EPN-V2

TEGN2400 Sign Language Linguistics Course description

Course name in Norwegian
Tegnspråklingvistikk
Study programme
Norwegian Sign Language
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Emnet er felles for begge studieretninger. Emnet bygger videre på emnene som er gitt i første år av bachelorprogrammet, og skal også sees i sammenheng med andre emner i 2. år.

Emneplan ble godkjent i utdanningsutvalget LUI 29. november 2021 og gjelder fra høsten 2022.

Required preliminary courses

Emnet har ikke forkunnskapskrav, men studiet har generelle progresjonsregler. Se programplan.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • Har utdypet kjennskap til tegnspråkgrammatikk og tegnspråkpragmatikk i internasjonalt og tverr-tegnspråklig perspektiv
  • Har utdypet kjennskap til ulike lingvistiske tilnærminger til tegnspråk
  • Har kunnskap om tegnspråkforskningens historie fra midten av 1900-tallet til i dag

Ferdigheter

Studenten

  • Kan utføre og drøfte diskursanalyser av tegnspråktekster
  • Kan utføre og drøfte grammatiske analyser av tegnspråklige setninger og uttrykk
  • Kan gjøre rede for kunnskapsstatus og alternative analyser av ulike tegnspråklige fenomener

Generell kompetanse

Studenten

  • Har kjennskap til og kan forholde seg kritisk til forskning innen ulike teoretiske tilnærminger til tegnspråk

Content

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • can develop a research question for their master’s thesis
  • can independently describe relevant academic frame of reference and/or context as a foundation for a project plan for the master’s thesis

Skills

The student

  • can plan a research project and write a project description in a precise scientific format and language
  • can carry out extensive and systematic literature searches relating to their own project description, summarise and discuss the findings of others, and cite sources correctly
  • can reflect upon ethical issues related to the project

General competence

The student

  • can analyse and deal critically with various sources of data and use them in scholarly arguments
  • can critically assess relevant ethical norms and values related to the chosen method in the project plan
  • can assess whether a research project requires various forms of registration or approval in accordance with the applicable legislation

Teaching and learning methods

Undervisningen tar utgangspunkt i arbeid med individuell og gruppevis analyse og bearbeiding av språklig materiale, og foregår på norsk tegnspråk. Undervisningsformene vil være varierte. Studentaktive læringsformer har en sentral plass i undervisningen. Noe undervisning gis i form av forelesninger. 

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

Arbeidskrav

1. Studentene skal i gruppe på inntil tre studenter gjennomføre en grammatisk og diskursiv analyse av en tegnspråklig tekst som er valgt ut i samråd med faglærer. Analysen skal dokumenteres i en felles rapport på 1250 ord +/- 10 % per gruppe.

Arbeidskravet skal bidra til å sikre læringsutbyttet knyttet til grammatisk analyse og diskursanalyse.

2. Studentene skal levere en individuell skriftlig hjemmeoppgave på 1250 ord +/- 10 %. Temaet skal være godkjent av faglærer på forhånd og leveres innen en dato fastsatt av faglærer.

Arbeidskravet skal bidra til å sikre læringsutbyttet knyttet til ett eller flere av emnets kunnskapsmål. 

Se programplan for generell informasjon om arbeidskrav.

Krav om deltakelse

Det er krav om 80% tilstedeværelse i emnet. Se programplan for mer informasjon om krav om deltakelse.

Assessment

Eksamen er en tre-dagers individuell hjemmeeksamen. Besvarelsen skal være skriftlig på 3000 ord +/- 10 %. Eksamensspråk er norsk.

Ny/utsatt eksamen foregår som ordinær eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Language of instruction: Norwegian and English

This course covers the research process from the planning phase until completion of the master’s thesis, including literary searches and referencing, formulation of research questions/hypotheses/issues, choice of research method and development of a project description, as well as ethical assessments relating to the student’s own work. Formal requirements for the project description are also covered to enable the student to complete the project description for their master’s thesis by the end of the course.

Examiners

The student must have been admitted to the Master’s Programme in Health Sciences.