EPN

SYKPPRA20K Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Nursing Patients with Acute, Critical and Chronic Diseases 1
Studieprogram
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet skal du lære om pasienter og pårørende i en akutt og kritisk kontekst, og hva som inngår i sykepleiernes funksjonsområder. Du skal lære å kommunisere og samhandle med pasienter og pårørende i stress- og krisesituasjoner. Videre blir du kjent med sentrale fenomener i sykepleie som håp, utrygghet, frykt, utmattelse, smerte og kvalme. Systematisk observasjon og vurdering, sykepleie ved somatiske sykdommer, pre- og post operativ sykepleie, kompetent legemiddeladministrasjon og helseveiledning inngår i emnet.

Anbefalte forkunnskaper

  • Gjennomført emne SYKK/SYKP1400 Sykdom og helsesvikt, 10 stp. 

  • Bestått SYKK/SYKP1300 Farmakologi og legemiddelhåndtering, 5 stp.

Forkunnskapskrav

  • Godkjente arbeidskrav fra SYKK/SYKP1300 Farmakologi og legemiddelhåndtering, 5 stp.

 

Bestått emne:

  • SYKK/SYKP1000 Sykepleiens teoretiske grunnlag, 13 stp.

  • SYKK/SYKP1100 Anatomi, fysiologi og biokjemi, 12 stp.

  • SYKK/SYKP1200 Mikrobiologi og smittevern, 5 stp.

  • bestått del 1 Praksis fra emne SYKK/SYKPPRA10 Grunnleggende sykepleie

eller tilsvarende.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • kan gjøre rede for pasienters subjektive opplevelser av sykdom og lidelse samt betydningen av håp ved alvorlig sykdom
  • kan forklare de vanligste krisereaksjoner ved sykdom og tap
  • kan gjøre rede for personsentrert sykepleie til barn og voksne
  • kan gjøre rede for pre- og postoperativ sykepleie til barn og voksne
  • kan gjøre rede for fenomenet smerte, smertebehandling og smertelindring
  • kjenne til tiltak for å bevare liv og helse ved storulykker og i krise- og katastrofesituasjoner
  • kan forklare sentrale begreper innen sykepleiers pedagogiske ansvar; veiledning, rådgivning, helseveiledning og samvalg
  • kan forklare hvordan pasienters helsekompetanse har betydning for livsstilsendring og samvalg

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan utføre sykepleie gjennom å systematisk observere, vurdere og dokumentere pasientens ressurser, problemer og behov
  • kan andvende kartleggingsverktøy som ABCDE (airway, breathing, circulation, disability, expose) og News (National Early Warning Score) og kommunikasjonsverktøyet ISBAR (Identify, Situation, Background, Assessment, Recommendation)
  • er kjent med klassifikasjonssystemet (ICNP® - International Classificaion for Nursing Practice)
  • kan utføre og vurdere relevante sykepleiefaglige prosedyrer
  • kan anvende relevant medisinsk teknologi i praktisk utøvelse av sykepleie
  • kan gjenkjenne stress- og krisereaksjoner ved tap og sykdom og tilpasse kommunikasjon utfra dette
  • kan kommunisere med barn, ungdom og foresatte tilpasset utviklingsnivå/kognitiv funksjon og sykdomssituasjon
  • kan anvende pedagogiske prinsipper ved informasjon, undervisning og veiledning til pasienter og pårørende
  • kan iverksette tiltak ved sub-akutte og akutte hendelser
  • kan identifisere etiske dilemma i praksis og reflektere over ulike handlingsvalg

Generell kompetanse

Studenten

  • kan integrere kunnskap fra sykdomslære og farmakologi i utøvelse av sykepleie
  • kan reflektere over forsvarlig legemiddelhåndtering på individ og systemnivå
  • kan vise ansvarlighet, engasjement, selvstendighet og følge yrkesetiske retningslinjer i møte med pasienter, pårørende og medarbeidere
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og progresjon
  • kan reflektere over hvordan kultur og kulturforståelse kan ha betydning i vurdering, planlegging, gjennomføring og evaluering av sykepleie

Arbeids- og undervisningsformer

Praksisstudier i 12 uker i spesialisthelsetjenesten (medisin/kirurgi), veiledet av praksisveileder og kontaktlærer. Inkluderer digitale læringsressurser, casestudier, simulerings- og ferdighetstrening og seminarer. 

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen del 2 må følgende være godkjent:

  • Deltagelse på seminarer, obligatorisk 80 % tilstedeværelse på 4 seminarer med følgende temaer:
    • Pasientens opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt og kritisk sykdom
    • Helseveiledning ved sykdom og helsesvikt
    • Systematisk karlegging og vurdering i akutt og kritiske situasjoner
    • Sykepleie til barn på sykehus

Vurdering og eksamen

Kombinert vurdering og eksamen

Del 1 Vurdering i praksis

Vurderingen tar utgangspunkt i gitte kriterier basert på læringsutbytter for emnet, den løpende vurderingen og obligatoriske aktiviteter som er gjort av studenten gjennom praksisperioden. For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det nok tilstedeværelse (90 %). For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.

Del 2 Individuell skriftlig eksamen under tilsyn

  • 4 timer

Del 1 og del 2 kan avlegges uavhengig av hverandre. Del 1 og del 2 må være bestått for å bestå emnet som helhet og gi uttelling i studiepoeng.

Hjelpemidler ved eksamen

Del 2 - Ett (1) A4-ark med egne notater på begge sider. Notatene kan være håndskrevne eller maskinskrevet, men skal ikke inneholde kopi/bilder fra bøker/faglitteratur.

Vurderingsuttrykk

Del 1 Bestått-Ikke bestått. Del 2 Gradert skala A-F.

Gradert skala ut på vitnemål.

Sensorordning

Del 1 Kontaktlærer godkjenner etter innstilling fra praksisveileder. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet. Del 2 To sensorer vurderer besvarelsene. Minimum 10 % av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

Emneoverlapp

SYKKPRA20M, SYKKPRA20K, SYKPPRA20M og SYKPPRA20K er 100 % overlappende.