Programplaner og emneplaner - Student
SYKPPRA70 Hjemmebaserte tjenester, rehabilitering og forebygging Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Prevention and Rehabilitation in Home-based Healthcare Service
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sykepleie
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
HØST 2023
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Kalkulator utlevert fra OsloMet.
Forkunnskapskrav
Bestått emne:
- SYKK/SYKP1000 Sykepleiens teoretiske grunnlag/Sykepleiens grunnlag 1, 13 stp.
- SYKK/SYKP1100 Anatomi, fysiologi og biokjemi, 12 stp.
- SYKK/SYKP1200 Mikrobiologi og smittevern, 5 stp.
- SYKK/SYKP1300 Farmakologi og legemiddelhåndtering, 5 stp.
- SYKK/SYKP1400 Sykdom og helsesvikt, 10 stp.
- SYKK/SYKPPRA10 Grunnleggende sykepleie/Sykepleiens grunnlag 2, 15 stp.
- SYKK/SYKPPRA20 Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom, 20 stp.
- SYKK/SYKPPRA30 Sykepleiefaglige beslutningsprosesser og pasientsikkerhet/Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom 2, 10 stp.
eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Bestått-Ikke bestått.
Arbeids- og undervisningsformer
SYKK1300 og SYKP1300 er 100 % overlappende.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan presentere psykisk helsearbeid i et historisk perspektiv
- kan drøfte hvordan psykoser, personlighetsforstyrrelser, angst, stemningslidelse og rusavhengighet kan påvirke pasientenes grunnleggende behov og selvforståelse
- kan gjøre rede for psykiske- og psykososiale utfordringer hos flyktninger og innvandrere og gjøre rede for hvordan stigma, ekskludering, diskriminering og rasisme kan påvirke psykisk og psykososial helse
- kan gjøre rede for mestringsstrategier og begreper som bedringsprosesser, brukermedvirkning, recovery og empowerment
- kan forklare hvordan rammefaktorer som gjeldende lovverk og tvangsbestemmelser kan ha betydning for utøvelse av sykepleie i psykisk helsearbeid
- kan drøfte barn og unges særegne behov knyttet til traumer, omsorgssvikt, vold, overgrep og rus- og sosioøkonomiske problemer
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sentrale miljøterapeutiske prinsipper relatert til pasienter med psykiske lidelser
- kan anvende kunnskaper om hovedgruppene av psykofarmaka og integrere kunnskap fra sykdomslære i vurdering av legemidlers virkning og bivirkning
- kan anvende kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i møte med mennesker med psykiske lidelser og deres pårørende og kan etablere, opprettholde og avslutte relasjoner
- kan kartlegge symptomer ved ulike psykiske og rusrelaterte lidelser og tilstander og anvende gjeldende dokumentasjonsverktøy i utøvelsen av sykepleie
- kan fortløpende vurdere situasjoner som innebærer risiko for pasienter og/eller ansatte, og forebygge uønskede hendelser
- kan vurdere hva som hemmer og fremmer kommunikasjon og hvordan uhelse og manglende behovstilfredstillelse har innvirkning på profesjonelle relasjoner
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over egen faglig utøvelse og maktforhold i møte med mennesker med psykiske lidelser og rusavhengighet og ta imot veiledning og tilbakemeldinger
- kan reflektere over eksisterende rutiner og metoder, og kan ta initiativ til dialog om implementering av ny kunnskap og nye arbeidsmetoder
Vurdering og eksamen
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- kan gjøre rede for pasienters subjektive opplevelser av sykdom og lidelse samt betydningen av håp ved alvorlig sykdom
- kan forklare de vanligste krisereaksjoner ved sykdom og tap
- kan gjøre rede for personsentrert sykepleie til barn og voksne
- kan gjøre rede for pre- og postoperativ sykepleie til barn og voksne
- kan gjøre rede for fenomenet smerte, smertebehandling og smertelindring
- kan gjøre rede for tiltak for å bevare liv og helse ved storulykker og i krise- og katastrofesituasjoner
Ferdigheter
Studenten
- kan utføre sykepleie gjennom å systematisk kartlegge og vurdere pasientens ressurser, problemer og behov samt iverksette tiltak, og evaluere og dokumentere effekten ved hjelp av sykepleieprosessen
- kan andvende kartleggingsverktøy som ABCDE (airway, breathing, circulation, disability, expose) og News (National Early Warning Score) og kommunikasjonsverktøyet ISBAR (Identify, Situation, Background, Assessment, Recommendation)
- er kjent med klassifikasjonssystemet (ICNP® - International Classificaion for Nursing Practice)
- kan utføre og vurdere relevante sykepleiefaglige prosedyrer
- kan anvende relevant medisinsk teknologi i praktisk utøvelse av sykepleie
- kan gjenkjenne stress- og krisereaksjoner ved tap og sykdom og tilpasse kommunikasjon utfra dette
- kan kommunisere med barn, ungdom og foresatte tilpasset utviklingsnivå/kognitiv funksjon og sykdomssituasjon
- kan iverksette tiltak ved sub-akutte og akutte hendelser
- behersker generell førstehjelp etter ABC-prinsippet
- kan identifisere etiske dilemma i praksis og reflektere over ulike handlingsvalg
Generell kompetanse
Studenten
- kan integrere kunnskap fra sykdomslære og farmakologi i utøvelse av sykepleie
- kan reflektere over forsvarlig legemiddelhåndtering på individ og systemnivå
- kan vise ansvarlighet, engasjement, selvstendighet og følge yrkesetiske retningslinjer i møte med pasienter, pårørende og medarbeidere
- kan reflektere over egen faglig utøvelse og progresjon
- kan reflektere over hvordan kultur og kulturforståelse kan ha betydning i vurdering, planlegging, gjennomføring og evaluering av sykepleie
Hjelpemidler ved eksamen
Praksisstudier krever tilstedeværelse 90 %. Studenten fyller ut egenpresentasjonsskjema til praksisstart og egenvurderingsskjema til midt- og sluttvurdering. Andre obligatoriske aktiviteter er:
- deltakelse på seminar
- simulering - relasjonelle ferdigheter og samhandling
- refleksjonsoppgave - individuell oppgave om etikk, makt og lovverk relatert til egen erfaring i praksisstudiene. Omfang 1000 ord (+/- 10 %).
Vurderingsuttrykk
Til del 1 - Vurdering i praksis
Praksisstudier innehar krav om tilstedeværelse (90 %), egenpresentasjon til praksisstart og egenvurdering til midt- og sluttvurdering,;kurs i førstehjelp og kurs i blodprøvetaking.;
;
Til del 2 - Individuell skriftlig eksamen under tilsyn
For å fremstille seg til eksamen del 2 må følgende være godkjent:
- Deltagelse på SF-enhet og seminarer, 4 uker. Obligatorisk 90 % tilstedeværelse
Dersom studenten overskrider fraværsgrensen på SF-enhet og seminar kan en erstatningsoppgave kun leveres én gang før ordinær eksamen.
Sensorordning
Bestått-Ikke bestått.
Emneoverlapp
Kontaktlærer godkjenner etter innstilling fra praksisveileder. Endelig vedtak om bestått-ikke bestått fattes av universitetet.