Programplaner og emneplaner - Student
TEGN2220 Voksnes læring og læringskultur Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Adult Education and Cultures of Learning
- Studieprogram
-
Norsk tegnspråk
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
VÅR 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Voksnes læring og læringskultur går i vårsemesteret i andre studieår og er det andre emnet for studenter som velger didaktikk-fordypning i bachelor i norsk tegnspråk. Emnet er preget av tverrfaglighet og av en tett kopling mellom teori og empiri. Perspektivene på voksnes læring er integrert i en bred tilnærming med vekt på et globalt og moderne kunnskapssamfunn. En grunnleggende erkjennelse i studiet er at læringsarbeid og læringsprosesser vil bære preg av kulturelt mangfold. Med dette som utgangspunkt er det et mål å utvikle kompetanse for en allsidig pedagogisk praksis i arbeidet med voksne i et flerkulturelt samfunns- og arbeidsliv.
Emnet prioriterer en caseorientert tilnærming. En slik tilnærmingsmåte skal stimulere studentene til å utvikle handlingsalternativer som er hensiktsmessige i egen (fremtidig) profesjonsvirksomhet.
Emneplan ble godkjent i utdanningsutvalget LUI 29. november 2021 og gjelder fra høsten 2022.
Forkunnskapskrav
Emnet har ikke forkunnskapskrav, men studiet har generelle progresjonsregler. Se programplan.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om mangfoldet og kompleksiteten i de utfordringene som stilles til voksne lærende i et moderne flerkulturelt samfunns- og arbeidsliv
- har kunnskap om kulturelle forskjeller med hensyn til pedagogisk atferd, læringsarenaer, læringsstiler og læremidler
Ferdigheter
Studenten
- mestrer bruken av sentrale begreper og teorier som tilhører studieområdet
- kan bruke de faglige ressursene i studiet til å reflektere over praksis
- kan reflektere rundt pedagogiske og institusjonelle praksiser i organisasjoner på basis av en kultursensitiv tilnærming til slike praksiser
Generell kompetanse
Studenten
- kan relatere fagteori og begreper til egen yrkespraksis eller samfunnsengasjement
- kan utveksle faglige synspunkter og erfaringer med andre
- kan gi redegjørelser og vurderinger relatert til fagfeltet
- viser innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
Innhold
Det avholdes en skriftlig skoleeksamen på 4 timer.;
Arbeids- og undervisningsformer
Voksnes læring og læringskultur er det andre av tre emner for studentene som ønsker å fordype seg i voksnes læring av tegnspråk som andrespråk. Alle tre emnene sees i sammenheng og vil i stor grad bygge på hverandre. Undervisningen baserer seg på variert metodebruk, med stor egenaktivitet fra studentenes side. I undervisningen inngår forelesninger og diskusjonsgrupper og deltakelse i både synkrone og asynkrone digitale fora.
Arbeidet med praktiske eksempler vil stå sentralt, både i undervisningen og i refleksjonstekstene. Eksemplene vil i vesentlig grad være relatert til konkrete opplærings- og praksisfelter, men også til relevante erfaringer i eget liv. Det er et mål å bruke eksempler og erfaringer med bred relevans slik at tverrfaglig samarbeid stimuleres når det arbeides med eksempler eller case.
Læringsressurser
Læringsressursene i studiet er en kombinasjon av faglig lesestoff, forelesninger, gruppesamtaler (inkludert elektronisk fagforum), egenproduserte notater og veiledning. Disse faglige ressursene skal til sammen danne et allsidig ressursgrunnlag for studentens individuelle læringsprosesser.
Forelesningene er ikke ment å skulle "dekke" pensum, men er supplementer og komplementer til de øvrige læringsressursene.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Kurset skal gi en innføring i mikroøkonomiske emner. I mikroøkonomi studeres produsenter, konsumenter og markedets virkemåte under ulike forutsetninger. Effektiv ressursbruk og ressursallokering er sentralt. Produsentens tilpasning og tilbud av varer og tjenester analyseres både grafisk og matematisk. Tilsvarende gjelder for konsumentens tilpasning og etterspørsel etter varer og tjenester. Det legges til grunn at aktørene er rasjonelle i sine beslutninger. Endelig analyseres ulike markedsformer.
Vurdering og eksamen
Ingen forkunnskapskrav.
Hjelpemidler ved eksamen
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
- kunnskap om ulike problemstillinger i samfunnsøkonomi generelt og mikroøkonomi spesielt
- kunnskap om konsumentens tilpasning på et varemarked
- kunnskap om hva som bestemmer konsumentens etterspørsel og hvordan denne påvirkes av endringer i bla. priser og inntekt
- kunnskap om produsentenes tilpasning på et faktormarked og på et varemarked
- kunnskap om hva som bestemmer produsentens tilbud under ulike målsettinger
- kunnskap om markedets virkemåte og ulike markedsformer som fullkommen konkurranse, monopol og prisdiskriminering
- kunnskap om hvordan offentlige inngrep påvirker markedsresultatet
- kunnskap om generell likevekt og samfunnsøkonomisk lønnsomhet
Ferdigheter
- gjøre rede for mikroøkonomiske problemstillinger og ulike modeller for å analysere mikroøkonomiske spørsmål
- analysere ulike aktørers tilpasning på et marked og markedsmekanismen
- illustrere ulike markedsformer og vise hvordan pris og omsatt kvantum blir bestemt
- gjøre rede for hvordan økonomisk politikk kan påvirke markedssituasjonen
- illustrere hvordan ulike former for markedssvikt påvirker markedstilpasningen og effektiviteten i økonomien
Generell kompetanse
Studenten kan
- analysere etterspørsel og tilbud i ulike markeder
- følge økonomiske resonnementer, for eksempel innholdet i faglige utredninger.
- delta i samfunnsfaglige diskusjoner om offentlige reguleringer og tiltak
Vurderingsuttrykk
Kurset undervises i plenumsforelesninger. Det vil bli lagt til rette for oppgaveløsning og diskusjoner.
Sensorordning
Ingen arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter.