EPN-V2

TABPRA1B Oral protetikk 4 - avtakbar protetikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Prosthodontics 4 - Removable Prosthodontics
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk
  • Innledning

    Gradert skala A-F

  • Forkunnskapskrav

    Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan basert på kunnskap om munnhulen, materialvitenskap, og kunnskapsbasert praksis velge egnede materialer, produksjonsmetoder/teknologi og løsningsdesign til aktuelle arbeidsoppdrag innen valgt fordypning i avtakbar protetikk (B)
    • kan forklare relevante designmessige og laboratorietekniske tilpasninger for å oppnå god funksjon og akseptabel estetikk i et gitt kasus
    • kan gjøre rede for tannhelseprofesjonenes ulike roller og ansvarsområder, og betydningen av tverrfaglig samarbeid til beste for pasienten i tråd med gjeldende lovverk og yrkesetiske retningslinjer
    • har kunnskap om veiledning og profesjonell helsefaglig kommunikasjon, og kan beskrive prinsippene for aktiv lytting og betydningen av kongruens i verbal kommunikasjon
    • kjenner til hvordan variasjoner i helsekompetanse kan påvirke ulike pasientgruppers evne til oral egenomsorg

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • anvende fagterminologi i kommunikasjon, muntlig, skriftlig og digitalt rundt valg av løsningsalternativer og konstruksjonsdesign
    • dokumentere og kritisk analysere egne erfaringer og utfordringer knyttet til konstruksjonsdesign og materialbehandling i kliniske kasus
    • produsere studiemodeller, individuelle avtrykkskjeer og prøveplater for bittregistrering med god funksjon og presentabelt utseende
    • fremstille hele proteser og helsett i normal og kryssbitt med god artikulasjon, passform og estetikk
    • produsere hard ortodontisk bittskinne (Michiganskinne) konvensjonelt og digitalt med akseptabel funksjon og estetikk
    • konstruere enkle trådklammer til partielle proteser med optimal retensjon og estetikk
    • under veiledning designe funksjonelle partielle Co-Cr skjeletter med optimal trykkbelastning

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • planlegge egen arbeidsdag og hensiktsmessig fordeling av arbeidsprosesser i en produksjonssammenheng
    • identifisere yrkesfeltet og respektere faglige synspunkter og normer relatert til god praksis, gjeldende lovverk, og yrkesetiske problemstillinger
    • nyttiggjøre seg veiledning og konstruktiv tilbakemelding, og vise vilje og evne til resultatorientert samarbeid og profesjonell kommunikasjon med tannhelsepersonell i en yrkesmessig sammenheng
    • kommunisere med pasienter ved protetisk behandling
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Prosjektrapport levert individuelt eller i gruppe på opp til fem studenter, på mellom 3000 og 4000 ord som beskriver hvordan oppgaven har blitt løst, og som viser at studentene har en grunnleggende forståelse av entreprenørskapssprosesser og metodene som har blitt benyttet.

    Eksamensresultat kan påklages.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til avsluttende vurdering må følgende være godkjent:

    • minimum 80 % dokumentert tilstedeværelse i ekstern bedriftspraksis og klinisk observasjonspraksis, samt obligatorisk veiledning
    • individuell prosessbok etter gitte kriterier som dokumenterer egenfremstilte arbeider i bedriftspraksis
    • individuelt fagnotat tilknyttet klinisk observasjonspraksis, inntil 2000 ord
  • Vurdering og eksamen

    Vurderte praksisstudier:Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttene for emnet og den løpende vurderingen som er gjort av studenten gjennom praksisperioden. For å kunne gi en vurdering av studenten kreves det minimum 80 prosent tilstedeværelse i praksis.

    Ny vurdering: Dersom studenten får vurdering «ikke bestått» i ekstern bedriftspraksis og/eller klinisk observasjonspraksis må studenten ta hele praksisperioden på nytt.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Gradert skala A-F.

    I gruppeprosjekt vil alle studentene i gruppen få samme karakter.

  • Vurderingsuttrykk

    To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

  • Sensorordning

    Bygger på datafaglige emner fra 1. studieåret.

  • Emneoverlapp

    30 studiepoeng overlapp med TANNPRA1B - Praksis.