skriftlig arbeid
Vurdering og eksamen
Se programplanen for informasjon om eventuelle forkunnskapskrav og progresjonskrav.
Hjelpemidler ved eksamen
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om innholdet i og begrunnelsene for de sentrale styringsdokumentene som regulerer skolens virksomhet i barnetrinnet, ungdomstrinnet og i videregående opplæring
- har kunnskap om ulike legitimeringsgrunnlag for kroppsøvingsfaget og hvilke pedagogiske konsekvenser disse har for undervisning
- har kunnskap om ulike grunnleggende didaktiske og pedagogiske modeller som er sentrale for undervisning, læring og vurdering i kroppsøving og idrettsfag
- har kunnskap om grunnleggende svømmeopplæring og livredning i, ved og på vann
- har kunnskap om grunnleggende prinsipper for ball- og lagspill
- har kunnskap om grunnleggende basisferdigheter i friluftsliv og turmetodikk
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende læreplaner for å planlegge undervisning, og begrunne didaktiske valg i planlegging og gjennomføring av undervisning
- har grunnleggende didaktiske ferdigheter til å undervise og vurdere i et utvalg av praktisk-metodiske aktiviteter inne og ute
- kan tilrettelegge og gjennomføre grunnleggende svømmeopplæring og livredning i, ved og på vann
- kan ivareta egen og andres sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø, samt utføre livbergende førstehjelp
- kan mestre enkle basisferdigheter for friluftsliv
- kan skrive en kort akademisk tekst og benytte digitale referansesystemer
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over grunnleggende profesjonsfaglige, didaktiske og pedagogiske temaer spesielt relevante for kroppsøving og idrettsfag skolen
- kan reflektere over hvordan en akademisk tekst bygges opp
- kan begrunne innsetting av referanser i tekst og i litteraturlisteInnhold
Vurderingsuttrykk
Se programplanen.
Sensorordning
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Det er krav om 80 % oppmøte i den praktisk-metodiske aktivitetslæren og i all studentaktiv undervisning
- Godkjent livredningsprøve innendørs. Studenten som ikke oppnår godkjent livredningsprøve, har krav på to nye forsøk samme høst
- Gjennomført veiledning av semesteroppgave
- I tilknytning til praksis skal studenten individuelt utarbeide et refleksjonsnotat som knytter praksiserfaringen til relevante tema i emnet. Omfang: 1000 ord +/- 10%
Se programplanen for mer informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse i undervisningen.
Emneoverlapp
Semesteroppgave i grupper på 2-4 studenter som sammen planlegger et undervisningsforløp og som begrunner og reflekterer over didaktiske valg. Omfang: 3000 ord +/- 10 %.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Semesteroppgaven kan omarbeides en gang til ny utsatt eksamen ved ikke bestått karakter. Ved ytterligere forsøk må helt ny oppgave leveres. Denne oppgaven kan skrives individuelt. Omfanget på oppgaven er det samme.