Studieinfo emne TANN2400 2019 HØST
TANN2400 Avtakbar protetikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Specialization in Removable Prosthetics
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i tannteknikk
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omhandler ulike behandlingsmuligheter og fremstillingsmetoder innen avtakbar protetikk. Det fokuseres på kunnskap om tannprotesens design, estetikk og funksjon med tanke på pasienttilvenning. Kliniske og laboratorietekniske faktorer som har betydning for framstilling av et optimalt produkt vektlegges. Utover konvensjonelle teknikker, introduseres muligheter for fremstilling av tannproteser ved hjelp av CAD/CAM.
TANN2400 går parallelt med TANN2200 for at kunnskapen om internkontroll og kvalitetssikring av tannteknisk virksomhet kan integreres med utførelsen av de tekniske fremstillingsprosessene.
Faget Partiell og helprotetikk viderefører fokuset på konstruksjonsprinsipper og fremstilling av støpte partielle proteser. I tillegg videreutvikles ferdigheter innen helproteser. Kunnskap om bruk av fast og avtakbar apparatur i ulike stadier av kjeveortopedisk behandling vektlegges i faget Ortodontisk apparatur. I faget Helsett blir kunnskap om den helt tannløse pasientens kjevekamsrelasjoner sett i sammenheng med ulike tannoppstillingsteknikker og muligheter for behandling med avtakbare proteser.
Emnet er sammensatt av følgende fag, angitt i studiepoeng:
Partiell og helprotetikk 10 sp. (5 sp. teori og 5 sp. ferdighetstrening/praksis)
Ortodontisk apparatur 5 sp. (3 sp. teori og 2 sp. ferdighetstrening/praksis)
Helsett 5 sp. (2 sp. teori og 3 sp. ferdighetstrening/praksis)
Forkunnskapskrav
Studenten må ha bestått alle emner i 1. studieår.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte inndelt i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
forklare laboratorietekniske faktorer knyttet til fremstilling av partielle og hele proteser, samt helsett oppstilt i ulike systemer
beskrive de viktigste kliniske problemstillingene knyttet til resttannsettets topografiske klassifisering og lateral kjevekamsrelasjon ved valg av konstruksjon til avtakbar protetikk
påvise betydningen av tannprotesens utforming i forhold til funksjonelle, estetiske og fonetiske aspekter
forklare og begrunne arbeidsgangen ved modellanalyse, modellering, støping, skjelettbehandling, polymerisering, renovering og ferdiggjøring av proteser
forklare og begrunne den støpte partielle protesens aktive og passive retensjonselementer
gjengi gangen i behandling med ortodontisk apparatur med bakgrunn i forskjellige kjevekamsrelasjoner, anomalier og avvikende bittutvikling
forklare sentrale faktorer for design og fremstilling av ortodontisk apparatur som hjelpemiddel til å opprettholde eller gjenskape pasientens bittfunksjon
forklare betydningen av et godt fungerende tannsett ut fra oralfysiologi og ideal bittfunksjon
gjøre rede for hva som ligger i begrepene oral fysiologi og oral patologi, og deres betydning ved produksjon av avtakbar protetikk
gjøre rede for muligheter og begrensninger ved CAD/CAM relatert til tannteknisk produksjon
Ferdigheter
Studenten kan
produsere studiemodeller, individuelle avtrykkskjeer og prøveplater for bittregistrering med tilfredsstillende funksjon og presentabelt utseende
utføre rebasering av helprotese med riktig utstrekning og tilstrekkelig passform
fremstille helproteser og helsett i normal og kryssbitt med tilfredsstillende artikulasjon, passform og estetikk,
designe og produsere hard bittskinne (Michiganskinne) og ortodontisk stabiliseringsplate (Hawley) med akseptabel funksjon og estetikk
under veiledning designe, modellere, støpe og ferdigstille metallskjeletter til partielle proteser med akseptabel passform og estetikk
velge ut egnet tannsett og farge til den enkelte protese basert på kunnskap om farge- og formlære
bruke kunnskap om modellanalyse og bittfysiologi ved fremstilling av avtakbar protetikk
begrunne valg av materialer og teknikker med tanke på kliniske forhold
anvende voks, gips, Co-cr-legeringer og metylmetakrylat slik at materialenes egenskaper opprettholdes gjennom fremstillingsprosessen, og helse-, miljø- og sikkerhetsperspektivet ivaretas.
Generell kompetanse
Studenten
behersker bruk av relevant fagterminologi i skriftlig og muntlig kommunikasjon
kan dokumentere og presentere eget arbeid og reflektere over kvaliteten på egen faglig utøvelse i emnet
kan utføre systematisk litteratursøk og bruke kilder riktig i alle teoretiske oppgaver
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene består av forelesninger, demonstrasjonsforelesninger, seminarer, ferdighetstrening under veiledning og selvstudier. Ferdighetstreningen har meget stor plass. Ved ferdighetstrening benyttes laboratoriene i fellesskap for studieretning A og B. Før innlevering til eksamen skal alle studentene lage en utstilling av praktiske arbeider. Å studere medstudenters prestasjoner gir grunnlag for å lære av hverandre slik at arbeidene kan omarbeides før eksamensinnlevering.
Studentene skal gjennom hele emnet skrive prosessbok (arbeidsbok) om fremstillingen av de praktiske arbeidene med tilhørende teorigrunnlag og vurderinger. Prosessboken er en del av eksamensbesvarelsen, se «Vurdering».
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:
- minimum 90 % tilstedeværelse på demonstrasjonsforelesninger
- minimum 80 % tilstedeværelse på ferdighetstrening, seminarer, timeplanfestet gruppearbeid, fremlegg og obligatorisk veiledning
- 3 praktiske arbeider til en felles utstilling for begge studieretninger
Vurdering og eksamen
Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Individuell mappe med 3 praktiske arbeider, 1 prosessbok og 3 skriftlige oppgaver på inntil 3000 ord*
Ny eksamen: Studenten må omarbeide de deler som har fått «ikke bestått».
*Ad eksamensformen: Studenten kan selv velge hvilke 3 praktiske arbeider fra perioden som innleveres til eksamen. De utvalgte arbeidene skal vise ulike prosesser/forskjellig type arbeid fra studentens arbeidsrekke gjennom emnet. Prosessboka skal dokumentere prosesser og samtlige teknikker som er utført i løpet av semesteret.
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått
Sensorordning
Ekstern sensor deltar i utarbeidelsen av vurderingskriteriene. To interne sensorer vurderer alle besvarelsene.
NB! Pensumhenvisningen under er feil. Bruk pensumlenken øverst i høyre marg.