EPN-V2

SYKP1060 Kunnskapsbasert praksis (KBP) i helsetjenesten Emneplan

Engelsk emnenavn
Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care
Studieprogram
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk

Innledning

Barnevern er et samfunnsmessig virksomhetsfelt hvor praksis baseres på implisitte og eksplisitte teorier fra en rekke fagdisipliner. Barnevern er videre et normativt virksomhetsfelt, noe som krever kritisk refleksjon fra profesjonsutøverne. I emnet belyses barnevernets heterogene kunnskapsgrunnlag og etablerte forståelsesformer, og ulike perspektiver på barnevernrelevante fenomener presenteres. Ulike forståelser av kunnskapsbasert praksis, og forholdet mellom forskningskunnskap, erfaringskunnskap og barn og familiers erfaringer og ønsker diskuteres. Videre analyseres utfordringer praksisfeltet og den enkelte profesjonsutøver står overfor når ny forskning eller nye metoder eller tiltak skal omsettes/anvendes i praksis. Emnet presenterer ulike perspektiver på barns utvikling. Barnekonstruksjoner som rommer barn som deltakere i hverdagsliv og i barnevernets profesjonelle praksiser vil bli særlig belyst.

Teoretiske perspektiver og normative forestillinger gir retning til hva vi kan se og hva vi ser etter. Læringsformene skal bidra til at studentene trenes i analytiske ferdigheter for å forstå barnevernets yrkesutøvelse i lys av makt og den samfunnsmessige sammenhengen barnevernet inngår i.

Undervisningsspråket er norsk.

Anbefalte forkunnskaper

Prior to the course, the students are recommended to go through the elements in "Startpakka" which focus on literature search, critical appraisal and use of references, see https://bokskapet.oslomet.no/courses/course-v1:BOKSKAPET+FELLES-1704+2/about

Forkunnskapskrav

The student must have been admitted to the study programme.;

Læringsutbytte

On successful completion of the course, the student has acquired the following learning outcomes classified as knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student

  • can define what EBP is and recognizes the rationale for EBP and shared decision making
  • knows the steps of EBP
  • is familiar with the levels in the S-pyramid and acknowledges the difference between single studies and systematic reviews
  • knows the characteristics of a scientific article, e.g. IMRAD
  • can explain the purpose and characteristics of qualitative and quantitative studies and syntheses of studies, e.g. systematic reviews
  • understands the principles for critical appraisal and knows how to use check lists for different study designs, clinical guidelines and professional procedures
  • knows different types of categorical and continuous measures of association and effect, and key graphical presentations ;

Skills

The student

  • can identify different types of professional/clinical questions, such as questions about treatment, diagnosis, prognosis, experiences and etiology
  • can, for each type of clinical question, identify the preferred order of study designs
  • can formulate searchable professional/clinical questions using e.g. PICO;and variations of PICO
  • can construct and carry out an appropriate and simple search strategy for professional/clinical questions from the top of the S-pyramid ;

General competencies

The student

  • can critically assess health claims in the media
  • can discuss the importance of user knowledge, clinical experience, and summarized research in clinical decision-making;

Arbeids- og undervisningsformer

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • har inngående kunnskap om sentrale kunnskapsdiskurser i barnevern og andre velferdsfelt, og om ulike kriterier for kunnskapsbasert praksis og
  • har avansert kunnskap om barnevernets heterogene kunnskapsgrunnlag og forståelse for relevansen av teoretisk perspektiv for profesjonell praksis
  • har inngående kunnskap om teoretiske forståelser av barn og barndom, kategoriseringsprosesser i barnevernets hverdagspraksiser
  • har avansert kunnskap om barns rett til deltakelse og beskyttelse, og betydningen av barn som deltakere i hverdagsliv og i barnevernets profesjonelle praksiser
  • har avansert kunnskap om ulike perspektiver på barns utvikling
  • har spesialisert kunnskap og innsikt i forskning om omsorgsvurderinger, og betydningen av en helhetlig forståelse av barn og foreldre
  • har avansert kunnskap om hvordan omsorgssvikt og overgrep oppstår og kommer til uttrykk på forskjellige måter hos barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner
  • har inngående kunnskap om ulike perspektiver på familiearbeid og miljøterapi i og utenfor institusjon

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere og forholde seg kritisk til barnevernets implisitte og eksplisitte kunnskapsgrunnlag for å fatte beslutninger og utforme tiltak til barnets beste
  • analysere faglige problemstillinger knyttet til barns og familiers situasjon i en samfunnsmessig kontekst
  • forholde seg kritisk til ulike kunnskapskilder og gjennomføre helhetlige omsorgsvurderinger ved å analysere og vurdere barnets beste i lys av aktuelle teorier og metoder
  • samarbeide med barn og foreldre og andre tjenester ved innhenting av informasjon og vurdering av tiltak

Generell kompetanse

Studenten kan

  • anvende kunnskap og ferdigheter om barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter
  • kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner i barnevernsarbeid, både med barn, unge og familier, samarbeidspartnere og til allmennheten
  • forholde seg kritisk og analytisk til eksplisitt og implisitt teori, tiltak og metoder i barnevernets praksis

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus, og arbeidsformen veksler mellom forelesninger og studentaktive læringsformer.

Vurdering og eksamen

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: En skriftlig gruppeoppgave der studentene arbeider med pensumtekster. Arbeidskravet skal ha et omfang på 4-5 sider. Forside og litteraturliste kommer i tillegg. Studentene er forpliktet til å delta med likeverdige bidrag i gruppeoppgaven.

Formålet med arbeidskravet er å øke studentenes innsikt i emnets faglige perspektiver, samt oppøve ferdigheter i faglige diskusjoner.

Dersom oppgaven oppgaven ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Hjelpemidler ved eksamen

Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen på 72 timer. Besvarelsen skal ha et omfang på 10 sider (+- 10 %). Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand: 1,5.

Vurderingsuttrykk

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Sensorordning

Gradert skala A-F.

Emneoverlapp

BIOB1060, ERGOB1060, FYB1060, RAB1060, SYKK1060, SYKP1060, TAB1060, FARB1060, PMED1060, ORI1060, VERB1060 overlap 100 %.