EPN-V2

SYKKPRA60 Sykepleie til pasienter med sammensatte helseutfordringer Emneplan

Engelsk emnenavn
Nursing for Patients with Complex Health Challenges
Studieprogram
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet er sykepleie til pasienter i omsorgs- og rehabiliteringskontekster sentralt. Emnet omfatter sykepleie til pasienter med sammensatte sykdommer som du møter i korttids- eller langtidsopphold i institusjoner. Du vil få erfaringer med å kommunisere og samhandle med pasienter og pårørende relatert til langvarige helseutfordringer. Kartlegging av funksjonstap, utfordringer knyttet til sentrale pasientfenomener og kognitiv svikt vil inngå i emnet. Videre vektlegges oppmerksomhet på pasienters livshistorier som et utgangspunkt for sykepleie. Ledelse, organisatorisk kompetanse, etikk og arbeid med sykepleierens pedagogiske funksjon inngår også.

Forkunnskapskrav

Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:

Kunnskap

Fagdidaktikk

Studenten

  • har kunnskap om fagfeltets potensiale for utvikling av bærekraftige holdninger i et samfunnsetisk perspektiv
  • har kunnskap om forholdet mellom læreplaner og undervisningspraksis samt teorier som problematiserer fagfeltets iboende kompleksitet
  • har kunnskap om gjeldende, relevante læreplaner i grunnopplæringen
  • har kunnskap om framveksten av fagdidaktisk forskning på fagfeltet med tilhørende variasjoner i valg av metoder og drøftingsperspektiv
  • har fagdidaktisk profesjonskunnskap med storbyen som kontekst
  • har kunnskap om den samiske kulturens posisjon og kompleksitet i fagfeltet

Pedagogikk

Studenten

  • har kjennskap til hvordan sentrale ideer og verdier gjennom historien har påvirket oppfatningen av oppdragelse og opplæring
  • har kunnskap om prinsippet om likeverdig og tilpasset opplæring
  • har kunnskap om barn og unge i vanskelige situasjoner; sosiale og emosjonelle vansker
  • har kunnskap om hvordan skolen kan bidra til livsmestring og resiliens hos barn og unge
  • har kunnskap om elevers rettigheter; samiske barn og ungdoms rett til opplæring ut fra opplæringsloven og gjeldende læreplaner
  • har kunnskap om pedagogisk utviklings- og prosjektarbeid; metoder, problemformulering og forskningsetikk

Ferdigheter

Fagdidaktikk

Studenten

  • kan reflektere over ulike fagdidaktiske posisjoner i et historisk perspektiv
  • kan analysere og drøfte forholdet mellom læreplaners intensjon og gjennomført undervisning med referanse til relevant teori
  • kan reflektere over undervisning innen fagfeltet med et bærekraftig perspektiv på demokrati, samhandling, dannelse og etikk
  • kan reflektere over samfunnets behov for kompetanse innen fagfeltet i et framtidsperspektiv
  • kan anvende kunnskap om urfolks kulturer, med vekt på det samiske

Pedagogikk

Studenten

  • kan legge til rette for et inkluderende læringsmiljø tilpasset elevers behov og læreforutsetninger
  • kan sammen med kolleger og aktuelle eksterne samarbeidspartnere og gi relevant omsorg og hjelp til barn og unge i konflikt og krise
  • har forutsetning for å delta i pedagogisk prosjekt- og utviklingsarbeid
  • kan drøfte aktuelle forskningsetiske utfordringer

Generell kompetanse

Studenten

  • har evne til analytisk refleksjon over egen undervisningspraksis ut fra gjeldende læreplan, skolens verdigrunnlag og overordnede mål
  • kjenner til nyere forskning på fagfeltet
  • kan vurdere og fornye egen profesjonspraksis
  • kan stimulere til forståelse av demokrati og til demokratisk deltakelse og treffe etisk begrunnede verdivalg

Læringsutbytte

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Skriftlig gruppeoppgave i pedagogikk (ca. 2500-3500 ord). Studenter som ikke kan gjennomføre prosjektet på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ,har anledning til å erstatte gruppeprosjektet med en individuell prosjektoppgave (ca. 1500 til 2000 ord).
  • Muntlig presentasjon av pedagogikk-prosjektoppgaven i smågrupper.
  • En tverrprofesjonell oppgave, Inter1200, i samarbeid med studenter ved andre studier.

Arbeids- og undervisningsformer

Eksamen i emnet er todelt:

1. Individuell skriftlig hjemmeeksamen over to dager

Fagdidaktikk: Er knyttet til praksisopplæringen. Oppgaven skal ha et omfang på ca. 1500 til 2000 ord. Teller 40 prosent av sluttkarakter.

2. Individuell skriftlig hjemmeeksamen over tre dager

Pedagogikk: Oppgaven skal ha et omfang på ca. 2200 til 3000 ord. Teller 60 prosent av sluttkarakter.

Eksamensresultat kan påklages.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Til del 1 Vurdering i praksis

Praksisstudier krever tilstedeværelse 90 %. Studenten fyller ut egenpresentasjonsskjema til praksisstart og egenvurderingsskjema til midt- og sluttvurdering.

 

Til del 2 Individuell hjemme eksamen 

For å fremstille seg til eksamen del 2 må følgende være godkjent:

  • Fullført e-læringsmodul. Arbeidsbelastningen for studentene er beregnet til ca. 30 timer. Gjennomføres i juni, før høstsemesteret i 3dje studieår.
  • Planlegge og gjennomføre veiledning til en gruppe 1. års-studenter i samarbeid med praksisveileder og kontaktlærer (inspirasjonspraksis).

Vurdering og eksamen

Kombinert vurdering og eksamen

Del 1 Vurdering i praksis

Vurderingen tar utgangspunkt i gitte kriterier basert på læringsutbytter for emnet, vurderingskriterier, den løpende vurderingen, skikkethetsvurdering og obligatoriske aktiviteter gjennom praksisperioden. For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det nok tilstedeværelse (90 %). For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.

Ved ikke bestått tas hele praksisperioden og tilhørende krav på nytt.

Del 2 Individuell hjemme eksamen

  • Over 3 dager
  • Omfang 2500 ord (+/-10 %)

 

Del 1 og del 2 kan avlegges uavhengig av hverandre. Både Del 1 og del 2 må være bestått for å bestå emnet som helhet og gi uttelling i studiepoeng.

Hjelpemidler ved eksamen

Gradert skala A-F

Vurderingsuttrykk

Del 1 Bestått-Ikke bestått. Del 2 Gradert skala A-F.

Gradert skala ut på vitnemål.

Sensorordning

Del 1 Kontaktlærer godkjenner etter innstilling fra praksisveileder. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet. Del 2 To sensorer vurderer besvarelsene. Minimum 10 % av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

Emneoverlapp

SYKKPRA60 og SYKPRA60 er 100 % overlappende.