Programplaner og emneplaner - Student
SYKPPRA30K Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Nursing Patients with Acute, Critical and Chronic Diseases 2
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sykepleie
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
VÅR 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Opptak til studiet.
Forkunnskapskrav
Bestått emne
- SYKK/SYKPPRA10 Grunnleggende sykepleie/Sykepleiens grunnlag 2, 15 stp.
- SYKK/SYKP1400 Sykdom og helsesvikt, 10 stp.
- SYKK/SYKP1300 Farmakologi og legemiddelhåndtering, 5 stp.
- del 1 fra SYKK/SYKPPRA20 Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom 1
eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for pasientforløp ved akutt, kritisk og kronisk sykdom og behandling
- kan, under veiledning, bidra til likeverdige sykepleietjenester uavhengig av pasienter kjønn, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder
- kan forklare betydningen av ernæring ved sykdom og utfordringer med fedme, feilernæring og underernæring
- kan vurdere faktorer som er forbundet med økt risiko for pasientskade eller uønskede hendelser og bidra i arbeidsprosesser for å fremme kvalitetsforbedring og pasientsikkerhet
- kan gjøre rede for pårørendes betydning for pasienters helse og livskvalitet både når det gjelder majoritets- og minoritetskulturer
- kan forklare sentrale begreper innen sykepleiers pedagogiske ansvar; veiledning, rådgivning, helseveiledning og samvalg
- kan gjøre rede for informasjonssikkerhet i sykepleie
- kan gjøre rede for pakkeforløp i helsetjenesten
Ferdigheter
Studenten
- kan utføre og begrunne sykepleie til pasienter med de vanligste symptomer, tilstander og tidlig identifisere tegn til endringer/forverringer
- kan anvende nasjonale kunnskapsbaserte fagprosedyrer og nasjonale retningslinjer
- kan anvende ulike metoder innen helseveiledning tilpasset den enkeltes behov
- kan anvende pedagogiske prinsipper ved informasjon, undervisning og veiledning til pasienter og pårørende og kommunisere på tvers av språkbarrierer ved hjelp av profesjonell tolk
Generell kompetanse
Studenten
- kan vise ansvarlighet, engasjement, selvstendighet og følge yrkesetiske retningslinjer i møte med pasienter, pårørende og medarbeidere
- kan reflektere over egen faglig utøvelse og progresjon
- kan reflektere over hvordan uønskede hendelser kan oppstå og kan diskutere dette opp mot faglig forsvarlighet i sykepleieutøvelse
- kan ivareta pasientens verdighet og integritet, og fremme pasientens og pårørendes medbestemmelse og autonomi
Arbeids- og undervisningsformer
Selvstudier, fellessamlinger med korte forelesninger, ulike veiledningsøvelser og -simulering i mindre grupper.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen.
Vurdering og eksamen
Vurdering i praksis
Vurderingen tar utgangspunkt i gitte kriterier basert på læringsutbytter for emnet, vurderingskriterier, den løpende vurderingen, skikkethetsvurderingen og obligatoriske aktiviteter gjennom praksisperioden. For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det nok tilstedeværelse (90 %). For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.
Ved ikke bestått tas hele praksisperioden og tilhørende krav på nytt.
Hjelpemidler ved eksamen
Ikke relevant.
Vurderingsuttrykk
Bestått-Ikke bestått.
Sensorordning
Bestått-ikke bestått. Det gis samlet karakter for hele gruppen.
Emneoverlapp
En ekstern og en intern sensor vurderer minimum 10 % av besvarelsene. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.;