EPN

TANN2400 Avtakbar protetikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Specialization in Removable Prosthetics
Studieprogram
Bachelorstudium i tannteknikk
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omhandler ulike behandlingsmuligheter og fremstillingsmetoder innen avtakbar protetikk. Det fokuseres på kunnskap om tannprotesens design, estetikk og funksjon med tanke på pasienttilvenning. Kliniske og laboratorietekniske faktorer som har betydning for framstilling av et optimalt produkt vektlegges. Utover konvensjonelle teknikker, introduseres muligheter for fremstilling av tannproteser ved hjelp av CAD/CAM.

TANN2400 går parallelt med TANN2200 for at kunnskapen om internkontroll og kvalitetssikring av tannteknisk virksomhet kan integreres med utførelsen av de tekniske fremstillingsprosessene.

Faget Partiell og helprotetikk viderefører fokuset på konstruksjonsprinsipper og fremstilling av støpte partielle proteser. I tillegg videreutvikles ferdigheter innen helproteser. Kunnskap om bruk av fast og avtakbar apparatur i ulike stadier av kjeveortopedisk behandling vektlegges i faget Ortodontisk apparatur. I faget Helsett blir kunnskap om den helt tannløse pasientens kjevekamsrelasjoner sett i sammenheng med ulike tannoppstillingsteknikker og muligheter for behandling med avtakbare proteser.

Emnet er sammensatt av følgende fag, angitt i studiepoeng:

  • Partiell og helprotetikk 10 sp. (5 sp. teori og 5 sp. ferdighetstrening/praksis)

  • Ortodontisk apparatur 5 sp. (3 sp. teori og 2 sp. ferdighetstrening/praksis)

  • Helsett 5 sp. (2 sp. teori og 3 sp. ferdighetstrening/praksis)

Forkunnskapskrav

Studenten må ha bestått alle emner i 1. studieår.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte inndelt i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • forklare laboratorietekniske faktorer knyttet til fremstilling av partielle og hele proteser, samt helsett oppstilt i ulike systemer

  • beskrive de viktigste kliniske problemstillingene knyttet til resttannsettets topografiske klassifisering og lateral kjevekamsrelasjon ved valg av konstruksjon til avtakbar protetikk

  • påvise betydningen av tannprotesens utforming i forhold til funksjonelle, estetiske og fonetiske aspekter

  • forklare og begrunne arbeidsgangen ved modellanalyse, modellering, støping, skjelettbehandling, polymerisering, renovering og ferdiggjøring av proteser

  • forklare og begrunne den støpte partielle protesens aktive og passive retensjonselementer

  • gjengi gangen i behandling med ortodontisk apparatur med bakgrunn i forskjellige kjevekamsrelasjoner, anomalier og avvikende bittutvikling

  • forklare sentrale faktorer for design og fremstilling av ortodontisk apparatur som hjelpemiddel til å opprettholde eller gjenskape pasientens bittfunksjon

  • forklare betydningen av et godt fungerende tannsett ut fra oralfysiologi og ideal bittfunksjon

  • gjøre rede for hva som ligger i begrepene oral fysiologi og oral patologi, og deres betydning ved produksjon av avtakbar protetikk

  • gjøre rede for muligheter og begrensninger ved CAD/CAM relatert til tannteknisk produksjon

 

Ferdigheter

Studenten kan

  • produsere studiemodeller, individuelle avtrykkskjeer og prøveplater for bittregistrering med tilfredsstillende funksjon og presentabelt utseende

  • utføre rebasering av helprotese med riktig utstrekning og tilstrekkelig passform

  • fremstille helproteser og helsett i normal og kryssbitt med tilfredsstillende artikulasjon, passform og estetikk,

  • designe og produsere hard bittskinne (Michiganskinne) og ortodontisk stabiliseringsplate (Hawley) med akseptabel funksjon og estetikk

  • under veiledning designe, modellere, støpe og ferdigstille metallskjeletter til partielle proteser med akseptabel passform og estetikk

  • velge ut egnet tannsett og farge til den enkelte protese basert på kunnskap om farge- og formlære

  • bruke kunnskap om modellanalyse og bittfysiologi ved fremstilling av avtakbar protetikk

  • begrunne valg av materialer og teknikker med tanke på kliniske forhold

  • anvende voks, gips, Co-cr-legeringer og metylmetakrylat slik at materialenes egenskaper opprettholdes gjennom fremstillingsprosessen, og helse-, miljø- og sikkerhetsperspektivet ivaretas.

 

Generell kompetanse

Studenten

  • behersker bruk av relevant fagterminologi i skriftlig og muntlig kommunikasjon

  • kan dokumentere og presentere eget arbeid og reflektere over kvaliteten på egen faglig utøvelse i emnet

  • kan utføre systematisk litteratursøk og bruke kilder riktig i alle teoretiske oppgaver

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene består av forelesninger, demonstrasjonsforelesninger, seminarer, ferdighetstrening under veiledning og selvstudier. Ferdighetstreningen har meget stor plass. Ved ferdighetstrening benyttes laboratoriene i fellesskap for studieretning A og B. Før innlevering til eksamen skal alle studentene lage en utstilling av praktiske arbeider. Å studere medstudenters prestasjoner gir grunnlag for å lære av hverandre slik at arbeidene kan omarbeides før eksamensinnlevering.

Studentene skal gjennom hele emnet skrive prosessbok (arbeidsbok) om fremstillingen av de praktiske arbeidene med tilhørende teorigrunnlag og vurderinger. Prosessboken er en del av eksamensbesvarelsen, se «Vurdering».

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:

  • minimum 90 % tilstedeværelse på demonstrasjonsforelesninger
  • minimum 80 % tilstedeværelse på ferdighetstrening, seminarer, timeplanfestet gruppearbeid, fremlegg og obligatorisk veiledning
  • 3 praktiske arbeider til en felles utstilling for begge studieretninger 

Vurdering og eksamen

Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Individuell mappe med 3 praktiske arbeider, 1 prosessbok og 3 skriftlige oppgaver på inntil 3000 ord*

Ny eksamen: Studenten må omarbeide de deler som har fått «ikke bestått».

*Ad eksamensformen: Studenten kan selv velge hvilke 3 praktiske arbeider fra perioden som innleveres til eksamen. De utvalgte arbeidene skal vise ulike prosesser/forskjellig type arbeid fra studentens arbeidsrekke gjennom emnet. Prosessboka skal dokumentere prosesser og samtlige teknikker som er utført i løpet av semesteret.

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått 

Sensorordning

Ekstern sensor deltar i utarbeidelsen av vurderingskriteriene. To interne sensorer vurderer alle besvarelsene.

NB! Pensumhenvisningen under er feil. Bruk pensumlenken øverst i høyre marg.