EPN-V2

TABPRA1A Oral protetikk 4 - fast protetikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Prosthodontics 4 - Fixed Prosthodontics
Studieprogram
Bachelorstudium i tannteknikk
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk

Innledning

Det blir vektlagt å variere mellom ulike arbeids- og undervisningsformer som rene teoriforelesninger, arbeid i mindre grupper og praktisk undervisning på ulike arenaer. Studentene skal på turer både i skog og fjell.

Forkunnskapskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • 80 % deltakelse på undervisning i praktisk-metodisk aktivitetslære
  • 80 % deltakelse på seminarundervisning
  • Gjennomføring av to friluftslivsturer, hver på inntil 4 døgn

Ved manglende deltakelse på friluftsliv, gis det mulighet til, hvis det er praktisk mulig, å gjennomføre tilsvarende opplegg med andre klasser.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan basert på kunnskap om munnhulen, materialvitenskap, og kunnskapsbasert praksis velge egnede materialer, produksjonsmetoder/teknologi og løsningsdesign til aktuelle arbeidsoppdrag innen valgt fordypning, fast protetikk (A)
  • kan forklare relevante designmessige og laboratorietekniske tilpasninger for å oppnå god funksjon og akseptabel estetikk i et gitt kasus
  • kan gjøre rede for tannhelseprofesjonenes ulike roller og ansvarsområder, og betydningen av tverrfaglig samarbeid til beste for pasienten i tråd med gjeldende lovverk og yrkesetiske retningslinjer
  • kjenner til prinsipper for veiledning og profesjonell helsefaglig kommunikasjon, samt aktiv lytting og betydningen av kongruens i verbal kommunikasjon
  • kjenner til hvordan variasjoner i helsekompetanse kan påvirke ulike pasientgruppers evne til oral egenomsorg

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende fagterminologi i kommunikasjon, muntlig, skriftlig og digitalt rundt valg av løsningsalternativer og konstruksjonsdesign
  • dokumentere og kritisk analysere egne erfaringer og utfordringer knyttet til konstruksjonsdesign og materialbehandling i kliniske kasus
  • fremstille underkonstruksjoner til single kroner og små broer med god passform og funksjon, konvensjonelt og digitalt
  • fremstille helkeramiske kroner, fasetter, innlegg og små broer med konvensjonell og digital teknikk, enten fullanatomisk, med cut-back og/eller layeringteknikk med god passform, funksjon og estetikk
  • brenne og sjikte porselen på underkonstruksjoner på en måte som ivaretar god funksjon, morfologi, og ønskede optiske egenskaper i et gitt kasus

Generell kompetanse

Studenten kan

  • planlegge egen arbeidsdag med hensiktsmessig fordeling av arbeidsprosesser i en produksjonssammenheng
  • identifisere yrkesfeltet og respektere faglige synspunkter og normer relatert til god praksis, gjeldende lovverk, og yrkesetiske problemstillinger
  • nyttiggjøre seg veiledning og konstruktiv tilbakemelding, og vise vilje og evne til resultatorientert samarbeid og profesjonell kommunikasjon med tannhelsepersonell i en yrkesmessig sammenheng
  • kommunisere med pasienter ved protetisk behandling

Arbeids- og undervisningsformer

Alle hjelpemidler tillatt.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Bestått/ikke bestått.

Vurdering og eksamen

Interne sensorer.

Hjelpemidler ved eksamen

  • Folkehelse og livsmestring
  • Forebyggende fysisk aktivitet og livsstilssykdom
  • Helse i et samfunnsvitenskapelig perspektiv
  • Grunnleggende ernæring
  • Dans
  • Friluftsliv

Vurderingsuttrykk

Bestått - ikke bestått

Sensorordning

Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder i samarbeid med kontaktlærer. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått praksis fattes av universitetet.

Emneoverlapp

30 studiepoeng overlapp med TANNPRA1A - Praksis.