Programplaner og emneplaner - Student
TAB1060 Kunnskapsbasert praksis (KBP) i helsetjenesten Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Emnehistorikk
-
- Programplan
-
Innledning
Undervisningsspråk er engelsk. For norske studenter undervises temaet helseforvaltning på norsk.
Fellesemnet er utarbeidet for alle bachelorutdanningene ved Fakultetet for helsevitenskap som inngår i Nasjonale retningslinjer for helse- og sosialfagutdanningene (RETHOS).
Emnet omfatter folkehelse og helseforvaltning. Folkehelse vektlegger hvordan helseutfordringer fordeler seg i befolkningen basert på årsakssammenhenger og risikofaktorer knyttet til helse, utdanning, arbeid og levekår, internasjonale føringer og forhold som påvirker sykdom, helse og livskvalitet i befolkningen på individ-, gruppe- og samfunnsnivå, inkludert bærekraftmålene. Helseforvaltning vektlegger en grunnleggende forståelse av helsetjenestens organisering, relevant lovgivning, strategier og mål for forebyggende og helsefremmende arbeid i Norge. For internasjonale studenter vil fokus være den nordiske velferdsmodellen.
-
Anbefalte forkunnskaper
BIOB1050, ERGOB1050, FARB1050, FYB1050, RAB1050, ORI1050, PMED1050, SYKK1050, SYKP1050; TAB1050 er 100 % overlappende.
-
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på studiet.
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og ferdigheter: ;
Kunnskap ;
Studenten kan
- beskrive og forklare faktorer som påvirker sykdom, helse og livskvalitet i grupper eller befolkningen som helhet ;
- beskrive det epidemiologiske og demografiske grunnlaget for folkehelsearbeid ;
- kan beskrive sosial ulikhet i helse og kjenner til nasjonale og globale konsekvenser av ulikhet ;
- beskrive helse -og sosialtjenestenes hensikt, organisering og koordinering ;
- kjenner til relevante lover og forskrifter for helse- og sosialtjenesten ;
- beskrive forholdet mellom arbeid, utdanning, sosial deltagelse, inkludering og opplevelse av helse ;
- beskrive bærekraftmålene og målenes betydning for folkehelsen
Ferdigheter ;
Studenten kan ;
- reflektere over etiske utfordringer knyttet til folkehelsearbeid som har til hensikt å endre atferd ;
- finne, vurdere og henvise til helsefremmende og forebyggende strategier, organiseringer og tiltak i lys av bærekraftmålene ;
- reflektere over samers status som urfolk relatert til utforming av helse- og sosialtjenesten ;
-
Arbeids- og undervisningsformer
Ingen
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om modellgrunnlag og analysemetoder som benyttes ved veg- og jernbaneprosjektering
- har grunnleggende kunnskaper om linjeføring og geometrisk utforming av veg og jernbane
- har kunnskap om vurdering av konsekvenser av veg- og jernbaneutbygging
- har grunnleggende kunnskap om trafikkavvikling langs vegstrekninger
- har grunnleggende kunnskap om trafikkavvikling på jernbane
- har grunnleggende kunnskap om trafikkavvikling i vegkryss
Ferdigheter
Studenten:
- kan planlegge enkle veg- og jernbaneprosjekter ved hjelp av dataverktøy
- kan anvende vegnormalen N100 til beregning av vegers linjeføring
- kan anvende Bane NORs tekniske regelverk for valg av dimensjonerende parametere til beregning av jernbanens linjeføring
- kan gjennomføre trafikktellinger i vegkryss
Generell kompetanse
Studenten:
- kan foreta valg av riktige analysemetoder i forbindelse med veg- og jernbaneprosjektering
- forstår dataflyten mellom ulike nivåer i planleggingsprosessen
- kan utforme både en veg- og en jernbanestrekning
- kan vurdere avvikling og kapasitet både langs strekninger og i vegkryss
-
Vurdering og eksamen
Forelesninger, labundervisning, prosjektarbeid, samt individuelt arbeid.
-
Hjelpemidler ved eksamen
- Obligatorisk labundervisning i NovaPoint.
- 1 av 2 obligatoriske innleveringer innen vegplanlegging. Gjøres individuelt.
- 1 av 2 obligatoriske innleveringer innen jernbaneteknikk. Gjøres individuelt.
- Obligatorisk øving innen trafikktelling. Gjøres i grupper på 3-4 personer.
- 3 av 4 obligatoriske øvinger innen trafikkteknikk. Gjøres individuelt.
- Obligatorisk prosjektoppgave. Gjøres i grupper på 4 personer.
-
Vurderingsuttrykk
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer.
Eksamensresultat kan påklages.
-
Sensorordning
Hjelpemidler som ligger vedlagt eksamensoppgaven, skrive- og tegnesaker, og håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.
-
Emneoverlapp
En intern sensor, ekstern sensor brukes jevnlig.