EPN-V2

SYKP3900 Bacheloroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Bachelor's Thesis
Studieprogram
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.

Forkunnskapskrav

  • Planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesrelevant undervisning. Kunne bruke relevante pedagogiske modeller for planlegging, gjennomføring og dokumentere undervisning, planlegging av yrkesopplæring samt pedagogiske bruk av motivasjonstiltak som tiltak for å redusere bortvalg og frafall. Bruk av ulike undervisningsmetoder som er relevant for fag og yrkesopplæring
  • Styringsdokumenter. Kunne anvende styringsdokumenter, lovverk og forskrifter som er relevante for utdanningen
  • Analyse av relevant yrkeskompetanse, både yrkesteoretisk kunnskap og profesjonsfaglig kompetanse. Hva kjennetegner en god yrkesutøver. Hvilke kunnskaper, ferdigheter og holdninger er viktige i de ulike restaurant- og matfagyrkene?
  • Observasjon og kartlegging. Elevkartlegging som forutsetning for yrkesrettet opplæring. Kunne bruke ulike metoder for observasjon og kartlegging av elever i restaurant- og matfag
  • Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap med vekt på kosthold og helse. Fokus på ernæring, mikrobiologi, bærekraft og trygg mat.
  • Profesjonsfaglig digital kompetanse. Kunne anvende relevante digitale verktøy i undervisningen
  • Prosjektarbeid og prosjektorganisering. Organisere og gjennomføre yrkesfaglige og yrkesdidaktiske prosjekter

Praksis

25 dager pedagogisk praksis, (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis)

10 dager yrkesfaglig praksis

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for sykepleiers rolle og ansvar innenfor et avgrenset fordypningsområde
  • kan oppsummere relevant forskning og fagutvikling innenfor valgte fordypningsområde

Ferdigheter

Studenten

  • kan utarbeide en prosjektbeskrivelse som konkretiserer tidsplan og hvordan bacheloroppgaven skal gjennomføres med tilgjengelige ressurser
  • kan formulere en tydelig sykepleiefaglig problemstilling som er mulig å besvare innenfor oppgavens ramme
  • kan gjennomføre en avgrenset systematisk litteraturstudie i tråd med gjeldende vitenskapelige normer
  • kan avklare begreper, analysere og vurdere ulike kunnskapskilder og anvende disse til å formulere faglige resonnementer
  • kan presentere fagstoff på en selvstendig, logisk, kritisk og systematisk måte

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle og argumentere for styrker og svakheter ved egen studie, substansielt og metodisk
  • kan reflektere over forskningsetiske problemstillinger

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, seminarer, veiledning og selvstudier. Alle får tildelt veileder.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Prosjektbeskrivelse for bacheloroppgaven, omfang 1000 ord (+/- 10 %).
  • Gjennomført veiledning, 3 obligatoriske veiledninger av tilbud på 4.

Vurdering og eksamen

Bacheloroppgave.

  • Litteraturstudie.
  • Skrives normalt i gruppe på 2-3 studenter.
  • Omfang 8000 ord (+/- 10 %).

Ny og utsatt eksamen: Dersom bacheloroppgaven vurderes til F, har studenten rett til å levere inn omarbeidet versjon én gang.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

En intern og en ekstern sensor.

Emneoverlapp

SYKK3900, SYKP3900 og SKOMP3910 er fullt overlappende.