Programplaner og emneplaner - Student
SYKPPRA30MB Nursing Patients with Acute, Critical and Chronic Diseases 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom 2
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Nursing
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
SPRING 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Individual home;examination;(multiple choice), 45 minutes.
The exam is in English, with the exception of health management which is in Norwegian for Norwegian students. ;
Required preliminary courses
Passed the courses:
- SYKK/SYKPPRA10 The Fundamentals of Nursing/Fundamentals of Nursing 2, 15 credits
- SYKK/SYKP1400 Diseases and Health Deficits, 10 credits
- SYKK/SYKP1300 Pharmacology and Administration of Medicine, 5 credits
- Part 1 of SYKK/SYKPPRA20 Nursing Patients with Acute, Critical and Chronic Diseases 1
or equivalent.
Learning outcomes
All aids are permitted.;;
Teaching and learning methods
Pass/fail;;
Course requirements
Mangfoldsledelse i barnehage er en videreutdanning opprettet på oppdrag fra Bydel Søndre Nordstrand i forbindelse med Områdesatsingen i Oslo kommune. Områdesatsingen er et samarbeid mellom stat og kommune og er et virkemiddel for å bidra til bedre levekår i byområder med store levekårsutfordringer. Oppvekst og utdanning er ett av innsatsområdene i områdesatsingen, og studiet Mangfoldsledelse i barnehage skal i den sammenheng bidra til å styrke barnehagestyreres mangfoldskompetanse knyttet til de særlige levekårsutfordringene som ligger til de aktuelle bydelene i Områdesatsingen.
Endringer i samfunnet og endringer i barnehagefeltet påvirker ledere i barnehagen og deres ledelsesoppgaver. En generell endring i samfunnet er økende grad av mangfold, noe som gjenspeiles blant de ansatte i barnehagen, samt i familiene og i barnegruppene. Kompleksiteten innebærer at det stilles større krav til barnehageledere.
Emnet Mangfoldsledelse i barnehage tar utgangspunkt i økt kulturell kompleksitet i det norske samfunnet. Dette ses i sammenheng med andre mangfolds- og forskjellsdimensjoner som etnisk bakgrunn, kjønn, sosial klasse og religion. Studentenes ledererfaringer og kritiske perspektiver er sentrale i tilnærmingen til ledelse i en mangfoldig barnehage, blant annet knyttet til ulike maktposisjoner, innenforskap og utenforskap i barnehagefellesskapet.
Sentrale overordnede temaer omhandler ledelse av utviklingsprosesser i barnehagen, ledelse av demokratiske prosesser og uenighetsfellesskap, og ledelse av refleksjons- og kommunikasjonsprosesser knyttet til posisjoner og relasjoner.
Fullført og bestått emne kan, etter søknad, innpasses som del av masterprogrammet i Barnehagekunnskap (120 studiepoeng) ved OsloMet. Kandidater må søke om opptak til masterstudiet på ordinær måte, basert på de opptakskriterier som gjelder for masterstudiet (inkludert karakterkrav).
Assessment
Arbeidskrav skal være levert innen fastsatte frister. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist etter avtale med faglærer. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.
Arbeidskrav vurderes til «Godkjent» eller «Ikke godkjent». Studenter som leverer arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «Ikke godkjent», har anledning til én ny innlevering. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.
Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Slik læring og ferdigheter kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere, både på og mellom samlinger, og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om 80 prosent tilstedeværelse på de synkrone samlingene. Fravær ut over 20 prosent må kompenseres ved et ekstra arbeidskrav etter avtale med faglærer.
Alle arbeidskrav må være godkjente for å kunne avlegge eksamen. Nærmere informasjon om arbeidskravene finnes i den enkelte emneplan.
Permitted exam materials and equipment
Eksamenskandidatens rettigheter og plikter framgår i lov om universiteter og høgskoler, samt forskrift for studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitet. Forskriften beskriver blant annet vilkår for ny/utsatt eksamen, klageadgang og hva som regnes som fusk ved eksamen. Kandidaten har plikt til å gjøre seg kjent med bestemmelsene i forskriften. Vurderingsformer og sensorordninger er nærmere beskrevet i hver enkelt emneplan. Vurderingsuttrykkene som anvendes er Godkjent/Ikke godkjent på arbeidskrav, og bokstavkarakterer (A-F) på eksamen.
Grading scale
Opptakskravet er bachelorgrad innen barnehagelærerutdanning eller tilsvarende pedagogisk utdanning på bachelornivå, jfr. Barnehagelovens bestemmelser §§ 17 og 18. Studentene skal i løpet av studiet gjennomføre oppgaver og arbeidskrav som tar utgangspunkt i kunnskapsdeling og utprøving av ny faglig kunnskap i eget kollegium i barnehagen. Det er derfor et krav at studenten er i arbeid som leder i barnehage under hele studiet. Ansettelsesforholdet må dokumenteres ved søknad om opptak.
Med tilsvarende pedagogisk utdanning på bachelornivå menes følgende utdanninger i kombinasjon med tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk (60 studiepoeng):
- Grunnskolelærer for trinn 1–7 eller tidligere allmennlærerutdanning
- Faglærer (treårig faglærerutdanning i praktiske og estetiske fag eller treårig faglærerutdanning som gir kompetanse for tilsetting fra 1. klassetrinn)
- Spesialpedagog
- Barnevernspedagog
- Kateket
- Steinerhøyskolens bachelorutdanning i førskolepedagogikk eller Steinerhøyskolens lærerutdanning med bachelorgrad i steinerpedagogikk
- Veiledet praksisopplæring knyttet til arbeid med barn må inngå som en integrert del av utdanningen.
- For lærere er det krav om undervisningskompetanse fra 1. trinn i grunnskolen, eller tilsvarende kompetanse fra utdanning fra utlandet.
Søkere med morsmål fra land utenfor Norden må dokumentere norsk og engelsk tilsvarende kravet til generell studiekompetanse (samordnaopptak.no).
Søkere med utenlandsk barnehagelærerutdanning eller lærerutdanning må ha godkjenning av Utdanningsdirektoratet.OBS! Fra 2020 skal utenlandsk barnehagelærerutdanning og lærerutdanning godkjennes av NOKUT. For mer informasjon, se NOKUTS nettsider (nokut.no).
Examiners
Se emneplanen for studieprogrammet.
Overlapping courses
Se emneplanen for studieprogrammet.