Programplaner og emneplaner - Student
TABPRA1A Oral protetikk 4 - fast protetikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Prosthodontics 4 - Fixed Prosthodontics
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i tannteknikk
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Det blir vektlagt å variere mellom ulike arbeids- og undervisningsformer som rene teoriforelesninger, arbeid i mindre grupper og praktisk undervisning på ulike arenaer. Studentene skal på turer både i skog og fjell.
Forkunnskapskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- 80 % deltakelse på undervisning i praktisk-metodisk aktivitetslære
- 80 % deltakelse på seminarundervisning
- Gjennomføring av to friluftslivsturer, hver på inntil 4 døgn
Ved manglende deltakelse på friluftsliv, gis det mulighet til, hvis det er praktisk mulig, å gjennomføre tilsvarende opplegg med andre klasser.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan basert på kunnskap om munnhulen, materialvitenskap, og kunnskapsbasert praksis velge egnede materialer, produksjonsmetoder/teknologi og løsningsdesign til aktuelle arbeidsoppdrag innen valgt fordypning, fast protetikk (A)
- kan forklare relevante designmessige og laboratorietekniske tilpasninger for å oppnå god funksjon og akseptabel estetikk i et gitt kasus
- kan gjøre rede for tannhelseprofesjonenes ulike roller og ansvarsområder, og betydningen av tverrfaglig samarbeid til beste for pasienten i tråd med gjeldende lovverk og yrkesetiske retningslinjer
- kjenner til prinsipper for veiledning og profesjonell helsefaglig kommunikasjon, samt aktiv lytting og betydningen av kongruens i verbal kommunikasjon
- kjenner til hvordan variasjoner i helsekompetanse kan påvirke ulike pasientgruppers evne til oral egenomsorg
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende fagterminologi i kommunikasjon, muntlig, skriftlig og digitalt rundt valg av løsningsalternativer og konstruksjonsdesign
- dokumentere og kritisk analysere egne erfaringer og utfordringer knyttet til konstruksjonsdesign og materialbehandling i kliniske kasus
- fremstille underkonstruksjoner til single kroner og små broer med god passform og funksjon, konvensjonelt og digitalt
- fremstille helkeramiske kroner, fasetter, innlegg og små broer med konvensjonell og digital teknikk, enten fullanatomisk, med cut-back og/eller layeringteknikk med god passform, funksjon og estetikk
- brenne og sjikte porselen på underkonstruksjoner på en måte som ivaretar god funksjon, morfologi, og ønskede optiske egenskaper i et gitt kasus
Generell kompetanse
Studenten kan
- planlegge egen arbeidsdag med hensiktsmessig fordeling av arbeidsprosesser i en produksjonssammenheng
- identifisere yrkesfeltet og respektere faglige synspunkter og normer relatert til god praksis, gjeldende lovverk, og yrkesetiske problemstillinger
- nyttiggjøre seg veiledning og konstruktiv tilbakemelding, og vise vilje og evne til resultatorientert samarbeid og profesjonell kommunikasjon med tannhelsepersonell i en yrkesmessig sammenheng
- kommunisere med pasienter ved protetisk behandling
Arbeids- og undervisningsformer
Alle hjelpemidler tillatt.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Bestått/ikke bestått.
Vurdering og eksamen
Interne sensorer.
Hjelpemidler ved eksamen
- Folkehelse og livsmestring
- Forebyggende fysisk aktivitet og livsstilssykdom
- Helse i et samfunnsvitenskapelig perspektiv
- Grunnleggende ernæring
- Dans
- Friluftsliv
Vurderingsuttrykk
Bestått - ikke bestått
Sensorordning
Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder i samarbeid med kontaktlærer. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått praksis fattes av universitetet.
Emneoverlapp
30 studiepoeng overlapp med TANNPRA1A - Praksis.