Programplaner og emneplaner - Student
TANN2300 Specialization in Fixed Prosthetics Course description
- Course name in Norwegian
- Fast protetikk
- Study programme
-
Bachelor Programme in Dental Technology
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The subject deals with the various treatment options and production methods in fixed prosthetics, focusing on the crowns and bridges to maintain or recreate the patient's bite function and aesthetics.
Topic emphasizes clinical and laboratory technical factors, design, aesthetics and function, especially in terms of patient adaptation.
TANN2300 runs in parallel with the subject that the knowledge of TANN2200 for internal control and quality assurance of dental technical business can be integrated with the execution of the technical production processes.
In the subject Metal-ceramic the material technical specifications have the main focus. Knowledge of different dental alloys and porcelain is related to the design of ceramic associate with crowns and bridges. In the subject Ceramic emphasized aesthetic prosthetics seen in a social perspective, and conditions for the success of all ceramic Dental restorations. In both studies used both conventional production techniques and production by means of CAD/CAM.
TANN2300 is combined with one day per week external practice.
Required preliminary courses
Studenten må ha bestått alle emner i 1. studieår.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte inndelt i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- beskrive de viktigste kliniske problemstillingene ved valg av materiale og design for kroner, broer, innlegg, fasetter og separat konus
- forklare grunnleggende designprinsipper med hensyn til funksjon og estetikk
- forklare og begrunne arbeidsgangen for modellfremstilling, modellering, investering, pressing, støping, renovering, skjelettbehandling og porselensbrenning med hensyn til materialenes egenskaper, og tannerstatningens funksjon og estetikk
- gjøre rede for muligheter og begrensninger ved CAD/CAM relatert til tannteknisk produksjon
- beskrive hvordan farge og form til en tannerstatning velges ut
- forklare formål og bruksområdet til en diagnostisk oppvoksning
Ferdigheter
Studenten kan
- planlegge konstruksjoner og begrunne valg av design, materialer og teknikker med tanke på kliniske forhold, preparasjon og kasus
- anvende de aktuelle materialene slik at materialenes egenskaper opprettholdes gjennom fremstillingsprosessen
- fremstille underkonstruksjoner i metall til metallkeramiske kroner og små til mellomstore broer med konvensjonell teknikk og/eller CAD/CAM med tilfredsstillende passform og funksjon
- fremstille helkeramiske kroner, fasetter, innlegg og små broer med CAD/CAM eller presskeram, enten fullanatomisk, med cut-back og/eller som kjernekeramer med tilfredsstillende passform, funksjon og estetikk
- brenne porselen på underkonstruksjoner i metall og kjernekeram på en måte som ivaretar tilfredsstillende funksjon, morfologi og optiske egenskaper i ett gitt kasus
Generell kompetanse
studenten
- behersker bruk av relevant fagterminologi i skriftlig og muntlig kommunikasjon
- kan dokumentere og presentere eget arbeid og reflektere over kvaliteten på egen faglig utøvelse i emnet
- kan utføre systematisk litteratursøk og bruke kilder riktig i alle teoretiske oppgaver
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformene består av forelesninger, seminarer og ferdighetstrening under veiledning og selvstudier. Ferdighetstreningen har meget stor plass. Ved ferdighetstrening benyttes laboratoriene i fellesskap for studieretning A og B. Før innlevering til eksamen skal alle studentene lage en utstilling av praktiske arbeider. Å studere medstudenters prestasjoner gir grunnlag for å lære av hverandre slik at arbeidene kan omarbeides før eksamensinnlevering. Studentene skal gjennom hele emnet skrive prosessbok (arbeidsbok) om fremstillingen av de praktiske arbeidene med tilhørende teorigrunnlag og vurderinger. Prosessboken er en del av eksamensbesvarelsen, se «Vurdering».
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:
- minimum 90 % tilstedeværelse på demonstrasjonsforelesninger
- minimum 80 % tilstedeværelse på ferdighetstrening, seminarer, timeplanfestet gruppearbeid, fremlegg og obligatorisk veiledning
- 3 praktiske arbeider til en felles utstilling for begge studieretninger
Assessment
Comprehensive thinking, collaboration and implementation ability are important in the public sector. For several decades, the public sector has attempted to become more 'strategic' than before and the strategy concept is currently used by many public institutions in different contexts. This course studies what strategy is and how strategic thinking, management and leadership can be used in the public sector.
The course examines different definitions of strategy and various related traditions and tools, and studies how this can elucidate strategic management and leadership in the public sector. The course also examines how policy and the public sphere influence strategic management and leadership. Great emphasis is placed on using the international and Norwegian research literature on strategy in the public sector, and on studying how strategy is used and works in the public sector.
Through studies of basic problems relating to strategy and the characteristics of the public sector, as well as practical skills training in the use of strategy tools such as internal and external analysis, competitive analysis, value chain analysis and stakeholder analysis, the course defines grounds for using strategic management and leadership in planning, cooperation, reorganisation and renewal in the public sector.
The course will be taught in English if attended by international students. The course will be taught in Norwegian if attended by only Scandinavian students.
Grading scale
Bestått/ikke bestått
Examiners
None