Programplaner og emneplaner - Student
TAB1200 Dental materialvitenskap 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Dental Material Science 1
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i tannteknikk
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Undervisningsspråk: Norsk
Grunnleggende materialvitenskap gir nødvendig naturvitenskapelig bakgrunn for forståelsen av materiallæren og materialvitenskapelige prinsipper. Kunnskap om dental materialvitenskap gir innsikt i muligheter og begrensninger ved design, konstruksjonsmessig planlegging og materialvalg. Med grunnleggende materialvitenskap forstås videre forskning og utvikling av dentale materialer og nasjonale og internasjonale krav som stilles til materialene. Sikkerhet rundt bearbeiding, håndtering og oppbevaring av materialer og forsvarlig bruk av utstyr og maskiner vektlegges med tanke på å skape gode rutiner og holdninger (HMS) på laboratoriet.
Dentale hjelpematerialer gir en innføring i materialer som utelukkende benyttes under fremstilling av tanntekniske produkter. Hvordan hjelpematerialene behandles har stor betydning for å sikre kvaliteten på de permanente tannerstatningene.
Polymermaterialer har mange bruksområder enten som hjelpematerialer eller restaureringsmateriale. Polymermaterialers bruksområder, fysikalske og kjemiske egenskaper, samt behandling av materialene for å ivareta egenskapene vil stå sentralt.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på studiet
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan beskrive relevante metoder for testing av dentale materialers fysikalske og kjemiske egenskaper
- kan gjøre rede for fysikalske begreper og teorier relatert til dental materialvitenskap
- kan gjøre rede for dentale materialers overflateegenskaper
- kan beskrive periodesystemets oppbygning, atomenes struktur og kjemiske bindingstyper
- kan presentere enkle balanserte kjemiske reaksjonslikninger og forklare molbegrepet
- kan forklare konsentrasjon og pH
- kan gjøre rede for organiske- og uorganiske forbindelser, funksjonelle grupper og nettverkstoffer som kan inngå i dentale materialer
- kan gjøre rede for elektrokjemiske prosesser og dets betydning for korrosjon i et oralt miljø
- kan gjøre rede for dentale hjelpematerialers sammensetning og behandling
- kan gjøre rede for dentale gipstyper og andre modellmaterialer, deres anvendelse og egenskaper
- kan gjøre rede for de vanligste dentale avtrykksmaterialer, deres anvendelse og egenskaper
- kjenner til ulike typer kompositter og dentale sementer og deres bruksområder
- kan beskrive behandling og bearbeiding av polymerer slik at materialegenskapene ivaretas
- kan gjøre rede for de vanligste polymermaterialene som benyttes i odontologien
- kan gjøre rede for polymerers fysikalske og kjemiske egenskaper
- kan gjøre rede for polymerisasjonsprosesser og betydningen av høy omsetningsgrad
Ferdighet
Studenten kan
- utføre enkle støkiometriske beregninger med utgangspunkt i en balansert kjemisk ligning
Generell kompetanse
Studenten kan
- selvstendig utføre korrekt bruk, oppbevaring og avfallshåndtering av aktuelle tanntekniske materialer og kjemikalier, relatert til helse, miljø og sikkerhet (HMS) med hensikt å skape gode rutiner og holdninger på laboratoriet
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter forelesninger, selvstudier, laboratorieøvelser og seminarer kombinert med teoretiske oppgaver både i grupper og individuelt. Laboratorieøvelsene kan foregå som materialtesting.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- minimum 90 % tilstedeværelse på demonstrasjonsforelesninger og laboratorieøvelser
- minimum 80 % tilstedeværelse i ferdighetstrening, seminarer og obligatorisk veiledning
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, kombinasjon av flervalgs- og fritekstoppgaver, inntil 4 timer.
Hjelpemidler ved eksamen
Kalkulator utlevert av universitetet.
Vurderingsuttrykk
Acting with Masks is the study of a type of theatre in which a person physically uses or puts on a mask, and brings it to life through acting. Masks are often integrated in ordinary theatre. Specialisation in acting with masks provides the students with basic knowledge of how to produce theatre masks and about how masks can be used and integrated in different types of drama work. The mask in European theatre and Theatre of the Grotesque/Commedia dell’ arte is central in this course.
Applicants may be able to take this course as an individual course if there are vacant places.
Sensorordning
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student:
- has knowledge of the unique aspects of directing, instruction and performance in acting with masks
- is capable of selecting masks based on the context of use
- has the knowledge to further develop acting skills with different types of masks in different contexts
- has knowledge of how to develop a directing concept for acting with masks
- has knowledge of theoretical and didactic aspects of acting with masks
- has knowledge of masks in theatre history, ethnic and cultural contexts
- has knowledge of the use of masks in a theatre production
Skills
The student:
- has skills in acting, directing and instruction with different types of masks in different contexts
- is capable of making masks that work on stage
- is capable of developing a dramaturgical and visual understanding of the mask and space
- is capable of analysing, documenting and assessing practical artistic work
- is capable of using different search tools to find sources for assignments and project work
- is capable of assessing and referring to specialist literature that can shed light on an issue
General competence
The student:
- has developed both artistic and educational skills in instructing and guiding children, young people and adults in work involving acting with masks
- is capable of planning, implementing and assessing mask productions for the target groups children, young people or adults
- is capable of discussing artistic choices and contributing to the development of good practice
- is capable of communicating important theories, issues and solutions in the field, both orally and in writing
- is familiar with new thinking and innovation processes in the field of mask theatre
Emneoverlapp
The course is process-oriented and based on the students’ own activities, practical as well as theoretical. Much of the course will consist of practical work on mask production and acting. This includes playing and experimenting with masks as well as experiencing and creating mask theatre.
Different masks require different acting styles. Continuous training in acting with different types of masks will be facilitated.
The students will receive individual and group-based guidance in making masks that are performable and in acting with different masks. Providing instruction for fellow students’ performances with masks is another necessary work form.
Different forms of work and documentation are used in the programme. Most of the work will take the form of workshops and seminars, with independent discussions and testing of ideas. Lectures and talks will be linked to practical work and theory. Practical exercises will be linked to the development of own expression/acting training and to perfecting the use of different theatre mask methods.
If there are English-speaking students on the course, it will be taught in English.