Programplaner og emneplaner - Student
SYKPPRA10B Sykepleiens grunnlag 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Foundations of Nursing 2
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sykepleie
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
VÅR 2026
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
En intern og en ekstern sensor vurderer hver besvarelse. Studentens veileder kan ikke være sensor på masteroppgaven.
Anbefalte forkunnskaper
- Gjennomført emne SYKK/SYKP1010 Sykepleiens grunnlag 1, 15 stp.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan forklare normale aldringsprosesser
- kan gjøre rede for hvordan menneskers behov endres med alder og helsesvikt
- kan beskrive menneskelige reaksjoner ved kriser og tap
- kan gjøre rede for hvordan grunnleggende behov og verdighet ivaretas hos pasienter med omfattende hjelpebehov
- kjenner til pasientjournal og sykepleieres journalføring
- kjenner til sykepleiers rolle og andre aktuelle profesjoner i praksisfeltet
Ferdigheter
Studenten
- kan kartlegge svikt i pasientens egenomsorgsressurser og observere, vurdere og iverksette hensiktsmessige tiltak for å lindre plager og kompensere for egenomsorgssvikt
- kan beskrive og gjennomføre personsentrert sykepleie for å ivareta pasientens grunnleggende behov og ressurser
- kan anvende og begrunne hygieniske prinsipper
- kan, under veiledning, dokumentere sykepleie i avdelingens dokumentasjonssystem
- kan kommunisere med pasienter og pårørende om deres opplevelser
- kan reflektere over en etisk problemstilling ved bruk av SME-modellen (systematisk modell for etikkrefleksjon)
- kan beskrive tegn på at døden er nært forestående og reflektere over døden som fenomen
Generell kompetanse
Studenten
- kan integrere kunnskap fra relevante fagområder i begrunnelsen av sykepleie, basert på trinnene i kunnskapsbasert praksis (KBP)
- kan anvende yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere
- kan forholde seg til pasienter, pårørende og medarbeidere i samsvar med sykepleiernes yrkesetiske prinsipper
- kan vise forståelse for hva det vil si å være hjelpetrengende og avhengig av andre
- kan reflektere over makt- og avhengighetsforhold i sykepleier-pasientrelasjonen
- kan reflektere over egen kommunikasjon og væremåte i møte med pasienter, ansatte og medstudenter
- viser nøyaktighet og pålitelighet i utførelsen av arbeid knyttet til praksis
- kan ta initiativ og vise ansvar i planlegging og gjennomføring av egen praksis i møte med pasienter, pårørende og medarbeidere
Arbeids- og undervisningsformer
The teaching will consist of a combination of:
Lectures & discussions
Independent studies including video recordings and online exercises
Coursework assignments
Guest lectures
Practical use of tools and software.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
2 project written reports in groups of 2-3 students, maximum 2000 words each.
The student groups can be different on each project.
Each project counts 50% of the grade.
In the event of failed or valid absence of exam, the postponed exam will be given as either an oral or written examination.
Vurdering og eksamen
Kombinert vurdering.
Del 1 Vurdering i praksis.
Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, kriterier for ikke bestått praksis, kriterier for skikkethetsvurdering og obligatoriske aktiviteter gjennom hele emnet. I praksisperioden kreves det minimum 90 % tilstedeværelse for bestått praksis. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.
Ved ikke bestått tas hele praksisperioden og tilhørende krav på nytt.
Del 2 Individuell prøve - praktiske ferdigheter i sykepleie (modifisert OSCE-test).
- Praktisk prøve (modifisert OSCE-test, objective structured clinical examination) som inkluderer en MC-test (multiple choice), knyttet til grunnleggende ferdigheter i sykepleie og læringsutbyttene i emnet. Gjennomføres stasjonsbasert.
Del 1 og del 2 kan avlegges uavhengig av hverandre. Både del 1 og del 2 må være bestått for å bestå emnet som helhet og gi uttelling i studiepoeng. Del 1 og del 2 framkommer på vitnemålet.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen.
Vurderingsuttrykk
Del 1 Bestått-Ikke bestått.
Del 2 Bestått-Ikke bestått.
Sensorordning
Del 1 Kontaktlærer godkjenner etter innstilling fra praksisveileder. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet.
Del 2 Interne og minimum en ekstern sensor.
Sensor gir poeng etter forhåndsbestemte sjekklister med kriterier basert på læringsutbytte i emnet.
Emneoverlapp
SYKKPRA10, SYKPPRA10 SYKDPRA10 er fullt overlappende.