EPN

TANN3000 Avansert protetikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Clinical Prothetics
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

Emnet er todelt og ligger i første og siste del av 6. semester. Bacheloroppgaven, TANN3900, ligger i midten.

Fagets avanserte protetiske løsninger omhandler fast og avtakbar protetikk innenfor implantat- og kombinasjonsprotetikk. Faget vektlegger aktuelle behandlingsmuligheter, betingelser og arbeidsgang på et grunnleggende plan, og skal danne basis for videre spesialisering innenfor de to områdene. I laboratoriet skal studenten utprøve forskjellige teknikker innen framstilling av implantat- og kombinasjonsprotetikk.

Faget klinisk protetikk vektlegger kunnskap om tilgrensende fagområder gjennom praksis på tannklinikk/tannlegekontor, hos kjeveortoped, tannteknisk laboratorium, sykehus eller hos klinisk tanntekniker. Det fokuseres på ferdighetsutvikling, kunnskap om, og refleksjon over samarbeidsperspektivet mellom de ulike yrkesgruppene i tannhelseteamet.

Avanserte protetiske løsninger og klinisk protetikk er videre knyttet opp mot fagene vitenskapsteori og forskningsmetode, etikk og profesjon, samhandling og kommunikasjon. Emnet inneholder også læringsutbytte innen innovasjon og entreprenørskap.

Emnet er sammensatt av følgende fag, angitt i studiepoeng:

  • Avanserte protetiske løsninger 5 sp. (teori 2 sp. og ferdighetstrening/praksis 3 sp.)

  • Vitenskapsteori og forskningsmetode 1,5 sp (teori 1,5 sp.)

  • Etikk 2 sp. (teori 2 sp.)

  • Profesjon, samhandling og kommunikasjon 1,5 sp. (teori 1,5 sp.)

  • Klinisk protetikk 5 sp. (ferdighetstrening/praksis 5 sp.)

Forkunnskapskrav

Alle eksamener i 1. og 2. studieår og TANNPRA1A/TANNPRA1B må være bestått.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte inndelt i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for ulike behandlingsalternativer innen implantatbasert protetikk og kombinasjonsprotetikk for å opprettholde eller gjenskape pasientens bittfunksjon
  • kan beskrive kliniske aspekter ved implantologi og kombinasjonsprotetikk i forhold til diagnostikk og behandling
  • kan gjøre rede for behandlingsplanlegging ved implantatbasert protetikk og kombinasjonsprotetikk
  • kan gjøre rede for hva som kjennetegner vitenskapelig kunnskap
  • kan beskrive vitenskapelige metoder som er aktuelle innen helsefagene
  • kan beskrive sentrale forskningsetiske grunnprinsipper
  • kan gjøre rede for etiske teorier og begreper som er relevante for helsefaglig praksis
  • kan beskrive sentrale begreper innen profesjonell helsefaglig kommunikasjon
  • kan beskrive ulike syn på tannhelse i forhold til ulike aldersgrupper og kulturer
  • har kjennskap til innovasjon og entreprenørskap som metode for helsefaglig nytenkning

Ferdigheter

Studenten

  • vise akseptable manuelle ferdigheter som innbefatter modellfremstilling, konstruksjon og fremstilling av separat konus, utvalgte faste og avtakbare tannerstatninger innen implantatbasert protetikk og kombinasjonsprotetikk ved bruk av basiskomponenter
  • under veiledning lage helhetlige restaureringer med fast og avtakbar protetikk i ett og samme kasus på et akseptabelt nivå

Generell kompetanse

Studenten

  • behersker kommunikasjon med pasient ved protetisk behandling
  • kan vurdere aspekter rundt yrkesroller og ansvarsforhold i tannhelseteamet
  • kan benytte relevant informasjon, fagstoff og vitenskapelig kunnskap basert på kritisk kildevurdering
  • kan identifisere, reflektere over og drøfte etiske problemstillinger i praksis
  • kan drøfte utfordringer i tverrkulturell kommunikasjon med vekt på kunnskap om og respekt for mangfold, identitet, kjønnsroller og generasjonsforskjeller

Arbeids- og undervisningsformer

Første del av emnet strekker seg over ca. 10 uker og foregår på høgskolen der arbeids- og undervisningsformene består av forelesninger, demonstrasjonsforelesninger, laboratorieøvelser, seminarer, skriftlige oppgaver og selvstudier.

Praksis

Siste del av emnet er praksis i ca. 5 uker på tannklinikk/tannlegekontor, hos kjeveortoped, tannteknisk laboratorium, sykehus eller hos klinisk tanntekniker i faget klinisk praksis. Studenten skaffer selv praksissted som må godkjennes av utdanningen. Ved periodens slutt skal studenten levere et refleksjonsnotat som vurderes av faglærer. Notatet må være godkjent før praksisperioden er bestått.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan levere del 1 og 2 av eksamen:

  • minimum 90 % tilstedeværelse på demonstrasjonsforelesninger og ekstern observasjonspraksis
  • minimum 80 % tilstedeværelse på seminarer og timeplanfestet gruppearbeid
  • gjennomført og innlevert individuelt praktisk arbeid fra protetikkurs

Vurdering og eksamen

Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Mappe som består av 2 deler:

Del 1) 2-delt skriftlig oppgave utarbeidet av gruppe på 2-4 studenter. Samlet omfang på oppgavene: inntil 5000 ord.

Del 2) bestått praksis og refleksjonsnotat

Del 1 skal leveres på slutten av emnets første del.

Ny eksamen: Studenten må fremstille seg til ny eksamen i de deler som har fått karakter «ikke bestått». Ved ikke godkjent observasjonspraksis, må denne tas på nytt for å få eksamen vurdert. 

Vurderingsuttrykk

Delene får en samlet karakter "bestått" eller "ikke bestått". Dersom en del får «ikke bestått», blir karakter i emnet «ikke bestått».

Sensorordning

Ekstern sensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaven og vurderingskriterier til del 1, mens to interne sensorer vurderer besvarelsene.

Praksisveileder vurderer ekstern observasjonspraksis utfra 90 % tilstedeværelse, mens faglærer vurderer refleksjonsnotatet. Begge deler må være godkjent for å få bestått i del 2.

NB! Pensumhenvisningen under er feil. Bruk pensumlenken øverst i høyre marg.