EPN-V2

SYKP1000 Foundations of Nursing 1 Course description

Course name in Norwegian
Sykepleiens grunnlag 1
Study programme
Bachelor's Programme in Nursing
Weight
13.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history

Introduction

In this course, students will learn about the key theories, concepts and values of nursing, and what defines nursing as an independent profession. Human beings’ fundamental needs and resources, and what promotes, impedes and maintains balance in people's fundamental needs are central aspects of the course. This forms the basis for the nurse’s duties both in the municipal and specialist health service. Furthermore, ethical perspectives and assessment, action and decision-making processes in nursing will be studied, as well as the relational responsibility of the nurse.

Required preliminary courses

Admission to the programme.

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student

  • is capable of describing the historical development and social mandate of nursing and the discipline’s development from work to profession
  • has fundamental knowledge of theories and key nursing concepts
  • is capable of describing the human being’s fundamental needs and resources
  • is capable of describing factors that can influence a patient's ability to self care
  • is capable of describing the human being’s psychological development and needs
  • is capable of describing steps in evidence-based practice (EBP) abd explain the contents and what makes up assessment, action and decision-making processes in nursing
  • is capable of describing the main elements of care ethics and why attitudes and values have a central place in nursing
  • is capable of describing and giving grounds what characterizes an ethically difficult situation
  • is capable of describing key values such as self-determination, respect, dignity and solidarity
  • is capable of describing how cultural conditions and social inequality may be significant to health matters
  • is capable of explaining the relevance of the duty of confidentiality and duty to document for nursing practice
  • is capable of describing characteristics of empathetic communication and cooperation and how this is applied to nursing practice

Skills

The student

  • is capable of reflecting on ethical difficulty situations by applying the SME model (Centre for medical ethics, UiO)
  • has basic communication skills such as actively listening, giving and receiving constructive feedback and expressing disagreement in an appropriate manner
  • is capable of receiving supervision and reflecting on his/her own role and participation in group cooperation
  • masters the principles of academic writing
  • conducting cardiopulmonary resuscitation with the help of a defibrillator

Competence

The student is capable of

  • exchanging views on the fundamentals of nursing and the nurse’s areas of responsibility
  • reflecting on the significance of own efforts in study groups and reflecting on challenges when group processes are used as learning methods

Teaching and learning methods

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M5GPE4100 Pedagogikk og elevkunnskap 2, emne 1.

Course requirements

Ingen.

Assessment

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående læreplanforståelse og kan drøfte utfordringer i realiseringen av gjeldende læreplan og øvrige styringsdokumenter
  • har bred kunnskap om utvikling av den norske skolen i et historisk perspektiv

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge og delta i forskningsbaserte utviklings- og endringsprosesser i skolen og kritisk vurdere disse i etterkant
  • kan analysere og drøfte profesjonsetiske dilemmaer med utgangspunkt i gjeldende styringsdokumenter og etisk teori

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kritisk analysere og delta i samfunnsdebatter om utdanningspolitikk
  • kan, med utgangspunkt i forskningsbasert og profesjonsrettet kunnskap i pedagogikk, gjennomføre og formidle eget forskningsarbeid i tråd med vitenskapelige prinsipp
  • kan bidra til innovasjonsprosesser og ta ansvar for samarbeid og utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
  • kan reflektere over utvikling av egen læreridentitet og profesjonell kompetanse i lys av endringer i lærerrollen

Permitted exam materials and equipment

Se fagplanen.

Grading scale

Følgende tre arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen i emnet:

Arbeidskrav 1: Presentasjon av poster (veggavis) 2x A2 på et oppgitt tema, gjennomføres i gruppe. Formålet er å få øvelse i forskningsformidling. Hverandrevurdering. Faglærer har ansvar for godkjenning.

Arbeidskrav 2: Fagnotat om skolehistoriske perspektiv, omfang 1 000 ord +/- 10 %, gjennomføres individuelt. Formålet er å få innsikt i skolehistoriske perspektiv og se disse i forhold til aktuell utdanningspolitikk.

Arbeidskrav 3: Beskrivelse og vurdering av egen utvikling av læreridentitet og pedagogisk grunnsyn- med bakgrunn i studentens praksismappe. Digital framstilling. Ca.10 min presentasjon, gjennomføres individuelt. Formålet er at studentene skal reflektere over egen utvikling av læreridentitet gjennom studiet.

Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/ utførelser. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Se nærmere omtale av arbeidskrav i fagplanen.

Examiners

6 timers hjemmeeksamen uten tilsyn.

Overlapping courses

Alle hjelpemidler tillatt