EPN-V2

SYKKPRA10 Sykepleiens grunnlag 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Foundations of Nursing 2
Studieprogram
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet skal du videreutvikle kunnskap om menneskers grunnleggende behov og ressurser. Reaksjoner, opplevelser og tegn på helsesvikt er sentrale tema i emnet. Du skal utvikle ferdigheter i observasjon og kartlegging av pasienters grunnleggende behov og ressurser i klinisk praksis. Du får også erfaring med kommunikasjon med pasienter og deres pårørende. Du skal gjennomføre 7 uker praksis i dette emnet.

Anbefalte forkunnskaper

The teaching is mainly designed with "flipped classroom" and learning activities in class and smaller groups. Digital learning resources such as digital lectures, videos and films will be available to the students in advance. Students are recommended to use these resources and to be prepared before the lectures and the seminars. The students are specially recommended to participate at the presentation seminar since this seminar offers a unique opportunity for learning.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan forklare normale aldringsprosesser
  • kan gjøre rede for hvordan menneskers behov endres med alder og helsesvikt
  • kan beskrive menneskelige reaksjoner ved kriser og tap
  • kan gjøre rede for hvordan grunnleggende behov og verdighet ivaretas hos pasienter med omfattende hjelpebehov
  • kjenner til pasientjournal og sykepleieres journalføring
  • kjenner til sykepleiers rolle og andre aktuelle profesjoner i praksisfeltet

Ferdigheter

Studenten

  • kan kartlegge svikt i pasientens egenomsorgsressurser og observere, vurdere og iverksette hensiktsmessige tiltak for å lindre plager og kompensere for egenomsorgssvikt
  • kan gjennomføre og begrunne personsentrert sykepleie for å ivareta pasientens grunnleggende fysiologiske og psykososiale behov og ressurser
  • kan anvende og begrunne hygieniske prinsipper
  • kan, under veiledning, dokumentere sykepleie i avdelingens dokumentasjonssystem
  • kan kommunisere med pasienter og pårørende om deres opplevelser
  • kan reflektere over en etisk problemstilling ved bruk av SME-modellen (systematisk modell for etikkrefleksjon)
  • kan beskrive tegn på at døden er nært forestående og reflektere over døden som fenomen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan integrere kunnskap fra relevante fagområder i begrunnelsen av sykepleie, basert på trinnene i kunnskapsbasert praksis (KBP)
  • kan forholde seg til pasienter, pårørende og medarbeidere i samsvar med sykepleiernes yrkesetiske prinsipper
  • kan vise forståelse for hva det vil si å være hjelpetrengende og avhengig av andre
  • kan reflektere over makt- og avhengighetsforhold i sykepleier-pasientrelasjonen
  • kan reflektere over egen kommunikasjon og væremåte i møte med pasienter, ansatte og medstudenter
  • viser nøyaktighet og pålitelighet i utførelsen av arbeid knyttet til praksis
  • kan ta initiativ og vise ansvar i planlegging og gjennomføring av egen praksis i møte med pasienter, pårørende og medarbeidere

Arbeids- og undervisningsformer

Praksisstudier: i kommunehelsetjenesten (7 uker), fortrinnsvis sykehjem veiledet av praksisveileder og kontaktlærer, samt simulering og ferdighetstrening. Forelesninger og seminarer med kontaktlærer hvor aktuelle temaer ut ifra læringsutbyttene belyses.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Til del 1 - Vurdering i praksis

Praksisstudier krever tilstedeværelse 90 %. Studenten fyller ut egenpresentasjonsskjema til praksisstart og egenvurderingsskjema til midt- og sluttvurdering. Andre obligatoriske aktiviteter som inngår i vurderingen av praksis er:

  • Individuell oppgave, Omfang: 1500 ord (+/- 10 %).

Til del 2 Individuell prøve- praktiske ferdigheter i sykepleie (modifisert OSCE-test):

For å fremstille seg til eksamen del 2 må følgende være godkjent:

  • Deltagelse på SF-enhet, 90 % tilstedeværelse av timeplanfestet aktivitet merket obligatorisk.
  • Inspirasjonspraksis, 1 uke, obligatorisk 90 % tilstedeværelse. Fokus på sykepleiers rolle og funksjon. Fortrinnsvis veiledet av tredje års studenter (gjennomføres i høstsemesteret).

Vurdering og eksamen

Kombinert vurdering.

Del 1 Vurdering i praksis.

Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, kriterier for ikke bestått praksis, kriterier for skikkethetsvurdering og obligatoriske aktiviteter gjennom praksisperioden. For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det nok tilstedeværelse (90 %). For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.

Ved ikke bestått tas hele praksisperioden og tilhørende krav på nytt.

Del 2 Individuell prøve - praktiske ferdigheter i sykepleie (modifisert OSCE-test).

  • Praktisk prøve (modifisert OSCE-test, objective structured clinical examination) som inkluderer en MC-test (multiple choice), knyttet til grunnleggende ferdigheter i sykepleie og læringsutbyttene i emnet. Gjennomføres stasjonsbasert.

Del 1 og del 2 kan avlegges uavhengig av hverandre. Både del 1 og del 2 må være bestått for å bestå emnet som helhet og gi uttelling i studiepoeng. Del 1 og del 2 framkommer på vitnemålet.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen.

Vurderingsuttrykk

The student must have been admitted to the study programme. 

Sensorordning

On successful completion of the course, the student has acquired the following learning outcomes classified as knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student

  • can define what EBP is and recognizes the rationale for EBP and shared decision making
  • knows the steps of EBP
  • is familiar with the levels in the S-pyramid and acknowledges the difference between single studies and systematic reviews
  • knows the characteristics of a scientific article, e.g. IMRAD
  • can explain the purpose and characteristics of qualitative and quantitative studies and syntheses of studies, e.g. systematic reviews
  • understands the principles for critical appraisal and knows how to use check lists for different study designs, clinical guidelines and professional procedures
  • knows different types of categorical and continuous measures of association and effect, and key graphical presentations  

Skills

The student

  • can identify different types of professional/clinical questions, such as questions about treatment, diagnosis, prognosis, experiences and etiology
  • can, for each type of clinical question, identify the preferred order of study designs
  • can formulate searchable professional/clinical questions using e.g. PICO and variations of PICO
  • can construct and carry out an appropriate and simple search strategy for professional/clinical questions from the top of the S-pyramid  

General competencies

The student

  • can critically assess health claims in the media
  • can discuss the importance of user knowledge, clinical experience, and summarized research in clinical decision-making 

Emneoverlapp

None.