EPN-V2

SYKK2100B Person Centered Care Course description

Course name in Norwegian
Personsentrert sykepleie
Study programme
Bachelor's Programme in Nursing
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

In this course, you will learn about nursing, particularly related to acute, critical, and chronic illnesses, mental health, and substance abuse with a person-centred approach. The course builds upon the foundation of nursing and scientific principles from the first year of study. Integrating of Evidence-Based Practice (EBP) that forms the basis for nursing decision-making processes is central.

Key elements of the course also include an introduction to scientific theory and methodology as a basis for searching literature and knowledge related to the course's themes.

Required preliminary courses

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap i matematikkdidaktisk forskning med relevans for begynneropplæring
  • har inngående kunnskap om lekende og utforskende tilnærminger til matematikk i begynneropplæringen
  • har fordypet innsikt i vurdering av elevers læringsprosesser og i bruken av ulike vurderings- og kartleggingsverktøy
  • har inngående kunnskap om matematikkdidaktisk forskning og teori knyttet til ulike analoge og digitale læringsressurser
  • har inngående kunnskap om digitalisering i matematikkfaget i et skole- og samfunnsperspektiv

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge og lede ulike lekende og utforskende arbeidsprosesser i matematikk i begynneropplæringen i en mangfoldig skole
  • kan analysere og kritisk vurdere læringsressurser med relevans for matematikkfaget
  • kan trekke inn matematikkfaglige dimensjoner i en tverrfaglig sammenheng, for eksempel i arbeid med bildebøker
  • kan observere, analysere og vurdere elevers læring og utvikling på en selvstendig og kritisk måte
  • kan gi læringsfremmende tilbakemeldinger som ivaretar elevenes behov

Generell kompetanse

Studenten

  • kan vurdere og argumentere for ulike lekende og utforskende arbeidsprosesser i matematikk i begynneropplæringen med vekt på elevmedvirkning
  • kan reflektere rundt motivasjon, tilpassa opplæring og vurdering i matematikk i et mangfoldig klasserom
  • kan reflektere over matematiske perspektiver i begynneropplæringen på ulike arenaer på skolen, i hverdagen, ute og inne

Learning outcomes

On successful completion of the course, the student has acquired the following learning outcomes classified as knowledge, skills, and general competence:

Knowledge

The student

  • can explain person-centered nursing for children and adults
  • can describe normal development from childhood to adulthood
  • can describe depression, anxiety (possibly mental illness), and substance abuse problems as possible part of a patient's reaction to illness
  • can describe the care perspective related to hope and coping
  • can give an account of nursing care for acute, critical and chronic illness and the consequences for person-centred nursing care
  • can define what Evidence-Based Practice (EBP) is and understand the rationale behind EBP and shared decision-making
  • have knowledge of scientific theory and research methodology.
  • can describe various types of studies and characteristics of different issues and scientific articles, and explain how knowledge is placed in the knowledge pyramid
  • can describe the terms informed consent and consent competence, and their importance in the health service

Skills

The student can

  • apply knowledge of person-centered nursing to discussions about disease, mental health, and substance abuse issues
  • prevent and resolve value conflicts/conflicts of interest in meetings with patients, relatives and other cooperating parties
  • describe methods for collecting and analysing quantitative and qualitative data
  • develop a relevant search strategy for a nursing professional/clinical question and conduct the search for summarised knowledge (from the top of the knowledge pyramid)
  • critically evaluate health claims in the media and analyse and interpret the processes by which information and misinformation are distinguished, disseminated, and used in various contexts

General competence

The student can

  • reflect on how person-centered nursing, as a working process, can contribute to caring for patients with disease, mental health, and substance abuse issues
  • can describe research ethical aspects in all phases of research projects

Teaching and learning methods

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se nærmere informasjon i den innledende fagplandelen. Formålet med arbeidskravene er å kople de teoretiske perspektivene til praksis i skolen, samt utvikle et kritisk blikk på vitenskapelige tekster. Organiseringen er varierende i grupper og i seminarer for å utvikle evnen til å jobbe i profesjonelle fellesskap Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Et todelt arbeidskrav: Først gruppevis kartlegging i matematikk av elev i praksis. Deretter gruppevis rollespill av utviklingssamtale basert på kartleggingen. Omfang 15 minutter + 5 minutter tilbakemelding per gruppe.
  • Et todelt arbeidskrav: Først gruppevis planlegging og gjennomføring av et matematikkdidaktisk lekbasert undervisningsopplegg i praksisperioden. Deretter, etter praksisperioden leveres en tekst med vurdering av undervisningsopplegget, med kopling til aktuell teori og forskning. Omfang 1500 ord +/-10 %, med analyse og drøfting av elevarbeider
  • Gruppevis analyse og vurdering av analoge læringsressurser i matematikk for begynneropplæringen. Muntlig framlegg som for eksempel en utdanningsmesse samt skriftlig framstilling. Omfang: om lag 10 minutter pr. gruppe på muntlig del og skriftlig framstilling, omfang 1 A4-ark.
  • Aktiv deltakelse på to seminarer knyttet til kritisk lesing av pensumtekster. Studenter skal individuelt muntlig drøfte pensumartikler på ca. 5 minutter, som skal danne grunnlag for videre diskusjon i seminaret.

Nærmere retningslinjer for arbeidskrav og obligatorikk gis i undervisningsplanen.

MERKNAD!

For studenter på programmet master i skolerettet utdanningsvitenskap må de i tillegg gjennomføre følgende arbeidskrav: Et todelt arbeidskrav knyttet til masterskisse:

  • Levere en skisse av et mastertema med problemstilling og aktuell faglitteratur for masteroppgaven (1500 ord). Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studenten få tildelt veileder for masteroppgaven.
  • Deltakelse på masteroppgaveseminar der skissene presenteres

Nærmere retningslinjer gis i undervisningsplanen.

Course requirements

The following must have been completed and approved in order for a student to take the exam:

  • 80 % attendance of timetabled activity marked.
  • Group assignment, 3-5 students, scope of 1,200 words (+/- 10 %) with a chosen problem that involves the design and implementation of a relevant literature search related to the course's theme, which is based on KBP.

Assessment

Supervised individual written exam.

  • 5 hours.

Permitted exam materials and equipment

None.

Grading scale

Grade scale A-F.

Examiners

All answers are assessed by two examiners.

An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.

Overlapping courses

  • 5 ECTS overlap with SYKK/SYKPPRA20x Nursing Patients with Acute, Critical and Chronic Diseases 1, 20 ECTS.
  • SYKK2100, SYKP2100 og SYKD2100 are fully overlapping.