Studieinfo emne SYKPPRA20K 2020 HØST
SYKPPRA20K Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Nursing Patients with Acute, Critical and Chronic Diseases 1
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sykepleie
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet skal du lære om pasienter og pårørende i en akutt og kritisk kontekst, og hva som inngår i sykepleiernes funksjonsområder. Du skal lære å kommunisere og samhandle med pasienter og pårørende i stress- og krisesituasjoner. Videre blir du kjent med sentrale fenomener i sykepleie som håp, utrygghet, frykt, utmattelse, smerte og kvalme. Systematisk observasjon og vurdering, sykepleie ved somatiske sykdommer, pre- og post operativ sykepleie, kompetent legemiddeladministrasjon og helseveiledning inngår i emnet.
Anbefalte forkunnskaper
-
Gjennomført emne SYKK/SYKP1400 Sykdom og helsesvikt, 10 stp.
-
Bestått SYKK/SYKP1300 Farmakologi og legemiddelhåndtering, 5 stp.
Forkunnskapskrav
-
Godkjente arbeidskrav fra SYKK/SYKP1300 Farmakologi og legemiddelhåndtering, 5 stp.
Bestått emne:
-
SYKK/SYKP1000 Sykepleiens teoretiske grunnlag, 13 stp.
-
SYKK/SYKP1100 Anatomi, fysiologi og biokjemi, 12 stp.
-
SYKK/SYKP1200 Mikrobiologi og smittevern, 5 stp.
-
bestått del 1 Praksis fra emne SYKK/SYKPPRA10 Grunnleggende sykepleie
eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- kan gjøre rede for pasienters subjektive opplevelser av sykdom og lidelse samt betydningen av håp ved alvorlig sykdom
- kan forklare de vanligste krisereaksjoner ved sykdom og tap
- kan gjøre rede for personsentrert sykepleie til barn og voksne
- kan gjøre rede for pre- og postoperativ sykepleie til barn og voksne
- kan gjøre rede for fenomenet smerte, smertebehandling og smertelindring
- kjenne til tiltak for å bevare liv og helse ved storulykker og i krise- og katastrofesituasjoner
- kan forklare sentrale begreper innen sykepleiers pedagogiske ansvar; veiledning, rådgivning, helseveiledning og samvalg
- kan forklare hvordan pasienters helsekompetanse har betydning for livsstilsendring og samvalg
Ferdigheter
Studenten
- kan utføre sykepleie gjennom å systematisk observere, vurdere og dokumentere pasientens ressurser, problemer og behov
- kan andvende kartleggingsverktøy som ABCDE (airway, breathing, circulation, disability, expose) og News (National Early Warning Score) og kommunikasjonsverktøyet ISBAR (Identify, Situation, Background, Assessment, Recommendation)
- er kjent med klassifikasjonssystemet (ICNP® - International Classificaion for Nursing Practice)
- kan utføre og vurdere relevante sykepleiefaglige prosedyrer
- kan anvende relevant medisinsk teknologi i praktisk utøvelse av sykepleie
- kan gjenkjenne stress- og krisereaksjoner ved tap og sykdom og tilpasse kommunikasjon utfra dette
- kan kommunisere med barn, ungdom og foresatte tilpasset utviklingsnivå/kognitiv funksjon og sykdomssituasjon
- kan anvende pedagogiske prinsipper ved informasjon, undervisning og veiledning til pasienter og pårørende
- kan iverksette tiltak ved sub-akutte og akutte hendelser
- kan identifisere etiske dilemma i praksis og reflektere over ulike handlingsvalg
Generell kompetanse
Studenten
- kan integrere kunnskap fra sykdomslære og farmakologi i utøvelse av sykepleie
- kan reflektere over forsvarlig legemiddelhåndtering på individ og systemnivå
- kan vise ansvarlighet, engasjement, selvstendighet og følge yrkesetiske retningslinjer i møte med pasienter, pårørende og medarbeidere
- kan reflektere over egen faglig utøvelse og progresjon
- kan reflektere over hvordan kultur og kulturforståelse kan ha betydning i vurdering, planlegging, gjennomføring og evaluering av sykepleie
Arbeids- og undervisningsformer
Praksisstudier i 12 uker i spesialisthelsetjenesten (medisin/kirurgi), veiledet av praksisveileder og kontaktlærer. Inkluderer digitale læringsressurser, casestudier, simulerings- og ferdighetstrening og seminarer.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen del 2 må følgende være godkjent:
- Deltagelse på seminarer, obligatorisk 80 % tilstedeværelse på 4 seminarer med følgende temaer:
- Pasientens opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt og kritisk sykdom
- Helseveiledning ved sykdom og helsesvikt
- Systematisk karlegging og vurdering i akutt og kritiske situasjoner
- Sykepleie til barn på sykehus
Vurdering og eksamen
Kombinert vurdering og eksamen
Del 1 Vurdering i praksis
Vurderingen tar utgangspunkt i gitte kriterier basert på læringsutbytter for emnet, den løpende vurderingen og obligatoriske aktiviteter som er gjort av studenten gjennom praksisperioden. For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det nok tilstedeværelse (90 %). For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.
Del 2 Individuell skriftlig eksamen under tilsyn
- 4 timer
Del 1 og del 2 kan avlegges uavhengig av hverandre. Del 1 og del 2 må være bestått for å bestå emnet som helhet og gi uttelling i studiepoeng.
Hjelpemidler ved eksamen
Del 2 - Ett (1) A4-ark med egne notater på begge sider. Notatene kan være håndskrevne eller maskinskrevet, men skal ikke inneholde kopi/bilder fra bøker/faglitteratur.
Vurderingsuttrykk
Del 1 Bestått-Ikke bestått. Del 2 Gradert skala A-F.
Gradert skala ut på vitnemål.
Sensorordning
Del 1 Kontaktlærer godkjenner etter innstilling fra praksisveileder. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet. Del 2 To sensorer vurderer besvarelsene. Minimum 10 % av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.
Emneoverlapp
SYKKPRA20M, SYKKPRA20K, SYKPPRA20M og SYKPPRA20K er 100 % overlappende.