Programplaner og emneplaner - Student
SYKPPRA40 Helsefremmende og forebyggende arbeid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Health Promotion and Disease Prevention
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sykepleie
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap og ferdigheter:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for simulering som metode
- kan beskrive hvordan simulering kan medvirke til økt pasientsikkerhet
- kan beskrive hvordan en kan oppdatere egen kompetanse innen valgt fagområde og hvordan en kan medvirke til fagutvikling
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende simulering i ulike kontekster
- kan utarbeide undervisningopplegg med simulering som metode i lys av pedagogiske læringsutbyttebeskrivelser
- kan reflektere over eksisterende rutiner og metoder, og ta initiativ til dialog om implementering av ny kunnskap og nye arbeidsmetoder
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over eget undervisningsopplegg med simulering som metode
- kan reflektere over sykepleiefaglige problemstillinger innen valgt fagområde
Forkunnskapskrav
Praktiske øvelser i simulering. Planlegge og gjennomføre et simuleringskurs for andre studenter.
Læringsutbytte
Selvstudier, fellessamlinger med korte forelesninger, ulike veiledningsøvelser og -simulering i mindre grupper.
Arbeids- og undervisningsformer
Normally taught in English. Taught in Norwegian if no English-speaking students are taking the course.
In this course, you will learn to use simulation as an educational tool. Simulation is about activities that imitate a clinical environment, where you can practise working with procedures and situations in a safe environment while gaining experience in a realistic setting. Simulation is used as a learning method and helps to improve patient safety. Live patient models and various patient simulations can be used.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Admission to the programme.
Vurdering og eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Hjelpemidler ved eksamen
Practical exercises in simulation. Planning and carrying out a simulation course for other students.
Vurderingsuttrykk
En ekstern og en intern sensor vurderer minimum 10 % av besvarelsene. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.;
Sensorordning
Practical training has requirements for attendance (90 %), self-presentation for the start of the practice and self-assessment for the mid- and final assessment, SF unit (wound) and digital seminar (nutrition).
Emneoverlapp
Pass/fail. One overall grade is awarded for the whole group.