EPN-V2

TAB1060 Kunnskapsbasert praksis (KBP) i helsetjenesten Emneplan

Engelsk emnenavn
Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk
  • Innledning

    Undervisningsspråk er engelsk. For norske studenter undervises temaet helseforvaltning på norsk.

    Fellesemnet er utarbeidet for alle bachelorutdanningene ved Fakultetet for helsevitenskap som inngår i Nasjonale retningslinjer for helse- og sosialfagutdanningene (RETHOS). 

    Emnet omfatter folkehelse og helseforvaltning. Folkehelse vektlegger hvordan helseutfordringer fordeler seg i befolkningen basert på årsakssammenhenger og risikofaktorer knyttet til helse, utdanning, arbeid og levekår, internasjonale føringer og forhold som påvirker sykdom, helse og livskvalitet i befolkningen på individ-, gruppe- og samfunnsnivå, inkludert bærekraftmålene. Helseforvaltning vektlegger en grunnleggende forståelse av helsetjenestens organisering, relevant lovgivning, strategier og mål for forebyggende og helsefremmende arbeid i Norge. For internasjonale studenter vil fokus være den nordiske velferdsmodellen.

  • Anbefalte forkunnskaper

    BIOB1050, ERGOB1050, FARB1050, FYB1050, RAB1050, ORI1050, PMED1050, SYKK1050, SYKP1050; TAB1050 er 100 % overlappende.

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må være tatt opp på studiet.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og ferdigheter:  ;

    Kunnskap     ;

    Studenten kan

    • beskrive og forklare faktorer som påvirker sykdom, helse og livskvalitet i grupper eller befolkningen som helhet  ;
    • beskrive det epidemiologiske og demografiske grunnlaget for folkehelsearbeid  ;
    • kan beskrive sosial ulikhet i helse og kjenner til nasjonale og globale konsekvenser av ulikhet ;
    • beskrive helse -og sosialtjenestenes hensikt, organisering og koordinering ;
    • kjenner til relevante lover og forskrifter for helse- og sosialtjenesten  ;
    • beskrive forholdet mellom arbeid, utdanning, sosial deltagelse, inkludering og opplevelse av helse   ;
    • beskrive bærekraftmålene og målenes betydning for folkehelsen

    Ferdigheter ;

    Studenten kan ;

    • reflektere over etiske utfordringer knyttet til folkehelsearbeid som har til hensikt å endre atferd  ;
    • finne, vurdere og henvise til helsefremmende og forebyggende strategier, organiseringer og tiltak i lys av bærekraftmålene ;
    • reflektere over samers status som urfolk relatert til utforming av helse- og sosialtjenesten ;
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Ingen

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten:

    • har kunnskap om modellgrunnlag og analysemetoder som benyttes ved veg- og jernbaneprosjektering
    • har grunnleggende kunnskaper om linjeføring og geometrisk utforming av veg og jernbane
    • har kunnskap om vurdering av konsekvenser av veg- og jernbaneutbygging
    • har grunnleggende kunnskap om trafikkavvikling langs vegstrekninger
    • har grunnleggende kunnskap om trafikkavvikling på jernbane
    • har grunnleggende kunnskap om trafikkavvikling i vegkryss

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan planlegge enkle veg- og jernbaneprosjekter ved hjelp av dataverktøy
    • kan anvende vegnormalen N100 til beregning av vegers linjeføring
    • kan anvende Bane NORs tekniske regelverk for valg av dimensjonerende parametere til beregning av jernbanens linjeføring
    • kan gjennomføre trafikktellinger i vegkryss

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • kan foreta valg av riktige analysemetoder i forbindelse med veg- og jernbaneprosjektering
    • forstår dataflyten mellom ulike nivåer i planleggingsprosessen
    • kan utforme både en veg- og en jernbanestrekning
    • kan vurdere avvikling og kapasitet både langs strekninger og i vegkryss
  • Vurdering og eksamen

    Forelesninger, labundervisning, prosjektarbeid, samt individuelt arbeid.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    • Obligatorisk labundervisning i NovaPoint.
    • 1 av 2 obligatoriske innleveringer innen vegplanlegging. Gjøres individuelt.
    • 1 av 2 obligatoriske innleveringer innen jernbaneteknikk. Gjøres individuelt.
    • Obligatorisk øving innen trafikktelling. Gjøres i grupper på 3-4 personer.
    • 3 av 4 obligatoriske øvinger innen trafikkteknikk. Gjøres individuelt.
    • Obligatorisk prosjektoppgave. Gjøres i grupper på 4 personer.

  • Vurderingsuttrykk

    Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer.

    Eksamensresultat kan påklages.

  • Sensorordning

    Hjelpemidler som ligger vedlagt eksamensoppgaven, skrive- og tegnesaker, og håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.

  • Emneoverlapp

    En intern sensor, ekstern sensor brukes jevnlig.