EPN-V2

TAB1300 Oral protetikk 1 - grunnleggende tannteknikk og design Emneplan

Engelsk emnenavn
Prosthodontics 1 – Basic Dental Technology and Design
Studieprogram
Bachelorstudium i tannteknikk
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omfatter grunnleggende konstruksjonsprinsipper og formgivning innen avtakbar og fast protetikk. Teori om preparasjonslære og modellanalyse inngår som nødvendig kunnskap for å oppnå et optimalt resultat. Kunnskap om oral anatomi, bittfysiologi, design og materialvalg er viktige faktorer ved planlegging og fremstilling av grunnleggende protetikk. Sammenhengen mellom form og funksjon, og pasientens tilvenning til og akseptering av protesen vektlegges. Design fokuserer på det formmessige, samt på illusjonsprinsipper knyttet til bruk av farger som virkemiddel for å illudere forstørrelse eller reduksjon av form. For å kunne gjenskape en tannerstatnings særegne form vektlegges prinsipper for oppfattelse av ulike fargeeffekter og formuttrykk.

Fordeling av studiepoeng: Teori 7 og ferdighetstrening 13.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive betydningen av en korrekt modellanalyse for planlegging av en avtakbar protese.
  • kan beskrive hvordan en avtakbar protese bør utformes i forhold til psykologiske, funksjonelle, estetiske og fonetiske krav
  • kan forklare begrepene modellfremstilling, modellering, pressing, polymerisering og renovering
  • har kjennskap til den støpte partielle protesens aktive og passive retensjonselementer
  • kan beskrive design av kroner som hjelpemiddel til å opprettholde eller gjenskape pasientens bittfunksjon
  • har kjennskap til grunnleggende preparasjonsdesign, materialer og teknikk for planlegging og framstilling av single kroner
  • kjenner til bruksområder for single implantater og valg av implantatets tilhørende komponenter med hensikt å tilrettelegge for et funksjonelt design
  • kan forklare hvordan form, farge og tekstur benyttes som virkemiddel for å ivareta nødvendig funksjon og estetikk i fremstilling av tannerstatninger
  • kjenner til metoder for manipulering av fargekontraster og tredimensjonal form
  • kjenner til prinsipper for ansiktsanalyse og prosedyrer for gjennomføring av fargeuttak

Ferdigheter

Studenten kan

  • fremstille funksjonelle gipsmodeller til fast og avtakbar protetikk med akseptabel kvalitet
  • framstille gipsmodell med replika for implantat arbeidsmodeller
  • fremvise riktig behandling av materialene voks, gips, metylmetakrylat og keramer
  • stille opp tenner på helproteser mot antagonist med stabil okklusjon
  • polymerisere, pusse og polere helproteser etter gitte kriterier
  • designe og fremstille single helkeramiske fullanatomiske kroner med god morfologi
  • under veiledning benytte parallellometer til modellanalyse og surveying ved konstruksjon av partiell protetikk
  • anvende farge- og formlære til å skape harmoni i et redusert tannsett
  • under veiledning utføre fargeuttak og ansiktsanalyse av pasienter
  • grunnleggende digital design (CAD) av single kroner
  • kan bruke utstyr og maskiner riktig, og gjennomføre vedlikehold av disse

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over kvaliteten på eget arbeid
  • kan gjøre rede for sammenhengen mellom helse, utdanning, arbeid og levekår, og tennenes psykososiale betydning, både tilknyttet enkeltpersoner og grupper i samfunnet relatert til god folkehelse og arbeidsinkludering
  • har innsikt i sammenhengen mellom farge- og formgivning og visuell oppfattelse

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter forelesninger, demonstrasjonsforelesninger, selvstudier, seminarer og ferdighetstreninger. Digitale læringsressurser benyttes i emnet i form av videoforelesninger og øvingsoppgaver. På seminarene arbeider studentene individuelt eller i grupper. Ferdighetstreningen på skolens laboratorier gir studentene mulighet til å tilegne seg nødvendige og grunnleggende ferdigheter for fremstilling av single kroner og helproteser. Det gis opplæring i riktig bruk vedlikehold av utdanningens maskiner og utstyr.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har god kunnskapsoversikt om skolers og læreres oppdrag med å utnytte klassen som et inkluderende læringsfellesskap
  • har bred kunnskap om hva spesialpedagogikk er i lys av fagets historie og læreren som profesjonell aktør for pedagogisk- spesialpedagogisk arbeid i skolen
  • kan kritisk reflektere over nasjonal og internasjonal forskning, teori og vitenskapelige perspektiver innenfor feltene inkludering og pedagogikk - spesialpedagogikk
  • har inngående kunnskap om sentrale begreper og perspektiver som beskriver læringsprosesser for utvikling av grunnleggende ferdigheter og emosjonell og sosial kompetanse
  • har inngående kunnskap og nyansert forståelse om kontekstuelle barrierer skolen kan skape i forholdet til den enkelte elev og elevgruppe
  • har inngående kunnskap om utdanningsrettslige prinsipper og styringsdokumenter som gir retning for spesialpedagogisk arbeid
  • har inngående kunnskap om hva som er tilfredsstillende utbytte av opplæringen og den spesialpedagogiske tiltakskjeden

;

Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere og analysere sentrale og aktuelle pedagogiske - spesialpedagogiske problemstillinger, utfordringer og dilemmaer ved undervisning i skolen
  • kan identifisere og gjøre greie for aktuelle problemstillinger innenfor det pedagogiske - spesialpedagogiske feltet
  • kan anvende nasjonal og internasjonal pedagogisk og spesialpedagogisk forskning og legge denne kunnskapen til grunn ved planlegging og gjennomføring av inkluderende opplæring
  • kan identifisere læringsprosesser og læringsbarrierer og anvende strategier for faglig og sosial læring for et inkluderende læringsfellesskap
  • kan utvikle en individuell opplæringsplan som et hensiktsmessig verktøy for undervisningen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og kritisk vurdere pedagogisk - spesialpedagogisk virksomhet, og bruke kunnskapen med integritet og med yrkesetisk bevissthet for en inkluderende opplæring
  • kan analysere, vurdere og formidle forskningsbasert pedagogisk - spesialpedagogisk kunnskap skriftlig og muntlig på en faglig forsvarlig måte
  • kan arbeide selvstendig med videreutvikling av egen kompetanse med henblikk på egen praksis

Vurdering og eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

Arbeidskrav 1

Refleksjonsnotat (omfang1200 ord +/- 10 %) fra et intervju med en aktør i praksisfeltet (praksislærer/spesialpedagog/PP-rådgiver) om tiltak for elever med særlige behov/lavt læringsutbytte for økt utbytte ved ordinær opplæring. Arbeidskravet er individuelt og presenteres muntlig (ca. 15 minutter).

Arbeidskrav 2

Utvikle og begrunne en individuell opplæringsplan (IOP). Omfang 1200 ord +/- 10 %. Arbeidskravet gjennomføres i gruppe.

Hjelpemidler ved eksamen

Eksamen består av en individuell skriftlig hjemmeoppgave på en uke etter selvvalgt tema innen emnet på 4500 ord +/-10 %. I oppgaven skal studenten utnytte kunnskapsstoff fra pensum. Det legges vekt på evne til å kunne trekke linjer, få frem perspektiver og kontraster og å se sammenhenger.

Ny/utsatt eksamen

Dersom det skriftlige arbeidet vurderes til ikke bestått karakter, kan studenten en gang levere en omarbeidet versjon. Ved ytterligere forsøk må studenten levere en ny hjemmeoppgave.

Vurderingsuttrykk

Alle hjelpemidler er tillatt.

Sensorordning

Det gis gradert karakter fra A til F, der A-E er bestått og F er ikke bestått.

Emneoverlapp

Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.