EPN-V2

TAB1050 Folkehelse og helseforvaltning Emneplan

Engelsk emnenavn
Public Health and Health Management
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk
  • Innledning

    Undervisningsspråk er engelsk. For norske studenter undervises temaet helseforvaltning på norsk.

    Fellesemnet er utarbeidet for alle bachelorutdanningene ved Fakultetet for helsevitenskap som inngår i Nasjonale retningslinjer for helse- og sosialfagutdanningene (RETHOS). 

    Emnet omfatter folkehelse og helseforvaltning. Folkehelse vektlegger hvordan helseutfordringer fordeler seg i befolkningen basert på årsakssammenhenger og risikofaktorer knyttet til helse, utdanning, arbeid og levekår, internasjonale føringer og forhold som påvirker sykdom, helse og livskvalitet i befolkningen på individ-, gruppe- og samfunnsnivå, inkludert bærekraftmålene. Helseforvaltning vektlegger en grunnleggende forståelse av helsetjenestens organisering, relevant lovgivning, strategier og mål for forebyggende og helsefremmende arbeid i Norge. For internasjonale studenter vil fokus være den nordiske velferdsmodellen.

  • Forkunnskapskrav

    On successful completion of the course, the student has acquired the following learning outcomes classified as knowledge, skills and competence:

    Knowledge

    The student

    • can define what EBP is and recognizes the rationale for EBP and shared decision making
    • knows the steps of EBP
    • is familiar with the levels in the S-pyramid and acknowledges the difference between single studies and systematic reviews
    • knows the characteristics of a scientific article, e.g. IMRAD
    • can explain the purpose and characteristics of qualitative and quantitative studies and syntheses of studies, e.g. systematic reviews
    • understands the principles for critical appraisal and knows how to use check lists for different study designs, clinical guidelines and professional procedures
    • knows different types of categorical and continuous measures of association and effect, and key graphical presentations  

    Skills

    The student

    • can identify different types of professional/clinical questions, such as questions about treatment, diagnosis, prognosis, experiences and etiology
    • can, for each type of clinical question, identify the preferred order of study designs
    • can formulate searchable professional/clinical questions using e.g. PICO and variations of PICO
    • can construct and carry out an appropriate and simple search strategy for professional/clinical questions from the top of the S-pyramid  

    General competencies

    The student

    • can critically assess health claims in the media
    • can discuss the importance of user knowledge, clinical experience, and summarized research in clinical decision-making 
  • Læringsutbytte

    The teaching is mainly designed with "flipped classroom" and learning activities in class and smaller groups. Digital learning resources such as digital lectures, videos and films will be available to the students in advance. Students are recommended to use these resources and to be prepared before the lectures and the seminars. The students are specially recommended to participate at the presentation seminar since this seminar offers a unique opportunity for learning.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids og undervisningsformene omfatter digitalt læreverk og digitale seminarer med veiledning. Emnet er organisert som omvendt undervisning. Digitalt læreverk vil bli gjort tilgjengelig for studenter på forhånd.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten:

    • har kunnskap om modellgrunnlag og analysemetoder som benyttes ved veg- og jernbaneprosjektering
    • har grunnleggende kunnskaper om linjeføring og geometrisk utforming av veg og jernbane
    • har kunnskap om vurdering av konsekvenser av veg- og jernbaneutbygging
    • har grunnleggende kunnskap om trafikkavvikling langs vegstrekninger
    • har grunnleggende kunnskap om trafikkavvikling på jernbane
    • har grunnleggende kunnskap om trafikkavvikling i vegkryss

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan planlegge enkle veg- og jernbaneprosjekter ved hjelp av dataverktøy
    • kan anvende vegnormalen N100 til beregning av vegers linjeføring
    • kan anvende Bane NORs tekniske regelverk for valg av dimensjonerende parametere til beregning av jernbanens linjeføring
    • kan gjennomføre trafikktellinger i vegkryss

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • kan foreta valg av riktige analysemetoder i forbindelse med veg- og jernbaneprosjektering
    • forstår dataflyten mellom ulike nivåer i planleggingsprosessen
    • kan utforme både en veg- og en jernbanestrekning
    • kan vurdere avvikling og kapasitet både langs strekninger og i vegkryss
  • Vurdering og eksamen

    All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Pass/Fail. The same grade is given for all students in the group.

  • Vurderingsuttrykk

    One external and one internal examiner will assess at least 10 percent of the assignments. To internal examiners will assess the remaining assignments. The external examiner’s assessment shall benefit all the students. 

  • Sensorordning

    Gradert skala A-F.

  • Emneoverlapp

    BIOB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, ERGOB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, FYB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, RAB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, SYKK1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, SYKP1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, TAB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, FARB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, PMED1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, ORI1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, and VERB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits overlaps 100 %.