EPN-V2

SYKPPRA70IB Hjemmebaserte tjenester, rehabilitering og forebygging Emneplan

Engelsk emnenavn
Prevention and Rehabilitation in Home-based Healthcare Service
Studieprogram
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk

Innledning

In technological and scientific courses, we use mathematics to create models of reality. This enables engineers and natural scientists to calculate the outcome of complicated processes.

Among other things, the course covers mathematics for describing gas and liquid flows in process plants, and air flows in ventilation systems. The methods are also used to describe electromagnetic field propagation in the atmosphere and in conductors. Some of the techniques can be used to calculate the flow volume running through a pipe or watercourse. The Norwegian physicist Vilhelm Bjerknes was a pioneer in the use of this type of mathematics to forecast the weather.

The course deals with subjects that form part of engineering programmes all over the world. An understanding of these subjects will enable students to communicate with other engineers, to participate in professional discussions where the use of mathematics is assumed, and to read specialist literature where mathematics is used. The course also provides a formal background for continued studies leading up to a master’s degree in several fields. The course builds on Mathematics 1000 and Mathematics 2000.

The elective course is initiated provided that a sufficient number of students choose the course.

Forkunnskapskrav

No requirements over and above the admission requirements.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan drøfte sykepleierens rolle i helsefremmende arbeid og (re)habiliterende virksomheter for ulike aldersgrupper
  • kan gjøre rede for begrepene hverdagsrehabilitering og (re)habilitering i hjemmet
  • kan gjøre rede for sykepleie til barn med vedvarende helseutfordringer og deres familie
  • kan gjøre rede for helseveiledning på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
  • kan gjøre rede for ulike tverrprofesjonelle samarbeidsmåter i praksisfeltet*
  • kan gjøre rede for utfordringer og muligheter i tverrprofesjonelle samarbeidsprosesser*

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan, i samarbeid med andre helseprofesjoner, tilpasse og integrere teoretisk og praktiske kunnskaper om sykepleierens rehabiliterende og helsefremmende funksjon, for å fremme best mulig funksjonsnivå, trivsel og livskvalitet for den enkelte
  • kan identifisere personer med høy risiko for funksjonssvikt tidlig nok til å sette i gang tiltak
  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere sykepleietiltak som sikrer trygg overføring av pasienter mellom ulike enheter og nivåer i kommuneheltjenesten
  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere sykepleie til pasienter i palliativ fase og følge opp pårørende og etterlatte
  • kan med utgangspunkt i eksempler fra egen praksis analysere og vurdere tverrprofesjonelle samarbeidsprosesser om og med barn og unge med utfordringer*
  • kan etablere et tverrprofesjonelt samarbeid for og med barn, unge og deres foresatte*

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere kritisk (faglig, etisk og juridisk) over hvordan informasjons- og kommunikasjonsteknologi og andre digitale løsninger kan styrke tjenestetilbudet i kommunen
  • kan utforske hva mangel på aktivitet og dekning av psykososiale behov for pasienten kan medføre og diskutere hvordan nye tiltak kan styrke det tradisjonelle tjenestetilbudet
  • kan diskutere egen profesjonsrolle i en tverrfaglig sammenheng og kan initiere og bidra til tverrprofesjonelt- og tverrsektorielt samarbeid
  • kan formidle og dele erfaringer knyttet til sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger, både skriftlig og muntlig
  • kan reflektere over etiske perspektiver når sykepleie utføres i private hjem
  • kan engasjere seg i nytenkning og innovasjonsprosesser, og ta initiativ til kvalitetsforbedring og implementering av nye arbeidsmetoder
  • kan diskutere kultursensitivitet og reflektere over betydningen av kulturell forforståelse for sykepleiepraksis, kvalitet og pasientsikkerhet i hjemmet
  • kan anvende teknologi og digitale løsninger i den hensikt å understøtte pasienters og pårørendes ressurser, mestringsmuligheter og medvirkning
  • har en forståelse av grunnlaget for og nødvendigheten av tverrprofesjonelt samarbeid om og med barn, unge og deres foresatte og av eget profesjonelt bidrag i samarbeidet*

Arbeids- og undervisningsformer

For å kunne påbegynne emnet må studenten ha bestått SPH1020 Grunnleggende sykepleie, SPH1230 Anatomi, fysiologi og biokjemi og SPHPRA111 Sykepleierens funksjon og oppgaver innen grunnleggende sykepleie.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for pre- og postoperativ sykepleie ved kirurgi
  • har bred kunnskap om sykdomsprosesser, behandling og forebygging av kirurgiske lidelser
  • kan beskrive hva de ulike profesjoner legger vekt på i tverrprofesjonelt samarbeid*
  • har en generell forståelse av barndom, av barn og unge og av oppvekstprosesser i et samfunn preget av sosialt, kulturelt og økonomisk mangfold*

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende sykepleieprosessen til pasienter ved kirurgisk sykdom og behandling
  • kan anvende kunnskap om akutte kriser og kan reflektere over pasientens og pårørendes opplevelse av sin situasjon
  • kan anvende grunnleggende kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i møte med pasienter, pårørende og medarbeidere*
  • kan anvende grunnleggende kunnskap om smertelindring og smertescoringsverktøy
  • kan koordinere pasientforløp til pasienter ved kirurgisk sykdom og behandling
  • kan informere, undervise og veilede pasienter og pårørende
  • kan anvende kunnskap om forskriftsmessig legemiddelhåndtering
  • kan utføre og begrunne relevante sykepleiefaglige prosedyrer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende yrkesetiske retningslinjer
  • kan utøve faglig forsvarlig sykepleie, basert på kunnskapsbasert praksis og kritisk refleksjon
  • kan ta ansvar for egen læring og studiesituasjon, tar initiativ og i stigende grad viser progresjon og selvstendighet
  • kan vise evne til å engasjere seg i fagutviklende oppgaver
  • kan utøve sykepleie i samsvar med egen kompetanse og er mottagelig for veiledning

Vurdering og eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent:

  • Egenpresentasjon og vaktplan
  • Egenvurdering til midtvurdering og/eller avsluttende vurdering
  • Tilstedeværelse ved forventningsmøte, midtveis- og avsluttende vurdering
  • Deltakelse i to veiledninger
  • Refleksjonsoppgave fra praksis, ca. 1000 ord
  • Deltakelse på seminar over to dager tilknyttet INTER1100*
  • Gruppeoppgave tilknyttet INTER1000*

Studenten gis tre muligheter til godkjenning av skriftlige arbeidskrav i løpet av praksisperioden.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått

Krav om tilstedeværelse i veiledet praksis (90 %)

Sensorordning

Hver student vurderes av en representant fra praksisstedet og én representant

fra OsloMet. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av OsloMet

Emneoverlapp

Innholdet i emnet er relatert til læringsutbyttene og blir ytterligere konkretisert i undervisningsplanen.