EPN-V2

SYKK2100B Personsentrert sykepleie Emneplan

Engelsk emnenavn
Person Centered Care
Studieprogram
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet lærer du om personsentrert sykepleie, i særlig grad knyttet til akutt, kritisk og kroniske sykdommer, psykisk helse og rus. Emnet bygger videre på sykepleiens grunnlag og naturvitenskapelige emner fra 1. studieår. Integrering av ulik kunnskap som danner grunnlag for sykepleiefaglige beslutningsprosesser er sentralt, og bærer i seg en grunnleggende forståelse av at fysisk og psykisk helse henger tett sammen gjennom livsløpet.

Sentrale elementer i emnet er også en introduksjon til vitenskapsteori og metode som grunnlag for å søke litteratur og kunnskap til emnets tematikk. Her vil du lære om kunnskapspyramiden og søk via PICO (patient/population, intervention, comparison and outcomes).

Forkunnskapskrav

For å begynne på dette emnet må du ha bestått:

  • SYKK/SYKP1010 Sykepleiens grunnlag 1, 15 stp.
  • SYKK/SYKP1110 Anatomi, fysiologi og biokjemi, 15 stp.
  • SYKK/SYKPPRA10 Sykepleiens grunnlag 2, 15 stp.

eller tilsvarende.*

* For kull 2023 ved OsloMet er tilsvarende:

  • Godkjent arbeidskrav fra SYKK/SYKP1300 Farmakologi og legemiddelhåndtering, 5 stp.

Bestått emne:

  • SYKK/SYKP1000 Sykepleiens teoretiske grunnlag/Sykepleiens grunnlag 1, 13 stp.
  • SYKK/SYKP1100 Anatomi, fysiologi og biokjemi, 12 stp.
  • SYKK/SYKP1200 Mikrobiologi og smittevern, 5 stp.
  • SYKK/SYKPPRA10 Grunnleggende sykepleie/Sykepleiens grunnlag 2, 15 stp.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for begrepet personsentrert sykepleie til barn og voksne
  • kan beskrive normal utvikling fra barn til voksen
  • kan forklare samspillet mellom fysisk og psykisk helse gjennom livets ulike faser
  • kan beskrive depresjon, angst (psykisk uhelse) og rusproblematikk som en mulig del av pasientens reaksjon på sykdom
  • kan beskrive omsorgsperspektivet knyttet til håp og mestring
  • kan definere hva KBP (kunnskapsbasert praksis) er og kjenner til begrunnelsen for KBP og delt beslutningstaking
  • kan beskrive sammenhengen mellom vitenskapsteori og forskningsmetode
  • kan forklare ulike typer studier og kjennetegn ved ulike problemstillinger og vitenskapelige artikler, og beskrive hvordan kunnskap plasseres i kunnskapspyramiden

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om personsentrert sykepleie opp mot problemstillinger i drøfting av sykdom, psykisk helse og rusproblematikk
  • kan beskrive metoder for innsamling og analyse av kvantitative og kvalitative data, og ulike kategoriske og kontinuerlige mål på assosiasjon og effekt
  • kan utforme en relevant søkestrategi ved hjelp av PICO for et faglig/klinisk spørsmål knyttet til sykdom, psykisk helse og rus, og gjennomføre søket etter oppsummert forskning (fra toppen av kunnskapspyramiden)
  • kan kritisk vurdere helsepåstander i media, og analysere og tolke prosessene der informasjon og desinformasjon skilles, spres og brukes i ulike sammenhenger

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over hvordan personsentrert sykepleie som arbeidsprosess kan bidra til å ivareta omsorg for pasienter med sykdom, psykisk helse- og rusproblematikk
  • kan vurdere forskningsetiske aspekter spesielt knyttet til pasienter med sykdom, psykiske helseplager og rusproblematikk

Arbeids- og undervisningsformer

The following coursework requirement must be completed and approved by the given deadline for the student to take the exam.

The student must (1) submit an individual written paper (6 pages, Calibri, pt.12, 1,5 line spacing) where they present and discuss one of the theories covered in the curriculum, and (2) present it in one of the two final meetings, with feedback from lecturers and classmates.

If the individual written paper has not been approved, the student will be allowed to submit an improved version one time by the given deadline.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

The student's learning outcome will be assessed on the basis of an individual six-hour written school examination.

Vurdering og eksamen

Students may use a spelling dictionary, as well as a bilingual dictionary during the written school exam.

Hjelpemidler ved eksamen

Grade scale A-F.

Vurderingsuttrykk

The exam papers are assessed by one internal and one external examiner.

A random selection consisting of at least 25% of the exam papers will be graded by both an internal and external examiner. This will inform the grading of the remaining exam papers.

Sensorordning

Ira Malmberg-Heimonen

Emneoverlapp

  • 5 studiepoeng overlapp med SYKK/SYKPPRA20x Sykepleie til akutt og kritisk syke pasienter 1, 20 stp.
  • SYKK2100 og SYKP2100 er fullt overlappende.