Programplaner og emneplaner - Student
SYKKPRA21K Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Nursing Patients with Acute, Critical and Chronic Diseases 1
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Programplan
-
Innledning
I dette emnet skal du lære om pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom og deres pårørende, og hva som inngår i sykepleiernes funksjons- og ansvarsområder. Du skal lære å kommunisere med pasienter og pårørende i stress- og krisesituasjoner. Systematisk kartlegging og vurdering, sykepleie ved somatiske sykdommer, pre- og post operativ sykepleie og kompetent legemiddeladministrasjon inngår i emnet. Du skal gjennomføre 8 uker praksis i dette emnet.
-
Anbefalte forkunnskaper
Practical training consists of both practical training, activities along the way and supervised practical training that takes place during the practical training period. The practical training period (7 weeks) take part in municipal health service/specialist health service, mental health and is supervised by a practical training supervisor and contact teacher. Other practical training and activities (1 weeks) can be, simulation, digital learning resources, lectures and seminars.
The flipped classroom is used as a teaching method for part of the course. Digital learning resources will be made available in advance.
-
Forkunnskapskrav
For å begynne på dette emnet må du ha bestått:
- SYKK/SYKP1010 Sykepleiens grunnlag 1, 15 stp.
- SYKK/SYKP1110 Anatomi, fysiologi og biokjemi, 15 stp.
- SYKK/SYKPPRA10 Sykepleiens grunnlag 2, 15 stp.
eller tilsvarende.*
* For kull 2023 ved OsloMet er tilsvarende:
- Godkjent arbeidskrav fra SYKK/SYKP1300 Farmakologi og legemiddelhåndtering, 5 stp.
Bestått emne:
- SYKK/SYKP1000 Sykepleiens teoretiske grunnlag/Sykepleiens grunnlag 1, 13 stp.
- SYKK/SYKP1100 Anatomi, fysiologi og biokjemi, 12 stp.
- SYKK/SYKP1200 Mikrobiologi og smittevern, 5 stp.
- SYKK/SYKPPRA10 Grunnleggende sykepleie/Sykepleiens grunnlag 2, 15 stp.
-
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- kan gjøre rede for pasienters subjektive opplevelser av sykdom og lidelse samt betydningen av håp ved alvorlig sykdom
- kan gjøre rede for sykepleie ved medisinsk eller kirurgisk behandling
- er kjent med ulike dokumentasjonssystem i sykepleie
- kan gjøre rede for fenomenet smerte, smertebehandling og smertelindring
- kan gjøre rede for tiltak for å bevare liv og helse ved storulykker og i krise- og katastrofesituasjoner
Ferdigheter
Studenten
- kan systematisk kartlegge og vurdere pasientens ressurser, problemer og behov samt iverksette tiltak, og evaluere og dokumentere (sykepleieprosessen)
- kan gjøre rede for og utføre personsentrert sykepleie knyttet til aktuell pasientsituasjon
- kan anvende aktuelle kliniske kartleggings- og kommunikasjonsverktøy og kunne begrunne tiltak i utøvelse av sykepleie
- kan dokumentere i kliniske dokumentasjonssystemer ved bruk av standardisert terminologi
- kan vurdere og utføre relevante sykepleiefaglige prosedyrer
- kan anvende relevant medisinsk teknologi i praktisk utøvelse av sykepleie
- kan gjenkjenne stress- og krisereaksjoner og tilpasse kommunikasjon utfra dette
- kan kommunisere med pasienter og pårørende tilpasset utviklingsnivå/kognitiv funksjon og sykdomssituasjon
- behersker HLR og generell førstehjelp etter ABCDE-prinsippet
- kan iverksette tiltak ved sub-akutte og akutte hendelser
- kan identifisere etiske dilemma i praksis og reflektere over ulike handlingsvalg
Generell kompetanse
Studenten
- kan integrere kunnskap fra sykdomslære og farmakologi i utøvelse av sykepleie
- kan reflektere over forsvarlig legemiddelhåndtering på individ og systemnivå
- kan vise ansvarlighet, engasjement, selvstendighet og følge yrkesetiske retningslinjer i møte med pasienter, pårørende og medarbeidere
- kan reflektere over egen faglig utøvelse, egenprogresjon og samarbeide med andre profesjoner
- kan reflektere over hvordan kultur og kulturforståelse kan ha betydning i vurdering, planlegging, gjennomføring og evaluering av sykepleie
-
Arbeids- og undervisningsformer
Praksisstudier: i spesialisthelsetjenesten, i hovedsak på sykehus (medisin/kirurgi) (8 uker), veiledet av praksisveileder og kontaktlærer, samt simulering og ferdighetstrening. Inkludert bruk av digitale læringsressurser, casestudier, og seminarer. Førstehjelpsøvelse utgjør en dag i praksisstudiene.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Praksisstudier krever tilstedeværelse 90 %. Studenten fyller ut egenpresentasjonsskjema til praksisstart og egenvurderingsskjema til midt- og sluttvurdering. Andre obligatoriske aktiviteter som inngår i vurderingen av praksis er:
- Kurs i førstehjelp.
- Kurs i blodprøvetaking.
- Simulering- og ferdighetstrening.
- Skriftlig oppgave, individuelt, omfang 1500 ord (+/- 10 %).
-
Vurdering og eksamen
Vurdering i praksis.
Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, kriterier for ikke bestått praksis, kriterier for skikkethetsvurdering og obligatoriske aktiviteter gjennom praksisperioden. For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det 90 % tilstedeværelse. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.
Ved ikke bestått tas hele praksisperioden og tilhørende krav på nytt.
-
Hjelpemidler ved eksamen
In this course, students will learn about mental health work, relational skills and factors that promote and harm the mental health of individuals and groups. People's resources and opportunities, but also their vulnerabilities as individuals, are areas of focus. The significance of close relationships and society's influence are important for mental health and are emphasised in the course. This includes patient phenomena such as hope and hopelessness, pain and pain relief, exhaustion and energy.
-
Vurderingsuttrykk
Bestått-Ikke bestått.
-
Sensorordning
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills, and general competence:
Knowledge
The student
- can present mental health work in a historical perspective
- can reflect on factors that inhibit and promote mental health at individual and group level
- can s discuss how psychosis, personality disorders, anxiety, mood disorder and drug addiction can influence the patients’ fundamental needs and self-understanding and what consequences this has for person-centred nursing
- can explain the psychological and psychosocial challenges faced by immigrants, refugees, Sami and other minority groups, as well as explain how stigma, alienation, discrimination and racism can affect mental and psychosocial health
- can describe strategies for mastery and concepts such as improvement processes, user participation, recovery, and empowerment
- can explain how framework factors such as current legislation and compulsory regulations can be of significance to the practice of nursing in mental health work
- can discuss the special needs of children and young people related to trauma, neglect, violence, abuse and drug and socio-economic problems
Skills
The student
- can apply key milieu therapeutic principles related to patients with mental disorders and can establish, maintain, and terminate relationships
- can apply knowledge about the main groups of psychotropic drugs and integrate knowledge from disease theory in assessing the effects and side effects of drugs
- can apply communication and interaction skills when encountering people with mental health issues and their next-of-kin in interdisciplinary collaboration
- can make a comprehensive survey of symptoms, risks and life history of people with various mental and drug-related disorders and conditions and use current documentation tools in the practice of nursing
- is capable of continuously assessing situations that entail a risk for patients and/or staff and preventing unwanted incidents
General competence
The student
- can reflect on his/her own professional practice and power structures when encountering people with mental health issues and drug addictions and and receive guidance and feedback
- can reflect on existing procedures and methods in the field of practice, and taking the initiative to engage in dialogue about the implementation of new knowledge and new work methods in person-centred nursing and in interdisciplinary collaboration
-
Emneoverlapp
For practical training, there is a requirement for 80% attendance in theory, activities and practical training that is marked compulsory in the timetable, as well as 90% attendance during the practical training period itself. The student fills in the self-assessment for the start of the practical training, the rotating schedule during the first week of practical training and the self-assessment form no later than two working days before the agreed mid- and final assessment. Other compulsory assignments included in the overall assessment of the course are:
- Reflection assignment, individual assignment on ethics, power and legislation related to the student's own experience from practical training. Scope of 1000 words (+/- 10%).