Programplaner og emneplaner - Student
SYKKPRA60 Sykepleie til pasienter med sammensatte helseutfordringer Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Nursing for Patients with Complex Health Challenges
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sykepleie
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet er sykepleie til pasienter i omsorgs- og rehabiliteringskontekster sentralt. Emnet omfatter sykepleie til pasienter med sammensatte sykdommer som du møter i korttids- eller langtidsopphold i institusjoner. Du vil få erfaringer med å kommunisere og samhandle med pasienter og pårørende relatert til langvarige helseutfordringer. Kartlegging av funksjonstap, utfordringer knyttet til sentrale pasientfenomener og kognitiv svikt vil inngå i emnet. Videre vektlegges oppmerksomhet på pasienters livshistorier som et utgangspunkt for sykepleie. Ledelse, organisatorisk kompetanse, etikk og arbeid med sykepleierens pedagogiske funksjon inngår også. Du skal gjennomføre 8 uker praksis i dette emnet.
Forkunnskapskrav
For å begynne på dette emnet må du ha bestått:
- Første studieår
- SYKK/SYKP2100 Personsentrert sykepleie, 15 stp.
- SYKK/SYKPPRA21 Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom 1, 15 stp.
- SYKK/SYKPPRA30 Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom 2, 10 stp.
eller tilsvarende.*
* For kull 2022 ved OsloMet er tilsvarende:
- Første studieår.
- SYKK/SYKPPRA20 Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom/1, 20 stp.
- SYKK/SYKP1060 Kunnskapsbasert praksis, 5 stp.
- SYKK/SYKP2000 Vitenskapsteori og forskningsmetode, 5 stp.
- SYKK/SYKPPRA30 Sykepleiefaglige beslutningsprosesser og pasientsikkerhet/Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom 2, 10 stp.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for aldersrelaterte sykdomsforløp og behandlinger
- kan drøfte hvordan personsentrert sykepleie kan bidra til trivsel, helsefremming og opprettholdelse av fysisk og kognitiv funksjon hos den enkelte
- kan gjøre rede for hvordan helse- og sosialpolitikk legger føringer for utvikling av kvalitet i kommunehelsetjenesten og diskutere hvordan pasientsikkerhetstiltak kommer til uttrykk
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sykepleieprosessen ved å observere, vurdere og ta kliniske beslutninger i komplekse pleie- og behandlingsforløp og dokumentere pasientens situasjon og behov for sykepleie i pasientjournalen
- kan administrere, observere og vurdere legemidlers virkninger, aktuelle bivirkninger og forebygge polyfarmasi
- kan anvende personsentrert sykepleie, kommunikasjonsferdigheter og kommunikasjonsprinsipper i møte med personer med demens for å forebygge- og håndtere utfordrende atferd
- kan utføre prioriterte pasientsikkerhetstiltak og diskutere hvordan dette kommer til uttrykk og legges til grunn for faglig forbedringsarbeid i pleie- og omsorgstjenesten
- kan ta ansvar for faglig ledelse gjennom å fordele og følge opp arbeidsoppgaver overfor en gruppe pasienter og medarbeidere og reflektere over hvordan det kan ha betydning for kvaliteten på sykepleietilbudet
- kan anvende pedagogiske prinsipper i undervisning, veiledning og informasjon til pasienter, pårørende, studenter og medarbeidere
- kan reflektere over egne og andres holdninger og verdier i samhandling med pasienter og pårørende, og i tverrprofesjonelt samarbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan vurdere pasienters eksistensielle behov, og sentrale fenomener som mening, håp, tro og forsoning for å bidra til livskvalitet
- kan reflektere over hva som kan forebygge og løse konflikter i arbeidsmiljøet
- kan identifisere og reflektere over aktuelle etiske problemstillinger og dilemmaer på praksisstedet på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
- kan reflektere over betydningen av pasientens sosiale relasjoner og rollen som pårørende til pasienter som er på korttids -eller langtidsopphold i institusjoner
- kan reflektere rundt betydningen av gode pasientforløp for eldre og kronisk syke og hvordan disse kan bidra til å sikre et koordinert, helhetlig og sammenhengende tjenestetilbud
- tar ansvar for egen læring ved å identifisere egne læringsbehov og innhente ny kunnskap, vise initiativ, nøyaktighet og pålitelighet
Arbeids- og undervisningsformer
Praksisstudier: i kommunehelsetjenesten (8 uker) inkludert selvstudier, forelesninger, digitale læringsressurser og temabaserte seminardager med fremlegg.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Til del 1 Vurdering i praksis.
Praksisstudier krever tilstedeværelse 90 %. Studenten fyller ut egenpresentasjonsskjema til praksisstart og egenvurderingsskjema til midt- og sluttvurdering. Andre obligatoriske aktiviteter som inngår i vurderingen av praksis er:
- Planlegge og gjennomføre veiledning av en gruppe, fortrinnsvis 1. års-studenter, i samarbeid med praksisveileder og kontaktlærer (inspirasjonspraksis).
Vurdering og eksamen
Kombinert vurdering.
Del 1 Vurdering i praksis.
Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, kriterier for ikke bestått praksis, kriterier for skikkethetsvurdering og obligatoriske aktiviteter gjennom praksisperioden. For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det 90 % tilstedeværelse. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.
Ved ikke bestått tas hele praksisperioden og tilhørende krav på nytt.
Del 2 Individuell hjemme eksamen.
- Over 3 dager
- Omfang 2500 ord (+/-10 %)
Del 1 og del 2 kan avlegges uavhengig av hverandre. Både Del 1 og del 2 må være bestått for å bestå emnet som helhet og gi uttelling i studiepoeng. Del 1 og del 2 framkommer på vitnemålet.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
The current Smart City paradigm is characterized by a human-centric approach, in which a variety of technological tools help to improve quality of life for people. The main aim of the smart city is to enhance the existing built environment, through a circular management of resources shaping sustainable cities. Nowadays smart cities are geared towards facing future multifaced environmental, social, economic and political challenges of societies. Residents are coming to the forefront in the co-creating of cities, expressing their needs with increasing interest and influencing the design of livable, sustainable cities.
Citizen Science, defined as the participation of the general public in the urban planning process with digital tools and through modern information and communication technology (ICT) has been developed as a strategy for people to integrate civilians’ ideas and wishes in the urban planning process. It adds human observation, cognition, experience and local knowledge into a scientific scheme that improves the planning, design, management and transformation of cities as a bottom-up approach where public stakeholders are key factors for better building together Smart Cities. Achieving sustainable, smart cities, frameworks such as the United Nations Sustainable Development Goals (UN SDGs), or the New Urban Agenda (UN Habitat III) have proven as solid guidelines over the years. Inclusive sustainable smart cities also foster the creation of just cities.
The main focus of this course is to gain an understanding of smart cities and connect it to the debate of sustainable cities and public engagement in theory and practice using digital tools. Further, to assess in a systematic manner smart cities (SCA) and apply digital participatory practices, aimed at increasing a greater sensitivity to the planning and design process of smart cities to shape policies. This, from the broader paradigm of smart cities through a practical application to a case study. This course will strongly collaborate with the course ‘Geographic Information System (GIS)’.
Sensorordning
No formal requirements over and above the admission requirements.
Emneoverlapp
Upon completing the course, the student should have the following outcomes:
Knowledge:
Upon successfully completion of the course, the student
- Has current knowledge on key concepts, approaches and conditions of sustainable smart cities.
- Can explain and critically reflect on the human-centred approach of sustainable urban planning of smart cities including different approaches to digital citizen’s engagement and participatory processes.
- Has advanced knowledge of methods for sustainable smart cities.
Skills:
Upon successfully completion of the course, the student
- Is able to collect and analyse primary quantitative and qualitative data using online digital tools for crowd mapping with a volunteered geographic information (VGI) approach.
- Is able to apply smart city assessment tools (SCA) through a case study to evaluate different indicators and stakeholder engagement as well as strategic needs of smart cities
- Is able to make thematic maps and present analytical results from primary data to approach a problem-solving strategy for a problem statement on the base of sustainable smart cities.
- Can make thematic maps and create strategies for assessment to approach a problem-solving strategy for identified urban problems and defined questions in the context of sustainable smart cities
General competence:
Upon successfully completion of the course, the student
- Can apply data analysis as a tool and develop strategies to develop sustainable smart cities using a problem-solving approach.
- Can communicate with specialists and the public planning problems, analytical results and potential solutions to these
- Is able to reflect on her/his own role as urban expert, particularly concerning professional and ethical positions and has a strong sense of responsibility for her/his profession