Programplaner og emneplaner - Student
TEGN2400 Sign Language Linguistics Course description
- Course name in Norwegian
- Tegnspråklingvistikk
- Study programme
-
Norwegian Sign Language
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet er felles for begge studieretninger. Emnet bygger videre på emnene som er gitt i første år av bachelorprogrammet, og skal også sees i sammenheng med andre emner i 2. år.
Emneplan ble godkjent i utdanningsutvalget LUI 29. november 2021 og gjelder fra høsten 2022.
Required preliminary courses
Emnet har ikke forkunnskapskrav, men studiet har generelle progresjonsregler. Se programplan.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- Har utdypet kjennskap til tegnspråkgrammatikk og tegnspråkpragmatikk i internasjonalt og tverr-tegnspråklig perspektiv
- Har utdypet kjennskap til ulike lingvistiske tilnærminger til tegnspråk
- Har kunnskap om tegnspråkforskningens historie fra midten av 1900-tallet til i dag
Ferdigheter
Studenten
- Kan utføre og drøfte diskursanalyser av tegnspråktekster
- Kan utføre og drøfte grammatiske analyser av tegnspråklige setninger og uttrykk
- Kan gjøre rede for kunnskapsstatus og alternative analyser av ulike tegnspråklige fenomener
Generell kompetanse
Studenten
- Har kjennskap til og kan forholde seg kritisk til forskning innen ulike teoretiske tilnærminger til tegnspråk
Content
After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- can develop a research question for their master’s thesis
- can independently describe relevant academic frame of reference and/or context as a foundation for a project plan for the master’s thesis
Skills
The student
- can plan a research project and write a project description in a precise scientific format and language
- can carry out extensive and systematic literature searches relating to their own project description, summarise and discuss the findings of others, and cite sources correctly
- can reflect upon ethical issues related to the project
General competence
The student
- can analyse and deal critically with various sources of data and use them in scholarly arguments
- can critically assess relevant ethical norms and values related to the chosen method in the project plan
- can assess whether a research project requires various forms of registration or approval in accordance with the applicable legislation
Teaching and learning methods
Undervisningen tar utgangspunkt i arbeid med individuell og gruppevis analyse og bearbeiding av språklig materiale, og foregår på norsk tegnspråk. Undervisningsformene vil være varierte. Studentaktive læringsformer har en sentral plass i undervisningen. Noe undervisning gis i form av forelesninger.
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
Arbeidskrav
1. Studentene skal i gruppe på inntil tre studenter gjennomføre en grammatisk og diskursiv analyse av en tegnspråklig tekst som er valgt ut i samråd med faglærer. Analysen skal dokumenteres i en felles rapport på 1250 ord +/- 10 % per gruppe.
Arbeidskravet skal bidra til å sikre læringsutbyttet knyttet til grammatisk analyse og diskursanalyse.
2. Studentene skal levere en individuell skriftlig hjemmeoppgave på 1250 ord +/- 10 %. Temaet skal være godkjent av faglærer på forhånd og leveres innen en dato fastsatt av faglærer.
Arbeidskravet skal bidra til å sikre læringsutbyttet knyttet til ett eller flere av emnets kunnskapsmål.
Se programplan for generell informasjon om arbeidskrav.
Krav om deltakelse
Det er krav om 80% tilstedeværelse i emnet. Se programplan for mer informasjon om krav om deltakelse.
Assessment
Eksamen er en tre-dagers individuell hjemmeeksamen. Besvarelsen skal være skriftlig på 3000 ord +/- 10 %. Eksamensspråk er norsk.
Ny/utsatt eksamen foregår som ordinær eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Language of instruction: Norwegian and English
This course covers the research process from the planning phase until completion of the master’s thesis, including literary searches and referencing, formulation of research questions/hypotheses/issues, choice of research method and development of a project description, as well as ethical assessments relating to the student’s own work. Formal requirements for the project description are also covered to enable the student to complete the project description for their master’s thesis by the end of the course.
Examiners
The student must have been admitted to the Master’s Programme in Health Sciences.