EPN-V2

SYKPPRA70B Hjemmebaserte tjenester, rehabilitering og forebygging Emneplan

Engelsk emnenavn
Prevention and Rehabilitation in Home-based Healthcare Service
Studieprogram
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet skal du lære om sykepleie til pasienter med kroniske sykdommer, funksjonstap etter skade eller sykdom, utviklingshemming og andre sammensatte sykdommer. Du møter pasientene i private hjem eller i omsorgsboliger. Du vil tilegne deg ulike erfaringer med å kommunisere og samhandle med pasienter og pårørende. Utfordringer knyttet til sentrale pasientfenomener, funksjonsnedsettelse, mestring, verdighet og brukermedvirkning vil være sentralt i dette emnet.  Med hjemmet som arena analyseres ulike perspektiver for sykepleie i en omsorgs og rehabiliteringskontekst i spennet mellom paternalisme og autonomi, samt ulike kulturelle verdier. Tverrprofesjonelt og tverretatlig samarbeid samt tjenesteutvikling og innovasjon inngår i emnet.

Forkunnskapskrav

Bestått emne:

  • SYKK/SYKP1000 Sykepleiens teoretiske grunnlag/Sykepleiens grunnlag 1, 13 stp.
  • SYKK/SYKP1100 Anatomi, fysiologi og biokjemi, 12 stp.
  • SYKK/SYKP1200 Mikrobiologi og smittevern, 5 stp.
  • SYKK/SYKP1300 Farmakologi og legemiddelhåndtering, 5 stp.
  • SYKK/SYKP1400 Sykdom og helsesvikt, 10 stp.
  • SYKK/SYKPPRA10 Grunnleggende sykepleie/Sykepleiens grunnlag 2, 15 stp.
  • SYKK/SYKPPRA20 Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom, 20 stp.
  • SYKK/SYKPPRA30 Sykepleiefaglige beslutningsprosesser og pasientsikkerhet/Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom 2, 10 stp.

eller tilsvarende.

Læringsutbytte

Emnet gir en innføring i areal- og transportplanlegging i et bærekraftig perspektiv. Det gis innføring i det norske plansystemet, en introduksjon i fagets historie, teorier og metoder. Rammer for arealplanlegging belyses i forhold til overordnede føringer (lover og normer etc.), men også i forhold til hvilke kvaliteter (planleggingens verdigrunnlag) som ønskes ivaretatt med planleggingen. Transportsystemet har konsekvenser for alle deler av samfunnet og påvirker miljøet og mennesker i form av luftkvalitet, støy, klimaforandring og trafikkulykker. Det er sterke koblinger mellom arealbruk, transportsystemet, transportutvalg, lokalklima, veg- og vann-, avløps- og overvannsinfrastruktur og bærekraftig utvikling og kurset gir en oversikt over disse koblinger og beskriver strategier for økt bærekraft. Det er obligatorisk deltakelse i laboratorieøvelser (NovaPoint Areal eller Focus Arealplanlegging og NovaPoint VA) samt befaringer og studieturer. For de som ikke kan delta på de organiserte studieturer og befaringer vil det bli mulighet for gjennomføring av individuelle studieturer og befaringer i Osloområdet, etter avtale med fagansvarlig

Arbeids- og undervisningsformer

Ingen forkunnskapskrav.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

  • lovverk, forskrifter, statlige planretningslinjer, veiledninger og kommunale normer knyttet til planutforming og saksbehandling av arealplaner
  • plan- og medvirkningsprosesser og saksgang i planbehandling og bruk av innsigelser
  • utvalgte deler av fagets planleggingshistorie og planleggingsteorier
  • miljø- og planleggingsetikk
  • sammenheng mellom bystruktur og transport og kan redegjøre for bærekraftige areal- og transportløsninger

Ferdigheter

Studenten kan:

  • utarbeide en reguleringsplan med tilhørende reguleringsbestemmelser og planbeskrivelse i samsvar med Miljøverndepartementets veiledning for reguleringsplaner, samt overordnede føringer
  • prinsippene for utforming av reguleringsplaner ved bruk av egnet programvare (NovaPoint Areal, Focus Arealplanlegging eller tilsvarende) med tilhørende tekniske planer for Veg, VA (plantegning, lengdeprofiler og tverrprofiler) utføre konsekvensanalyser for områdereguleringsplan og ROS-analyse for detaljreguleringsplan
  • utføre grunnleggende trafikktekniske beregninger og analyser

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • organisere, planlegge og gjennomføre tverrfaglige utredninger, analyser og rapporter bygd opp etter vitenskapelige prinsipper, hvor det også inngår å kunne bruke referanse-håndteringssystem (EndNote, RefMan eller tilsvarende)
  • beskrive politisk saksgang og beslutningssystem for arealplaner i kommuner
  • beskrive prinsipper for utvikling av bærekraftig areal- og transport
  • bruke intervju og litteraturstudier som metoder til utredninger og rapporter

Vurdering og eksamen

  • forelesninger
  • selvstudium og gruppearbeid (PBL)
  • laboratorium - planopptegning og visualisering vha egnet programvare (NovaPoint Areal, Focus Arealplanlegging eller tilsvarende og NovaPoint Veg og NovaPoint VA)
  • Det kan bli aktuelt med analyser av vegkryss vha SIDRA Intersection
  • obligatoriske mappeinnleveringer (individuelle og gruppeoppgaver)
  • det vil bli obligatoriske befaring til boligområder (1 dag)
  • det vil bli obligatorisk felles undervisning og prosjektarbeid om universell utforming sammen med Ergoterapiutdanningen ved OsloMet (4 hele dager, sammenhengende)
  • deltakelse på 3 dagers studietur til utlandet for å studere bærekraftig byutvikling, eller etter søknad gjennomføre tilsvarende befaring i Oslo
  • det kan bli aktuelt med deltakelse i laboratorieundervisning for modellering og analyser vha. GIS (ATP-modellen)

Hjelpemidler ved eksamen

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • deltakelse i alle obligatoriske befaringer (inntil 4 dager)
  • deltakelse i felles universell utformingsprosjekt i samarbeid med Ergoterapiutdanningen ved OsloMet (4 dager)
  • deltakelse i labundervisning i programvare (Fokus Areal eller NovaPoint Areal, NovaPoint VA evt. GIS) (10 timer)

Vurderingsuttrykk

1) Individuell muntlig eksamen (60%).

2) Mappevurdering med følgende mappekrav (40%).

Fire skriftlige innleveringer:

  • Del 1: Reguleringsplan
  • Del 2: Rapporter fra studieturer, befaringer og samarbeidsuke med ergoterapistudiet om universell utforming
  • Del 3: Øvingsoppgaver i transportplanlegging.
  • Del 4: Individuell fordypningsrapport

Mappevurdering i del 2 gis en helhetlig vurdering med én karakter. Alle deler av mappeeksamen må være bestått for at mappen som helhet skal vurderes til bestått.

Begge deleksamener må være vurdert til bestått for at studenten skal kunne få bestått emne.

Eksamensdel 1 kan ikke påklages, eksamensdel 2 kan påklages.

Ved ny/utsatt eksamen gjennomføres del 1 som muntlig eksamen. For del 2 kan en forbedret versjon av mappen leveres.

Sensorordning

1) Ingen

2) Alle

Emneoverlapp

SYKKPRA70 og SYKPPRA70 er 100 % overlappende.